بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان می‌شود؟
- فرهنگ وهنر

بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان می‌بشود؟

همایون اسعدیان در او گفت‌وگویی با ایسنا درمورد دلایلی که تبدیل انتخاب دو روز از هفته برای فروش بلیت نیم بها در سینماها شده است، با گفتن این که «فروش بلیت نیم‌بها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نظر مشترک شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی می بود» گفت: در بازدید‌هایی که از فروش و حالت گیشه سینماها داشتیم اشکار می بود که روزهای پنجشنبه و جمعه سالن‌ها فروش خوبی دارند و روزهای شنبه و تا حدی یکشنبه فروش کم شدن می‌کند. از آنجا که زیاد‌ها چشم به راه روز سه‌شنبه‌ می‌همانند تا با بلیت نیم‌بها فیلم ببینند تصمیم براین شد تا روز دوشنبه را هم به طور آزمایشی با قیمت نیم‌بها پیش برویم و اگر نتیجه مطلوب می بود این روال را ادامه می‌دهیم؛ یعنی اگر حالت فروش روزهای سه‌شنبه با این تصمیم لطمه بخورد این روال را ادامه نمی‌دهیم.

او درمورد این که چرا این دو روز با یک فاصله وقتی انتخاب نشدند، او گفت: اگر روز چهارشنبه انتخاب می‌شد منتهی به روزهای آخر هفته می بود و گمان داشت در فروش تاثییر بگذارد. روزهای اول هفته هم تقریباً همین شرایط را دارند، ضمن این که روزهای شنبه قبلاً تست شده بودند و نتیجه خوبی نداشت.

بلیت سینمای خانواده از پفک و پف‌فیل گران‌تر ا ست؟

او گفت: کلیت ماجرا به این شکل می بود که ما یک نظر برای افزایش قیمت بلیت داشتیم ولی سپس به این تصمیم گیری رسیدیم. ‌ یقیناً این را هم یادآوری می‌کنم که از یکی دو سال قبل قیمت بلیت سینماها را شناور کردیم و سینماها می‌توانستند در هر سئانس‌ قیمت‌های مختلفی را اراعه کنند. اما حقیقت این است که قیمت بلیت سینما زیاد ارزان است به خصوص در سینماهای مدرن چون خرجی که مردم برای پفک و پف‌فیل می‌کنند به مراتب زیاد تر از پولی است که برای بلیت سینما خواهند داد. به این علت این او گفت و گو را نقل کردیم که  به سینماهای مدرن و نیز سینماهای ممتاز اجازه دهیم تا در سئانس‌های پیک قیمت بلیت را تا سقف ۸۰ هزار تومان افزایش دهند. یقیناً می‌دانیم تعداد بسیاری از سینماها این کار را انجام نخواهند داد کما این که برخی صاحبان سینما هم این قضیه را اظهار کردند ولی مشتریان برخی سینماها در برخی مناطق شهر می باشند که این ظرفیت را دارند که در سانس‌های پیک یا روزهای آخر هفته بلیت ۸۰ هزار تومانی بخرند.

اسعدیان اصرار کرد: با دقت به افزایش هزینه‌های تشکیل فیلم و افزایش وحشتناک هزینه‌ سالن‌های سینما زمان‌ها می بود به جستوجو افزایش قیمت بلیت بودیم چون به آن نیاز داریم و فکر می‌کنم با دو روز شدن فروش بلیت نیم‌بها ، این امکان برای همه با بضاعت‌های مالی گوناگون فراهم می‌بشود تا به تماشای فیلم‌ها بروند.

قیمت بلیت به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد؟

او درمورد این که آیا این افزایش قیمت از ابتدای سال آینده مجدد ادامه خواهد شد و آیا در این روال بلیت ۱۰۰ هزار تومانی هم پیش‌بینی شده است؟ او گفت: در شرایطی که ما زندگی می‌کنیم سخن بگویید از فردا هم مقداری سخت است چه رسد به چند ماه آینده، چون با تورمی روبرو هستیم که نمی‌دانیم قیمت‌ها چطور خواهد می بود. بر پایه آنچه در خبرها انتشار شده ما همین الان با تورم نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد روبرو هستیم، بعد با قطعیت نمی‌توان او گفت که بلیت سینما تا ۶ ماه آینده همین رقم خواهد می بود، ولی امیدواریم به همین شکل بتوانیم ادامه دهیم چون حقیقت این است که برای اهالی سینما، تولیدکنندگان و صاحبان سینما باید بر پایه شرایط تصمیم گرفت تا آن‌ها هم بتوانند به بقای خود ادامه دهند.

دبیر شورای صنفی نمایش درمورد این که آیا می‌توان با قطعیت او گفت که تا عید بلیت ۱۰۰ هزار تومانی خواهیم داشت یا خیر؟ او گفت:  تا عید قطعاً افزایش قیمت نخواهیم داشت ولی برای سال ۱۴۰۳ نمی‌توانم از الان چیزی بگویم و شرایط، تعیین‌کننده خواهد می بود. هنگامی در خبرها افزایش قیمت ۳۳ درصدی اینترنت را می‌بینیم معلوم است که افزایش قیمت‌ها به چه شکل انجام می‌بشود به این علت فقط می‌توانم بگویم تا آخر اسفندماه افزایش قیمت نداریم و برای سال ۱۴۰۳ همه چیز به شرایط اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد.

او درمورد این که افزایش قیمت بلیت تا ۸۰ هزار تومان از چه وقتی اعمال می‌بشود و تا چه وقتی ادامه دارد؟ نیز گفت: سینمادارها از همین هفته می‌توانند در سئانس‌های پیک، بلیت را تا سقف ۸۰ هزار تومان بفروشند ولی این کار کاملا اختیاری است. درمورد بازه وقتی آن هم به طور طبیعی اگر حس کنیم نیم‌بها شدن بلیت روز دوشنبه بازخورد خوبی دارد و روی فروش روز سه‌شنبه تاثییر نمی‌گذارد، قطعاً به یک روش تبدیل می‌بشود و ادامه اشکار می‌کند و به نظرم می‌توان تا عید این را به شکل یک آزمون پیش برد چون قطعاً زمان می‌برد تا مردم هم از این نوشته آگاه شوند.

از فروش سینما ذوق‌زده نشویم

اسعدیان در قسمت فرد دیگر از این مصاحبه بعد از اشاره به ۲۱ میلیونی شدن تماشاگران سینما، در جواب به این که مطرح افزایش روزهای نیم‌بها و نیز مطرح‌های فرد دیگر که امکان پذیر در شورای صنفی نمایش وجود داشته باشد، چه مقدار در راستای افزایش مخاطبان سینما کارایی دارد؟ ‌ فرمود:  اگر نخواهیم همانند آقایان ذوق زده شویم و از این دم بزنیم که ما علترونق سینما شدیم و اگر شوق‌های کودکانه را کنار بگذاریم، باید تلاش کنیم تا مردم را  تا جایی که می‌توانیم هر چه زیاد تر به وجود در سالن‌های سینما علاقه‌مند کنیم. برای این کار به یک مکان دلچسب و دلپذیر با فیلم‌هایی نیاز داریم که خوراک فرهنگی مردم را تامین کند، حال چه کمدی باشد چه فیلم غیرکمدی. ما الان در این مجموعه دچار مشکل هستیم، به همین علت اصرار دارم که نباید ذوق‌زده شویم و نباید ادعا کنیم که ما علترونق سینما شده‌ایم. دو فیلم کمدی داریم که همین الان بیشتر از ۵۰ درصد فروش کل سینما را در سال ۱۴۰۲ بر مسئولیت داشتند.

این اتفاق زیاد شعف‌انگیز نیست که آقایان بابت آن شوق‌زده خواهد شد.  ما باید تلاش کنیم سرانه اکران و فروش بالا رود. باید کاری کنیم مردم سینما را به گفتن یک مکان تفریحی سالم و ارزان بپذیرند و بر این ارزان بودن به شدت اصرار دارم و جوسازی‌هایی که نسبت به سینما رفتن یک خانواده نقل می‌بشود را قبول ندارم چون باید ببینیم همان خانواده اگر برای خوردن بستنی بیرون رود چه مقدار خرج می‌کند یا همان خانواده روزانه برای رفت و آمد چه مقدار خرج می‌کند.

او همین طور گفت: فیلم‌های کمدی حتماً سالن‌های سینما را نگه داری می‌کنند اما صنعت سینما را نگه داری نمی‌کنند و این صنعت امکان پذیر دچار صدمه‌های جدی بشود. با این که اصلاً تصمیم تخریب فیلم‌های کمدی را ندارم و بابت اکران پیروزی‌آمیز آن‌ها خوشحالم اما سوق دادن اندوخته به سمت این نوع فیلم‌ها جهت نمی‌بشود که سینما نگه داری بشود. سینما را تفکر و مجموعه فیلم‌هایی از ژانرهای گوناگون نگه می‌دارد. این ذوق‌زدگی‌ها ما را فقطً به سمت فیلم‌های کمدی سوق می‌دهد که برای سینما خطرناک است.

از پروپاگاندا برای فروش هزار میلیاردی تا ماجرای برگشت «فسیل» به اکران

او درمورد این که با دقت به خطری که بر آن اصرار دارد چرا در شورای صنفی نمایش نسبت به برگشت فیلم «فسیل» در اکران پایتخت که زیاد تر به نظر رسید برای ۱۰۰۰ میلیاردی شدن فروش باشد و نیز در برابر اعتراض‌هایی که دیگر صاحبان فیلم‌ها نسبت به افتسالن‌های خود دارند واکنشی نشان داده نشد او گفت: ابتدا این را بگویم که  فروش امسال حتماً از هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد اما باز هم این علت بر ذوق‌زدگی و شوق‌زدگی نیست، هرچند می‌توان از آن برای پروپاگاندا و شعار دادن منفعت گیری کرد.  ماجرای «فسیل» هم اینطور نبوده است و حقیقت این است که سپس از کرونا و شرایط اجتماعی سال قبل، شورای صنفی اساساً نگاه را به اکران تحول داد و زیاد از مواد آیین‌نامه را آگاهانه کنار گذاشت تا به شرایط مطلوب‌تری برگردیم. تا این مدت در آیین‌نامه اکران حداکثر نمایش برای یک فیلم می‌تواند ۱۰ هفته باشد در حالی که این فیلم بیشتر از هشت ماه است که روی پرده سینماهاست و پیش از آن فیلم‌های فرد دیگر را هم به این شکل اکران کردیم. ما باید اندوخته‌گذاران و تهیه‌کنندگان را ترغیب می‌کردیم که از اکران نترسند و یقین باشند که می‌توانیم شرایط مناسبی برای اکران آن‌ها فراهم کرد. این اتفاق برای فیلم‌های «فسیل»، «هتل» و پیش‌تر «بخارست» و «فردی» و نیز فیلم‌های جدی رقم خورد.  درمورد «فسیل» هم دوستان به این نتیجه رسیدند که اگر اکران آن در سالن‌هایی که در اختیار دارد، به آخر برسد احتمالا جا برای فیلم‌های اجتماعی یا فیلم‌هایی که سئانس کمتری دارند باز بشود به همین علت آن را از اکران تهران برداشتیم اما برگرداندن فیلم به اکران سینما یک سوء‌تفاهم است چون این برگشت فقط در سئانس‌های بسیار که طبق معمولً ۹ شب به سپس می باشند، اتفاق افتاد.

او گفت: درواقع ما شانسی را از فیلم‌های دیگر نگرفتیم و فقط حرف های شد که سالن‌ها می‌توانند خارج از سانس موظف خود «فسیل» را اکران کنند. اگر مطلع می‌شدیم که سینمایی خلاف این روال عمل کرده حتماً با آن برخورد می‌کردیم. یقیناً ما از طریق سمفا پیگیر بودیم که اکران این فیلم را در سئانس‌های پیش از ۹ شب محدود کنیم اما زیرساخت آن در سمفا فراهم نبوده است. در کل سرزمین می‌توانستیم این کار را انجام دهیم ولی این که فقط سالن‌های تهران را محدود کنیم مقدور نبوده است؛ به این علت هم به سمفا و هم به سینماها ابلاغ کردیم که در سئانس‌های روز نمی توانند برای «فسیل» فروش بلیت داشته باشند.

کمدی‌ها فیلم‌های دیگر را له کرده‌اند؟

او درمورد این که چه مقدار روی حالت اکران فیلم‌های دیگر نظارت وجود داشته تا فیلم‌هایی همچون «ضد» یا «چرا گریه نمی‌کنی؟» گله‌مند باشند، او گفت: در این عرصه باید بازدید کنیم ببینیم در کدام سینماها سئانس‌های کمتری به این فیلم‌ها داده شده است.

من مشخصا فیلم آقای معتمدی (چرا گریه نمی‌کنی) را در سینمای سرگروه پیگیری کردم که آیا در پردیس کوروش در هفته اول سئانس‌های موظف داده شده یا خیر که با وجود فروش زیاد پایین، این اتفاق افتاده می بود اما سپس از دو هفته، سالن‌ها دیگر زیاد تحت کنترل ما نیستند که بخواهیم بگوییم این روال را ادامه دهند. یقیناً برای مراعات عدل حتما با سالن‌ها ربط داریم اما سالن‌های سینما به فروش خود فکر می‌کنند و اگر به نظرشان برسد فیلمی زیاد تر فروش می‌کند آن‌ها را جابجا می‌کنند. قضیه جدی همین جاست که در شورای صنفی نمایش و وزارت ارشاد در این باره او گفت و گو شد که آیا فیلم‌های کمدی، فیلم‌های جدی و غیرکمدی را له می‌کنند؟ آیا شانس فیلم‌های دیگر را می‌گیرند؟ به باور من قضیه این نیست و با اصرار براینکه باید شرایط تنفس را برای همه فیلم‌ها فراهم کنیم، اما یک مسئله مهم این است که ما در یک شرایط اجتماعی زندگی می‌کنیم که به باور من عموم آن‌هایی که به سینما می‌روال به این خاطر است تا دو ساعت فراموش کنند که کجا می باشند و چه غم و غصه‌ای دارند. آن‌ها به سینما می‌روال که بخندند و شوق‌های خود را تخلیه کنند.

طبیعتاً فیلم‌های اجتماعی در این برهه با ناکامی روبرو خواهد شد و نمی توانند زیاد مخاطب برای خود جذب کنند. این را در سال‌های قبل هم در مقاطعی توانایی کرده‌ایم و هنگامی امید در جامعه زیاد بوده فیلم‌های اجتماعی هم فروش خوبی داشتند و هر زمان این روانی و اجتماعی اینطور نبوده فروش فیلم‌های اجتماعی هم کم می‌بشود. ضمن این که در ماه محرم هم هنگامی اکران فیلم‌های کمدی متوقف شد، اثری بر فروش فیلم‌های اجتماعی به وجود نیامد. با این حال امیدوارم به شرایطی برسیم که تعداد سالن‌های سینما آنقدر زیاد باشد که هنگامی یک فیلم اکران می‌بشود برای مثال در تهران بتواند در ۲۰۰ سالن روی پرده باشد. آن زمان اگر عرض این اکران زیاد بشود طبیعتاً طول آن کم خواهد شد.

یک پیش‌بینی برای اکران سال ۱۴۰۳

دبیر شورای صنفی نمایش در بخشی دیگر از این مصاحبه درمورد پیش‌بینی خود برای اکران سال آینده بخصوص با وجود تشکیل انبوهی از فیلم‌های کمدی او گفت:  یکی از خطراتی که وجود دارد همین است که اندوخته‌گذاران -بجز اندوخته‌گذاران دولتی – عموما فکر می‌کنند ضمانت اندوخته آن‌ها در این است که فیلم کمدی بسازند و به فیلم‌های جدی و اجتماعی و عاشقانه فکر نمی‌کنند.

 تصورم این است که افزایش فیلم‌های کمدی، سال آینده یک نوع دلزدگی در مخاطب تشکیل می‌کند. آیا ما اینقدر نویسنده خوب داریم که بتوانند در سال ۱۰ فیلمنامه دلنشین کمدی بنویسند؟ دور از انتظار می‌دانم این چنین توان نگارشی و کارگردانی داشته باشیم به همین علت طبیعی است که سطح این فیلم‌ها خود به خود نزول اشکار کند و به گمان زیادً با فیلم‌های نازل‌تری در سال آینده روبرو خواهیم می بود که این‌ها نوعی سرخوردگی را در مخاطب تشکیل می‌کند؛ به این علت فکر نمی‌کنم سال آینده فیلم‌های کمدی بتوانند اتفاقی را که امسال برایشان رخ داده تکرار کنند. یقیناً احتمالا برای یکی دوتا از آن‌ها فروش خوبی به دست آید ولی این گمان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها با ناکامی روبه رو شوند.

قبل از جشنواره فجر فیلم جدیدی اکران می‌بشود؟

او اضافه کرد: الان یک فیلم اصطلاحا low budget نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه تشکیل میخواهد و این یعنی باید ۶۰ میلیارد فروش داشته باشد تا اندوخته‌گذار به پول خود برسد. ۶۰ میلیارد هم فقط به زبان ساده است و به راحتی در گیشه به دست نمی‌آید. وضع تبلیغات را هم که می‌بینیم چطور است، بعد من حق می‌دهم به اندوخته‌گذار که این ۲۰ میلیارد را برای فیلم‌هایی اندوخته‌گذاری کند که الان نشان داده می‌بشود راحت‌تر می‌تواند به فروش برسد و آن هم فیلم‌های کمدی می باشند.

اسعدیان درمورد این که آیا تا قبل از جشنواره فجر فیلم فرد دیگر به اکران اضافه می‌بشود؟ او گفت:  هیچ ممنوعیتی برای اکران نداریم اما مسئله این است که برخی فکر می‌کنند اگر الان فیلم خود را اکران کنند با دقت به این عدم محدودیتی که گذاشته‌ایم، تا سال آینده و حتی تابستان هم امکان پذیر فیلمشان روی پرده باشد که طبیعتاً اینگونه نخواهد می بود. ما به اکران عید هم فکر می کنیم و حتماً محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیریم. با این حال این گمان وجود دارد که باز هم فیلم به اکران اضافه بشود چون تا عید نزدیک به سه ماه زمان داریم. هرکس متقاضی است می‌تواند فیلم خود را اراعه کند ولی اکنون درخواستی به شورا نرسیده است.  

هیچ خبری از اکران نوروز نیست

او در آخر در جواب به این که آیا برای اکران عید برنامه‌ریزی‌هایی در شورا انجام شده است، او گفت: خیر، اصلاً در این عرصه بحثی نداشته‌ایم و این که برخی تهیه‌کنندگان گفتن می‌کنند که فیلم خود را در نوروز اکران می‌کنند بخشی از روال تبلیغاتی آن فیلم‌ها است و ارتباطی به شورای صنفی نمایش ندارد.



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *