[ad_1]
کسب و کار نیوز- مدیرعامل فرابورس او گفت: در ۸ ماهه امسال ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان از مسیر فرابورس فراهم مالی کردند که ۴۵۰ میلیارد تومان آن متعلق به دانشبنیانها بوده است. محمدعلی شیرازی با اشاره به این که بازار نوآفرین از دو تابلوی رشد و دانشبنیان راه اندازی شده، فرمود: اولین شرکت دانشبنیان هفته قبل در هیئت پذیرفتن بازار نوآفرین نقل و پذیرفتن شد.
شایلی قرائی
به نقل از کسب و کار نیوز، به حرف های وی، تابلو دانشبنیان برای شرکتهای دانشبنیان خلاق، نوآور و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال تعریف شده و حداقل اندوخته ثبتشده برای پذیرفتن در این تابلو ۱۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که حداقل اندوخته ثبتی برای پذیرفتن در بازار دوم ۶۰ میلیارد تومان است.
شیرازی با اشاره به فراهم مالی ۹ هزار میلیارد تومانی شرکتها در ۸ ماهه امسال در فرابورس او گفت: در ۸ ماهه امسال ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان فراهم مالی کردند که ۴۵۰ میلیارد تومان آن متعلق به دانشبنیانها بوده است. مدیرعامل فرابورس در ادامه این مراسم به لزوم افزایش سواد مالی در بازار اندوخته نیز پافشاری کرد و او گفت: چالش مهم بازار اندوخته سرزمین ضعف آموزش و سواد مالی است.
وی با اشاره به توانایی سال ۹۹ بازار اندوخته او گفت: قسمت عمدهای از زیان و زیان سهامداران به علت نبوده است سواد مالی در بین اندوختهگذاران می بود. مدیرعامل فرابورس با پافشاری بر این که بازار اندوخته در عرصه سواد مالی به خصوص در حوزه فراهم مالی جای کار بسیاری دارد، در ادامه گفت: در این عرصه فقدان آموزش و دانش در بازار اندوخته زیاد زیاد است. بازار اندوخته امروز به لحاظ ابزارهای متنوع هیچ کمبودی ندارد اما تعداد بسیاری از مدیران آشنایی کافی با این ابزارها ندارند.
وی در آخر با گفتن این که این فقدان مأموریت سنگینی را برای دو گروه تشکیل میکند، گفت: گروه اول آموزشدهندگان از مقطع دبستان تا سطوح بالاتر و گروه دوم مشاوران اندوختهگذاری دارای مجوز از سازمان بورس می باشند که برای انواع اندوختهگذاری و فراهم مالی باید از آنها مشاوره گرفت.
رسالت دانش بنیان ها برای اشتغال زایی
مهدی غیبی، کارشناس فناوری
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تحول نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، جهت رونق بازار کار شدند. نگاه اندوخته گذاران نیز از نگاه سنتی اندوخته گذاری به ندریج به اندوخته گذاری بر روی قسمت خلاق و نگاه نو تحول اشکار کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. این که نگاه از سمت قسمت سنتی به سمت قسمت دیجیتال تحول اشکار کند.
چون حوزه فناوری اطلاعات تشکیل اشتغال مولد میکند، در مختصرزمان اجرای برخی پروژهها علتبیکارشدن عدهای میبشود. اما در درازمدت در این حوزه میتوان بهترین کارکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای تشکیل اشتغال ندارد، اما میتواند بستر ساز تشکیل اشتغال باشد.
استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزهای که داخل شوند، علتافزایش منفعتوری و یا به عبارت دیگر مولد بودن میبشود. اقتصاد دیجیتال در طویل مدت زیاد سودده خواهد می بود. در او گفت و گو اشتغال نیز امکان پذیر در مختصر زمان تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در طویل مدت این رویه تحول خواهد کرد و فناوری اطلاعات علتایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.
هنگامی که بدنه سنتی اندوختهگذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین اندوختهها میتوانند کسبوکارهای خوبی را راهاندازی کنند، در این حوزه اندوختهگذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارتآپها بیشترین نیاز به آن حس میبشود، امر اندوختهگذاری است.
طبق معمول یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد. یعنی میتواند با اندوختهای کمتر، نیروی کار یا عرصه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد. شرکتهای نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب اندوخته دارند و در این راه گزینههای مختلفی نیز وجود دارد. شرکتهای دیگر یا افراد اندوختهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام پشتیبانی کنند تا فعالیت خود را اغاز کنند.
[ad_2]
منبع




