[ad_1]
روال تورم نقطهبهنقطه
تورم نقطه به نقطه یا همان تورم عمومی در ماه قبل، دقیقا ۳۹.۲ درصد بهثبت رسیده است. مرکز آمار ایران که بهصورت ماهانه گزارشی تحتگفتن شاخص قیمت مصرفکننده انتشار میکند، میگوید هزینهای که هر خانوار ایرانی در آبان امسال برای همهجور کالا و خدمات همانند پوشاک، تفریح، حملونقل، بهداشت، آموزش، مسکن، خوراکی و ارتباطات و … پرداخت کرده، ۳۹.۲ درصد زیاد تر از آبان پارسال بوده است.
تورم نقطهبهنقطه آبان امسال تفاوتی با تورم نقطهبهنقطه مهرماه سال جاری ندارد و اساسا از تیرماه امسال این شاخص حیاتی در محدوده ۴۰ درصد باقی مانده است. بر پایه همین گزارشی که مرکز آمار ایران در اختیار عموم مردم قرار داده، فهمید میشویم نرخ تورم نقطهبهنقطه نسبت به آبان پارسال نزدیک به شش درصد تنزل داشته، اما در همین زمان ناظر خلق اعدادوارقام شگفتانگیز فرد دیگر در این حوزه بودیم.
تورم عمومی بهگفتن مثال در فروردین امسال تا مرز ۵۵.۵ درصد بالا رفته است. اما از آن ماه به اینطرف ترمز رشد نرخ تورم کشیده شد و اکنون در پنج ماه تازه حوالی محدوده ۴۰ درصد اظهار شده است.
نرخ تورم نقطهبهنقطه در کدام حوزه زیاد تر است؟
تورم عمومی زیاد تر از هر چیزی در حوزه هتلها و رستورانها بهچشم میآید؛ ۵۶.۴ درصد. اتفاقی که طبق معمول هر ماه تکرار میبشود و چون موقع رفتن به رستوران و هتل، هزینه نیروی کار و اجارهبها و … نیز نقل است، تا نزدیک به بسیاری جای توجیه دارد. در فرد روبه رو مرکز آمار ایران میگوید کمترین شدت رشد هزینهها ظرف ۱۲ ماه تازه در حوزه ارتباطات رقم خورده است و این عدد کمتر از ۱۷ درصد برآورد میبشود.
تورم عمومی سپس از حوزه رستورانها و هتلها، در حوزه پوشاک و کفش پررنگتر بوده و ۴۷.۶ درصد تخمین زده میبشود. یعنی ۸.۴ درصد زیاد تر از نرخ تورم عمومی. تفریح و فرهنگ با تورم ۴۴.۶ درصدی، دخانیات با تورم ۴۴.۵ درصدی و حملونقل با تورم ۴۳.۶ درصدی بهترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند و آنطرف سپس از حوزه ارتباطات، کمترین مقدار تورم شامل قسمت خوراکیها و آشامیدنیها شده است.
تورم عمومی خوراکیها در ماه قبل ۳۶.۳ درصد بوده که این عدد درمقایسه با تورم عمومی نزدیک به سه درصد کمتر است.
سبقت هزینههای آموزش از نرخ تورم ماهانه
نرخ تورم ماهانه بر پایه دادههای انتشارشده از سوی مرکز آمار ایران ۲.۲ درصد به ثبت رسیده است. عددی که اشکار میکند در آبان امسال شدت رشد هزینهها بابت مجموعهای از کالا و خدمات درمقایسه با مهرماه امسال مقداری بیشتر از دو درصد ارتقا اشکار کرده است.
بر پایه این گزارش هزینههایی که بابت آموزش در آبان امسال به خانوادههای ایرانی تحمیل شده، زیاد تر از هر قسمت فرد دیگر زیاد تر شده و نزدیک به ۴.۳ درصد نسبت به مهرماه امسال افزایش اشکار کرده است. مسکن، دخانیات، پوشاک، هتلها و رستورانها بهترتیب رتبههای بعدی را به خود تعلق دادند و شدت رشد هزینهها در این قسمتها از نرخ تورم ماهانه آبان زیاد تر بوده است. آنطرف نرخ تورم ماهانه بابت خوراکیها، تفریح، حملونقل، بهداشت و ارتباطات از شاخص کل ۲.۲ درصدی ماه قبل کمتر بوده است.
نرخ تورم ماهانه درحالی به ۲.۲ درصد رسیده که بدنیست بدانید این عدد خرداد پارسال و تحتتاثییر کلیدخوردن دور تازه پرداخت یارانهها تا عدد ترسناک ۱۰.۶ درصد تثبیت شده است.
تورم نقطه به نقطه کالاها و خدمات مصرفی در آبان ۱۴۰۲
|
کالا و خدمات
|
تورم نقطهبهنقطه
|
|
هتل و رستوران
|
۵۶.۴ درصد
|
|
پوشاک و کفش
|
۴۷.۶ درصد
|
|
تفریح و فرهنگ
|
۴۴.۶ درصد
|
|
دخانیات
|
۴۴.۵ درصد
|
|
حملونقل
|
۴۳.۶ درصد
|
|
بهداشت و درمان
|
۴۲.۷ درصد
|
|
کالاها و خدمات متفرقه
|
۴۱.۶ درصد
|
|
آموزش
|
۴۱.۱ درصد
|
|
مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوختها
|
۳۹.۵ درصد
|
|
مبلمان و لوازم خانگی
|
۳۶.۴ درصد
|
|
خوراکی و آشامیدنی
|
۳۶.۳ درصد
|
|
ارتباطات
|
۱۶.۸ درصد
|
|
شاخص کل
|
۳۹.۲ درصد
|
[ad_2]
منبع





