[ad_1]
کسب و کار نیوز- به گمان زیاد شما هم در چند روز قبل پیامکهای بسیاری با محتوای بلکفرایدی دریافت کردهاید. حتی قالیشویی محله ما هم پیامک تخفیف بلکفرایدی برای من فرستاد!
به نقل از کسب و کار نیوز، به گمان زیاد شما هم در چند روز قبل پیامکهای بسیاری با محتوای بلکفرایدی دریافت کردهاید. حتی قالیشویی محله ما هم پیامک تخفیف بلکفرایدی برای من فرستاد!
بلکفرایدی یا جمعه سیاه در واقع اولین جمعه بعد از روز شکرگزاری است که فروشگاههای بزرگ به طور سنتی تخفیفهای دلنشین آخر سال میگذارند. در ایران بلکفرایدی با نام دیجیکالا عجین شده، چرا که یکی از اولین فروشگاههایی می بود که کمپین بلکفرایدی برگزار کرد و اکنون سپس از یک سال وقفه، مجدد تخفیفهای جذابی به بهانهی بلکفرایدی اراعه میکند. این کمپین از ۱ تا ۷ آذر ادامه دارد؛ به این علت امروز و فردا آخرین زمانهای منفعت گیری از تخفیفهای بلکفرایدی دیجیکالا است. به نقل از روابط عمومی دیجیکالا در مصاحبه با خبرنگار روزنامه شرق، دادههای سه روز ابتدایی کمپین بلکفرایدی مشخص می کند که مشتریان بیشتر از هر چیز بهجستوجو «گوشی»، «ساعت هوشمند» و «ایرپاد» بودهاند. این چنین بیشترین تعداد فروش کالا در سهروز ابتدایی بلکفرایدی بهترتیب به استانهای تهران، اصفهان و البرز تعلق دارد.
عمده خریدها مربوط به چه مواردی بوده است؟
فهرست ۱۰ محصول پرفروش بلکفرایدی از نظر تعداد، عموما متشکل از مواد غذایی و بهداشتی است. کالاهایی چون اسپاگتی زر ماکارون، پنیر فتا هراز، انواع رب گوجه، انواع شوینده، نوار بهداشتی و… بیشترین تعداد فروش کالا را داشتهاند. در این بین «خودکار فوق روان نانو آنتی باکتریال پنتر» هم دیده میبشود که نه تنها همیشه جزو اقلام با بیشترین تعداد فروش بوده، بلکه در روز اول کمپین، با بیشتر از ۱۵۵ هزار بازدید، از هر کالای فرد دیگر زیاد تر دیده شده است!
این در حالی است که محصولات با بیشترین قیمت ریالی فروش، تماما مرتبط به تلفنهای تلفن همراه است. بیشترین قیمت فروش مربوط به برندهای اپل، سامسونگ و شیائومی است. یقیناً بد نیست بدانید که بیشترین قیمت فروش بهمعنی بیشترین سودآوری نیست. منظور از قیمت فروش همان NMV است که بهمعنی قیمت خالص کالا بعد از اعمال کسورات و هزینهها است. بهنظر میرسد تعداد بسیاری از مشتریان برای خرید گوشی عجله نکرده و دست نگه داشته بودند تا از زمان بلکفرایدی دیجیکالا برای خرید بهصرفهتر منفعت گیری کنند.
مشتریان چه عباراتی را جستجو کردهاند؟
دادههای روز اول و دوم بلکفرایدی دیجیکالا مشخص می کند کاربران بیشتر از هر چیز بهجستوجو خرید «گوشی» بودهاند. در ردههای بعدی هم هم چنان نام گجتها و کالاهای دیجیتال دیده میبشود. ۷ کالای پُرجستجو در دو روز ابتدایی بلکفرایدی اینها بودهاند.
دیجیکالا در ابتدا کار خود را با فروش دوربین اغاز کرد و تا زمانها فقط کالاهای دیجیتال در آن حاضر می بود. به این علت دور از انتظار نیست که عمده مشتریان قدیمی و وفادار این فروشگاه آنلاین، علاقهمندان به تکنولوژی و کالای دیجیتال باشند.
جغرافیای مشتریان؛ جمعهبازاری برای همه ایرانیان
از جمله مزایای فروشگاههای آنلاین در دسترس بودن آنها برای همه مردم است. مشتریان بلک فرایدی دیجیکالا در روز اول، از خراسان تا خوزستان و از آذربایجان تا دورترین روستاهای بلوچستان بودهاند.
در ادامه فهرست ۱۰ استان با بیشترین مقدار خرید را در بلکفرایدی دیجیکالا میبینید:

دورترین نقطهای که خواست در آنجا ثبت شده، روستای کوهک، قسمت بمپشت، شهرستان سراوان، استان سیستان و بلوچستان بوده که ۱۴۳۷ کیلومتر از مبدا ارسال محصول فاصله دارد.
روزانه بیشتر از ۱۲ میلیون بازدید؛ آماری دیدنی
در سهروز ابتدایی کمپین بلکفرایدی، دیجیکالا روزانه بیشتر از ۱۲ میلیون بازدید داشته که آماری چشمگیر است. این بدان معنی است که دیجیکالا در هر ساعت بیشتر از ۵۰۰ هزار بازدید، در هر دقیقه بیشتر از ۸٫۳۰۰ بازدید و در هر ثانیه بیشتر از ۱۳۸ بازدید را بدون مشکل میزبانی کرده است. این مشخص می کند که تیم تکنولوژی و زیرساخت دیجیکالا تمهیدات فنی ملزوم برای این حجم ورودی را پیشبینی کرده بوده است.

همان گونه که در نمودار اشکار است، عمده فعالیتهای کاربران در فاصله ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب اتفاق میافتد؛ وقتی که زمان بیشتری برای گشتوگذار بین هزاران محصول دیجیکالا فراهم است.
قصه بلکفرایدی دیجیکالا به سر نرسیده و تا این مدت زمان باقی است. هم چنان کالاهایی با قیمت خرید زیاد بالا اضافه خواهد شد که مشتریان صبورتر میتوانند از این زمانها منفعت گیری کنند. بلکفرایدی بزرگترین حراج سال دیجیکالا و به گمان زیاد دلنشینترین حراج آنلاین سال است.
[ad_2]
منبع




