دیجی‌کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته‌‌بندی‌های دیجی‌کالا
- کسب وکار

دیجی‌کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته‌‌بندی‌های دیجی‌کالا

[ad_1]

کسب و کار نیوز- دیجی‌کالا پرایز، یک رقابت جهانی در عرصه طراحی است که با همکاری با بسته‌ها (تنها اتفاقات بین‌المللی دیزاین بسته‌بندی ایران) برگزار می‌بشود. این رقابت با مقصد تشکیل بستری برای نوآوری و خلاقیت افراد در حوزه دیزاین، در هر دوره مسائل و موضوعات مختلفی را انتخاب خواهد کرد.

به نقل از کسب و کار نیوز، اولین دوره دیجی‌کالا پرایز با نوشته «خلق راه‌حل‌های نوآورانه دیزاین بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا، بـرای تشکیل ربط حسی با مخاطبان» در خرداد ۱۴۰۲  اغاز شد و از طراحان و همه افراد خلاق سراسر جهان دعوت شد تا با ایده‌های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت کنند.

در اینجا سخن بگویید‌های امیرشبانی، مدیر هنری دیجی‌کالا را درمورد برگزاری دیجی‌کالا پرایز می‌خوانید:

چرا دیجی‌کالا پرایز شکل گرفت؟

«یکی از با اهمیت ترین نقاط تماس دیجی‌کالا با مخاطبان که درواقع از پر‌رنگ‌ترین لحظات برخورد مخاطبان با برند دیجی‌کالاست لحظه‌ای است که افراد سفارششان را تحویل می‌گیرند. این خواست‌ها در یک بسته‌بندی مخصوص دیجی‌کالا به همه تحویل داده می‌بشود. در آن لحظه مخاطبان حس خوبی به برند دیجی‌کالا دارند. هر قدر ما بتوانیم این لحظه را با توانایی‌ای که بسته تشکیل می‌کند بهبود دهیم می‌توانیم محبوبیت برند خود را نیز در بین مخاطبان افزایش خواهیم داد.»

وی در ادامه با دقت به اهمیت قضیه بسته‌بندی برای دیجی‌کالا و سابقه برگزاری رویدادی تقریبا شبیه گفت: «ما قبل‌تر نیز این چنین مسابقه‌ای را برگزار کرده بودیم. اما در آن اصرار مهم بر طراحی گرافیکی جعبه‌ها می بود. تقریبا دو سال قبل این ایده را داشتیم که مجدد بتوانیم این چنین مسابقه‌ای برگزار کنیم اما به علت برخی شرایط و موانعی که وجود داشت اجرایی کردن این تصمیم تا سال قبل طول کشید. تفاوت این مسابقه با مسابقه قبلی این است که اصرار ما فقط روی گرافیک جعبه‌ها نیست و نوشته مسابقه را حوالی توانایی مصرف‌کننده در ربط با بسته‌بندی دیجی‌کالا تعیین کردیم.

شیوه و معیارهای قضاوت در دیجی‌کالا پرایز چه بوده است؟

مدیر هنری دیجی‌کالا با اهمیت ترین معیار قضاوت در این مسابقه را «خلاقیت» گفت. چرا که به حرف های او هیچ مرز و محدوده‌ای در نوشته مسابقه وجود نداشت و طراحان اختیار و آزادی کاملی برای ایده‌پردازی داشتند. شبانی برتری دوم قضاوت در این مسابقه را برای خودش، جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آثار گفت و در ادامه او گفت: «مسئله حائز اهمیت فرد دیگر که در قضاوت و بازدید این آثار وجود داشت قابلیت اجرایی بسته‌بندی‌های طراحی شده می بود. یقیناً ما این قضیه را به گفتن پیش‌شرط در قوانین مسابقه قرار ندادیم تا مرزهای خلاقیت طراحان را محدود نکنیم. اما در نهایت این که شرکت‌کنندگان از روشهای اجرا، متریال، سختی‌ها و موانعی که در فرآیند بسته‌بندی شرکت‌هایی همانند دیجی‌کالا وجود دارد فهمیدن خوبی داشته باشند، از نظر من امتیاز اختصاصی‌ای داشت.»

نتایج قضاوت به چه صورت خبر داده می‌بشود؟

زمان اظهار نتایج این مسابقه به حرف های شبانی در اواخر دی ماه خواهد می بود و یک اتفاقات خصوصی به گفتن جشن اختتامیه دیجی‌کالا پرایز برگزار خواهد شد که در آن آثار برگزیده را اظهار کرده و به شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

توانایی شما در اولین دوره برگزاری مسابقه دیجی‌کالا پرایز چه بوده است؟

«من به شخصه می‌توانم بگویم از حجم خلاقیتی که شرکت‌کنندگان در آثارشان به کار برده بودند غافلگیر شدم. انتظار نداشتم آثاری دریافت کنیم که در عین خلاقیت بالا قابلیت اجرایی خوبی هم داشته باشند. این تعداد آثار مطلوب نشان‌دهنده فهمیدن درست مخاطبان از کسب‌‌وکار دیجی‌کالا و انتظاراتی است که یک خرده‌فروشی آنلاین باید برآورده کند و برای همه ما این مقدار از شناخت مخاطبان غافلگیر کننده می بود.»

