وزارت بهداشت باید دستورالعمل توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها را به صورت مجزا تدوین کند
- کسب وکار

وزارت بهداشت باید دستورالعمل توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها را به طور مجزا تدوین کند

[ad_1]

کسب و کار نیوز- وزارت بهداشت موظف شد دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها را به طور کامل از آیین‌نامه اجرایی ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیکی جدا و آن را در قالب دستورالعملی مجزا به کارگروه اقتصاد دیجیتال اراعه کند.

به نقل از کسب و کار نیوز، پیش‌نویس «آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» که روزهای پایانی آبان ماه از سوی وزارت بهداشت تدوین و به کمیسیون راهبری کارگروه اختصاصی اقتصاد دیجیتال اراعه شده می بود، با ایرادات وارده از سوی نهادهای عضو از دستور جلسه این کمیسیون خارج و جهت از بین بردن نواقص به کمیته فرعی ارسال شد.

تجمیع سه تکلیف محول شده به وزارت بهداشت از سوی هیئت وزیران در یک آیین‌نامه، یکی از ایرادات حقوقی بر این پیش‌نویس می بود که بر پایه آن، کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال، وزارت بهداشت را ملزم کرد تا «دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها» را از آیین‌نامه اراعه شده جدا و به طور مجزا تنظیم کند.

از همین رو وزارت بهداشت موظف شد تا «دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها» نوشته تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه «حمایتاز تشکیل دانش ‌بنیان و اشتغال ‎آفرین در حوزه سلامت» را به طور جداگانه تدوین کند.

با گذشت تقریبا ۱۵ ماه از مهلت تعیین شده برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این وزارتخانه با اراعه پیش‌نویسی با گفتن «آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» به کارگروه اقتصاد دیجیتال به تکلیفی که هیئت وزیران تیر ماه سال ۱۴۰۱ بر مسئولیت این وزارتخانه گذاشته می بود، عمل کرد.

هیئت وزیران، سال قبل با تصویب آیین‌نامه «حمایتاز تشکیل دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» و در ماده ۸ این آیین‌نامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد تا با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ آن یعنی شهریور ماه ۱۴۰۱، «آیین‌نامه‌ برنامه هوشمندسازی زنجیره فراهم خدمات و فرآورده‌های سلامت‌محور» را تدوین و در کارگروه اقتصاد دیجیتال به تصویب رساند.

با این حال، بیشتر از یک سال طول کشید تا وزارت بهداشت در راستای تکلیف خود، پیش‌نویسی را به این کارگروه اراعه دهد که در آن، نحوه فعالیت اپراتورها یا کارورهای اراعه‌دهنده خدمات زنجیره هوشمند توزیع دارو و دیگر فرآورده‌های سلامت محور پیش‌بینی و ضوابط فروش دارو به کاربر نهایی از طریق پلتفرم‌‌ها اشکار بشود.

هرچند اراعه این پیش‌نویس از سوی وزارت بهداشت قدم مهمی در تنظیم‌گری سکوهای سلامت دیجیتال در ایران می بود، اما با نقدها و ایرادات حقوقی تعداد بسیاری در کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال روبه رو شد و از دستور جلسه کمیسیون راهبری این کارگروه خارج و برای بازدید زیاد تر به کمیته فرعی ارسال شد.

بر پایه آیین‌نامه «حمایتاز تشکیل دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت»، سه تکلیف بر مسئولیت وزارت بهداشت قرار گرفته است. در ماده ۸ این آیین‌نامه، این وزارتخانه موظف به تدوین برنامه هوشمندسازی زنجیره تامین خدمات و فرآورده‌های سلامت محور و تصویب آن در کارگروه اقتصاد دیجیتال است و در تبصره ۲ همین ماده، مکلف است تا با تدوین و ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها، عرصه فعالیت پلتفرم‌ها را فراهم کند. در ماده ۲۲ این آیین‌نامه نیز، تدوین آیین‌نامه‌ نحوه فعالیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) بر مسئولیت وزارت بهداشت قرار گرفته تا با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و امور اقتصاد و دارایی آن را تنظیم و در کارگروه اقتصاد دیجیتال آن را تصویب کند.

اما وزارت بهداشت در حالی با تجمیع این سه تکلیف، پیش‌نویس «آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» را تدوین کرده است که هر کدام از تکالیف محول شده، از نظر نوشته و نهاد تصویب‌کننده با یکدیگر متفاوت می باشند و هر کدام، گفتن و مقصد مشخصی را جستوجو می‌کنند. به این علت به طور قانونی امکان تجمیع این سه تکلیف در یک آیین‌نامه وجود ندارد.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا ...