پرسشنامه اخلاق کسب و کار رابین و همکاران

پرسشنامه اخلاق کسب و کار رابین و همکاران

- درپرسشنامه, روانشناسی, علوم تربیتی, مشاوره
541
0
پرسشنامه

پرسشنامه اخلاق کسب و کار رابین و همکاران که هدف آن سنجش میزان پایبندی به اصول اخلاقی در کسب و کار می باشد.

  • تعداد سوال: ۸
  • تعداد خرده مقیاس : ۳
  • شیوه نمره گذاری و تفسیر نتایج:‌ دارد
  • روایی و پایایی: ندارد
  • منبع: دارد
  • نوع فایل: ورد – DOC – DOCX

 

منبع:

ابراهیمی نژاد، مهدی؛ شول، عباس. (۱۳۹۱). بررسی رابطه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری شرکت کاشی الماس کویر. پژوهش های مدیریت در ایران، دوره ۱۶، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۱، صص ۱۹-۳۳٫

تقی زاده، هوشنگ؛ سلطانی فسقندیس، غلامرضا. (۱۳۸۹). تأثیر اخلاق کسب و کار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره های ۳ و ۴، ۱۳۸۹، صص ۹۴-۱۰۴٫

Refference: Reidenbach, R. Eric and Donald P. Robin, “Toward the Development of a Multidimensional Scale for Improving Evaluation of Business Ethics,” Journal of Business Ethics, 9(August), 639-653, 1990.

قیمت: فقط ۲۰۰۰ تومان

جهت دانلود پرسشنامه اخلاق کسب و کار رابین و همکاران برروی دکمه زیر کلیک کنید


خرید و دانلود فایل

اخلاق کسب و کار:

اخلاق را می توان مطالعه و بررسی معیارها و قواعدی دانست که راهنمای عمل افراد و گروه ها در انجام امور مقبول است. با قراردادن امکانات مساوی و آزادی فردی در اختیار افراد، اخلاق می جوشد. توجه به الزام های اخلاقی می تواند ضمن حفظ سودآوری بنگاه ها و کارآمدی تولید و توزیع، اعتماد و رضایت مشتریان را نیز جلب کند (ابراهیمی نژاد و شول، ۱۳۹۱).

اخلاق کاری از نظر کاری ارزش درونی مثبت بر انجام خوب وظایف است. اگر ارائه دهنده خدمت از اصول و شاخص های اخلاقی برخوردار باشد و از آن ها استفاده کند، خواهد توانست رضایت مشتری را به همراه آورد. اخلاق کاری مجموعه تعهدات و وظایف در رابطه با وظایف شغلی فرد است و انتظار می رود که به آن ها پاسخ دهد (ابراهیمی نژاد و شول، ۱۳۹۱).

در تعریف دیگر، اخلاق کاری عبارت است از مجموعه ای از باید و نبایدها که کارکنان یک سازمان (جامعه) در جهت تحقق کامل شرایط کمی و کیفی کاری که تعهد کرده اند، باید رعایت کنند. برای نیل به سازمانی اخلاق مدار به تدوین اصول و استانداردهای اخلاقی در سازمان و استراتژی های آن نیاز است و ایجاد جو اخلاقی در سازمان موجب اتخاذ تصمیم های صحیح و اخلاقی در آن می شود. از طرف دیگر این عمل باعث بروز رفتارهای مثبت در کارکنان می شود.از منظر خارج از سازمان نیز سازمان هایی که مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی خود را در برابر جامعه به خوبی ایفا می کنند، از اقبال بیشتر مردم و جایگاه بهتری در جامعه برخوردار می شوند (ابراهیمی نژاد و شول، ۱۳۹۱).

شیوه نمره گذاری

پرسشنامه اخلاق کسب و کار توسط Robin و Reidenbach (1990) ساخته شده است که از ۸ گویه و ۳ خرده مقیاس تساوی اخلاقی (۴ سوال)، نسبیتی (۲ سوال) و قراردادی (۲ سوال) تشکیل شده است که به منظور سنجش میزان پایبندی به اصول اخلاقی در کسب و کار بکار می رود.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما شاید این را هم دوست داشته باشید

پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی

دانلود رایگان پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی