[ad_1]
کسب و کار نیوز- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران او گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی توسط واسطه های ایرانی و خارجی و از طریق کارتهای یکبار مصرف اجارهای انجام میبشود.
به نقل از کسب و کار نیوز، علی رضوانیزاده رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ارز صادر کنندگان از طرق مختلفی همانند صرافیها به سرزمین بر میگردد اما مسیر برگشت آن از طریق سیستم بانک مرکزی نیست.
او گفت: درحالی که بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ بازار میخرد، که دو سوم محصولات تولیدی قسمت کشاورزی منفعتای از نهاده های وارداتی، انرژی ارزان و در کل یارانهها ندارد و قیمت همه شده آنها بر مبنای بازار آزاد است.
شرط افزایش ۲ برابری صادرات محصولات کشاورزی
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: در صورتی که نرخ ارز برگشت حاصل از صادرات به طور توافقی باشد، صادرات محصولات کشاورزی در کمتر از ۱۸ ماه تا دو برابر افزایش مییابد. وی تصریح کرد: قسمت عمده محصولات کشاورزی و صنعتی با کارتهای یک بار مصرف صادر میبشود و افرادی که با کارت های یک بار مصرف عمل به صادراتی میکنند، جستوجو برند سازی و تشکیل زیرساخت نیستند.
سالانه معادل ۲ برابر آب دریاچه ارومیه محصول کشاورزی تبدیل به ضایعات میبشود
رضوانیزاده او گفت: از ۱۲۰ میلیون محصول کشاورزی که در سرزمین تشکیل می بشود ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی ضایع میبشود که با در نظر گرفتن نیمی از آب مصرفی ضایعات قسمت کشاورزی معادل ۲۳ میلیارد متر مکعب است، میتوان دریاچه ارومیه را احیا کرد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: با واقعی شدن نرخ ارز حاصل از صادرات، کشاورزان نیز برای فعالیت های خود اندوخته گذاری بیشتری میکنند و افزایش تشکیل، منفعت وری و صادراتی محصولات کشاورزی خواهیم داشت.
وی اظهار داشت: این شرایط علتشده است که ۸۰ تا ۹۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی از مسیر واسطه ها انجام می بشود و صادر کنندگان عمده نیز که خودشان صادرات دارند تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد صادرات خود را با کارت های بازرگانی خود انجام خواهند داد تا بتوانند کارت بازرگانی، برند و هویت خود نگه داری کنند.
رضوانیزاده او گفت: عمده صادرات محصولات کشاورزی از طریق واسطه های خارجی و ایرانی با کارت های یک بار مصرف اجارهای انجام میبشود که برندی هم ندارند. او گفت: قیمت صادراتی محصولات کشاورزی در حالی افت یافته که مقدار صادرات از لحاظ وزنی افت نیافته است؛ با تشکیل برندهای صادراتی میتوان ارز آوری برای سرزمین را افزایش داد.
[ad_2]
منبع




