[ad_1]
کسب و کار نیوز- نشست «تلکوبانکها، پیوند دو صنعت برای استخراج منبع های مشترک» در سومین روز نمایشگاه تراکنش با وجود معاون دیجیتال ایرانسل، برگزار شد.
به نقل از کسب و کار نیوز، ظهر چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲، در سومین روز نهمین نمایشگاه تراکنش ایران، نشست تخصصی «تلکوبانکها، پیوند دو صنعت برای استخراج منبع های مشترک»، با وجود سیدمیثم سیدصالحی معاون فناوری شرکت مخابرات ایران، باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل، مصطفی درجزی مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول، امیرمغازه ای مدیرکل یکپارچهسازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران، بلال مدحج مشاور تحول دیجیتال و علاقهمندان به حوزه تحول دیجیتال مالی، در محل این نمایشگاه در سالن آمفی تئاتر مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری، برگزار شد.
در ابتدای این نشست معاون فناوری شرکت مخابرات ایران با تشریح مفهوم تلکوبانک که از دو قسمت تلکو و بانک راه اندازی شده است، او گفت: مفهوم تلکوبانک به جهت عملیاتی، مفهومی تازه نیست و بیشتر از یک دهه قدمت دارد. امروزه و با گسترش فعالیتهای نوآورانه در این دو صنعت، زیاد از ظرفیتهای مالی به سمت بستر تلکوبانک گرایش اشکار کرده و اگر این دو صنعت با هم گره بخورند و مفهوم تلکوبانک را اجرایی کنند، میتوانند خدمات خوب و کم هزینهای را به مشتریان خود اراعه دهند .
معاون دیجیتال ایرانسل نیز در این نشست با اشاره به این که شرکتهای تلکامی و اپراتورها قرار نیست بانک بشوند، او گفت: یکی از موضوعات مهم در صنعت بانکداری امروزه، او گفت و گو اعتبارسنجی است که اپراتورها به علت حجم بالای مشترکان و این چنین دادههای مشابه با نیاز بانکها، میتوانند شریک راهبردی و مهمی برای این نوشته باشند و به پشتیبانی بانکها در او گفت و گو اعتبار سنجی همراه شوند. این چنین اپراتورها به علت زیرساختهای امنی که دارند و توانایی طویل در پرداختها و تراکنشهای آنلاین دارند، میتوانند با همکاریهای دیجیتال مشترکی که با بانکها تعریف میکنند، تا یک پنجم علتکاهش هزینههای بانکها شوند.
صمدی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای سوپراپلیکیشن ایرانسلمن، او گفت: ایرانسل من بیشتر از ۲۰.۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این توانایی و ظرفیت علتمیبشود تا اپراتورها بتوانند بستر سرویسهای گوناگون دیجیتال در حوزههای مالی را به طور امن در اختیار بانکها قرار دهند تا آنها بتوانند از این طریق، به مشترکان خود سرویسدهی کنند.
معاون دیجیتال ایرانسل این چنین با اشاره به این که کیفپول دیجیتال ایرانسل، تنها کیف پول دیجیتال مطابق با ضوابط بانک مرکزی است، در ادامه گفت: ما به او گفت و گو بانکداری از طریق کیف پول دیجیتال با نام «جیبجت» ورود کردیم و این کار را بر پایه مجوزی که بانک مرکزی اراعه داد، پیش بردیم و به جستوجو ورود به حوزههای دیگر از جمله خرید اعتباری نیز هستیم.
این نشست تخصصی با سخن بگوییدهای مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول ادامه اشکار کرد و او او گفت: تلکوبانک در جهت دسترسی سریع به خدمات بانکی به نظام بانکی ما پشتیبانی شایانی می کند، اما این خدمات در کشورمان به علت تعدد شعب بانکی مقداری مغفول مانده است. با این که دسترسی به خدمات بانکی و خدمات اینترنتی در جای جای کشورمان وجود دارد، اما برای پیشرفت تلکوبانک میتوانیم به سمت خدمات اعتباری رفته و همکاریهای بین بانکی و بین اپراتوری از جمله سرویسهای مالی بر بستر اپراتورهای موبایل را گسترش دهیم. ما شاهدیم که امروزه حمل پول نقد و نگهداری از نقدینگی در سرزمین افت یافته، از این رو دیتاهای اپراتورهای مخابراتی میتوانند به بهبود حالت حوزههای مالی و بانکی و اراعه خدمات بانکی پشتیبانی کنند.
در ادامه این نشست، مدیرکل یکپارچه سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران نیز او گفت: در اپراتورها و بانکها بستر مناسب برای اراعه سرویس به بهترین شکل ممکن وجود دارد. از این رو، همافزایی این دو نهاد بدون شک نحوه و شکل سرویسدهی را بهتر خواهد کرد. شرکت مخابرات در حال فراهم کردن بستر ابری روی فیبرنوری برای از بین بردن دغدغههای بانکها و شرکتهای پرداختی است و به زودی تفاوت چشمگیر آن را در قسمت سرویسهایی که مبتنی بر ابر اراعه خواهد شد، حس میکنیم.
شرکت کننده دیگر این نشست نیز که مشاور تحول دیجیتال سازمانها و کسبوکارها است، با اشاره به این که همافزایی دو صنعت بانکی و مخابراتی علتارائه خدمات بانکی نوین میبشود، او گفت: امروز شرکتهای فراهمکننده سرویسهای ارتباطی به سمت تهیه یک سرویس پلتفرمی حرکت کردند تا مسیر کاریشان راحت بشود و سریعتر به اهدافشان برسند. آنطور که میبینیم، امروز فراهمکنندههای سرویس ارتباطی که به سمت سرویس پلتفرمی حرکت کردهاند، در حوزه شراکت با بانکها، سوپراپها، سرویسهای مالی، کیف پول و اراعه خدمات بانکی در قالب سرویس BaaS، داخل عمل شدهاند و در این بسترها فعالیت خود را انجام خواهند داد.
ایرانسل به گفتن اولین اپراتور اراعه دهنده ۵G و رکورددار شدت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، برنامه جامع «تحول دیجیتال» را با مقصد توانمندسازی جامعه ایرانی در سبک زندگی دیجیتال در دستورکار خود قرار داده و تا بحال نقشی اساسی در گسترش زیرساخت ارتباطات سرزمین به گفتن هسته مرکزی تحول دیجیتال ایفا کرده است. نقشه راه و چشمانداز ایرانسل، گسترش این نقش از طریق گسترش زیرساخت اینترنت نسل پنجم و شبکه فیبرنوری و این چنین ورود اثرگذار و قوی در لایههای پلتفرمی و تمرکز بر مدیریت و راهبری اکوسیستم دیجیتال در کنار اندوختهگذاری در عرصه هوش مصنوعی، اَبَرداده، رایانش ابری و… است.
مقصد استراتژیک ایرانسل، حرکت از شرکت خدمات ربطپایه (Telco) به شرکت فناوریمحور (Techco) است که هم در لایه زیرساخت و هم در لایه سرویس و پلتفرم، بتواند خدمات متنوعی را اراعه کند و زیستبوم دیجیتال سرزمین را توانمندتر سازد. ایرانسل به گفتن شرکت پیشرو در تحول دیجیتال، در راستای تحقق این کار، به تازگی نخستین کیف پول دیجیتال رسمی ایران را با عاملیت بانک ملت، اراعه کرده است.
[ad_2]
منبع