آیا آثار شرکت‌کنندگان توانسته‌اند انتظارات مدیر هنری دیجی‌کالا را برآورده کنند؟

«آثاری که ما در مسابقه دریافت کردیم زیاد رضایت‌قسمت بودند. این که افراد زیاد دچار گرافیک بسته‌ها نشده بودند و در تکه‌هایی همانند نحوه باز و بسته شدن بسته‌ها، افزایش طول عمر آن‌ها سپس از منفعت گیری و با تبدیل کردن‌شان به چیزهایی دیگر همانند اسباب‌بازی، کتاب، وسایل خانه و … ایده‌های اجرایی داده بودند، برای من زیاد دلنشین می بود.»

به حرف های مدیر هنری دیجی‌کالا، کیفیت آثار ارسالی به اندازه‌ای خوب می بود که انتخاب بین آثار اول تا سوم را زیاد دشوار کرده می بود و در نهایت تصمیم گرفتند برای سپاس از لطفی که شرکت‌کنندگان به مسابقه داشتند ایده‌های جدیدی اشکار کنند.

توانایی همکاری شما با داوران بین‌المللی چطور بوده است؟

مسابقه دیجی‌کالا پرایز در سطح بین‌المللی برگزار شده‌ است و داورانی از دیگر نقاط جهان نیز در این مسابقه وجود داشتند. شبانی درمورد توانایی همکاری با این داوران او گفت: «ما به سراغ داورهای بین‌المللی رفتیم تا بتوانیم با معیارهای سنجش یک کار خوب از نگاه یک داور که در مسابقات معتبر بین‌المللی قضاوت کرده است، آشنا شویم. به علت مسائلی چون دوری، مسافت زیاد و آنلاین بودن این ربط نتوانستیم آن‌طور که انتظار داشتیم ساعت‌های طویل در کنار این عزیزان باشیم، از آن‌ها یاد بگیریم، نوع نگاه‌شان را فهمید شویم و خودمان را در زاویه دید آن‌ها بگذاریم. اما در کل در همین جلسات آنلاین ما توانستیم معیارهای قضاوت‌مان را یکسان‌سازی کنیم و موارد تعداد بسیاری نیز از آن‌ها آموختم.»

این همکاری بین‌المللی چه اثری برای دیجی‌کالا داشته است؟

شبانی معتقد است که این سبک از همکاری‌ها علتمی‌بشود دید کسب‌وکار دیجی‌کالا زیاد گسترده‌تر بشود و بر مطمعن به نفس آن‌ها نیز زیاد تاثیرگذار است. چرا که در اینگونه ارتباطات و تعامل های است که تصورات اشتباهی که بعضی اوقات کسب‌وکارهای ایران از مقدار عقب‌تر بودنشان از جامعه جهانی دارند رد می‌بشود و درمی‌یابند که در مسیر درستی در حال حرکت می باشند و این مطمعن به نفس به آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد تا با شتاب و استواری بیشتری در مسیر خود قدم بردارند.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتوانند در دیگر قسمت‌های دیجی‌کالا نیز این چنین توانایی‌هایی داشته باشند و او گفت: «این چنین توانایی‌هایی چندان برای دیجی‌کالا غریبه نیستند چرا که ما سال‌ها با مدیران خارجی نیز در بخشی‌های گوناگون کسب‌وکارمان همکاری داشته‌ایم و یادگیری و انتقال توانایی همیشه در دیجی‌کالا وجود داشته و خوشحالم که در تلاشیم این روال متوقف نشود.»

در نظر نگرفتن محدودیت در دوره اول مسابقه چه چالش‌هایی برای داوران تشکیل کرد؟

این دوره از مسابقات دیجی‌کالا پرایز بدون هیچ محدودیتی در نوآوری و خلق آثار برگزار شد و شرکت‌کنندگان هیچ محدودیتی نداشتند.

مدیرهنری دیجی‌کالا درمورد آینده این مسابقه و این که آیا در آینده نیز هیچ محدودیتی خواهد می بود یا نه او گفت: «این توانایی آن‌قدر دلنشین می بود که خود من به‌شخصه از طرفداران این هستم که دیجی‌کالا پرایز دو هم بدون هیچ محدودیتی برگزار بشود. اما دیجی‌کالا پرایز یک مسیر ۴ ساله دارد و برای این که ما در این ۴ سال بدانیم که دیجی‌کالا پرایز به گفتن یک برند ثبت می‌بشود و در این مسیر هر سال به سمت موضوعات متغیری در صنایع گوناگون یا با تکیه بر مسائلی همانند متریال‌های تشکیل بسته‌بندی تا تکنولوژی‌های ارسال بسته‌بندی حرکت خواهد کرد. امکان پذیر در ادامه مسیر ناچار باشیم یک سری محدودیت‌هایی قرار دهیم. اما خب حقیقت این است که تا این مدت درمورد این که چطور باز هم چالشی این چنین دلنشین را تشکیل کنیم نظر قطعی نداریم.»

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا ...