«آپاراتچی» یک نوستالژی شیرین از دهه ۶۰
- فرهنگ وهنر

«آپاراتچی» یک نوستالژی شیرین از دهه ۶۰

[ad_1]

نشست خبری فیلم سینمایی «آپاراتچی» در سانس اول روز دوشنبه ۱۶ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری، علی طاهرفر (کارگردان)، سجاد نصراللهی (تهیه‌کننده)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، مسعود ملکی (مجری مطرح)، تورج الوند، رضا ناجی، حسین عابدینی، جلیل طایفی، امید مبصری، محمدولی فروتن و امین گلستانه از جمله بازیگران این فیلم وجود داشتند.

در ابتدای این نشست، سجاد نصرالهی تهیه‌کننده فیلم او گفت: این فیلم، برگرفته از کتاب «آپاراتچی» است که نزدیک به یک سال و نیم، پیش‌تشکیل طول کشید و بعد از آن تشکیل را اغاز کردیم. شرایط این پروژه به علت این که در دهه ۶۰ می‌گذشت، مقداری متفاوت می بود. در نهایت فکر می‌کنم توانستیم کار مورد قبولی را ارایه دهیم.

علی طاهرفر کارگردان «آپاراتچی» فرمود: جلیل طایفی یکی از فیلمسازان دهه ۶۰ ماست و در استان تبریز، کار‌های مختلفی در حوزه پخش انجام می‌دهد. او بخشی از فروش بلیت فیلم‌هایش را هم به طور خودجوش به جنگ‌زده‌ها ارایه می‌دهد.

او گفت: وقتی که فیلمنامه این تاثییر نوشته شد، به سراغ مابه‌ازای بیرونی آن رفتیم.

تورج الوند بازیگر «آپاراتچی» از توانایی بازی در این فیلم گفت و او گفت: از این که نقشی به زبان شیرین آذری بازی کردم، خوشحالم. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بتوانم با این گویش بازی کنم، چون برای من سخت می بود؛ اما اکنون فکر می‌کنم بازی در این نقش روی پرده سینما به کلمه درآمده است.

او گفت: مدام به استقبال نقش‌های تازه و سخت می‌روم و در این نقش‌ها، تمایل بیشتری برای بازی دارم.

جلیل طایفی کارگردان تبریزی و صاحب خاطرات شفاهی کتاب «آپاراتچی»، به زبان ترکی سخن بگویید و نقل کرد: من زیاد بلد نیستم فارسی سخن بگویید کنم. در کل باید بگویم که تا بحال ۱۲۰ فیلم کار کردم و نزدیک به ۸۰ فیلم، مجوز پخش از ارشاد گرفته است.

در ادامه رضا ناجی بازیگر فیلم «آپاراتچی» اظهار کرد: جلیل طایفی ۴۵ سال در عالم هنر زحمت کشیده؛ اما، چون سواد ندارد و همیشه به زبان ترکی کار کرده، احتمالا زیاد مشهور نشده است. این فرد عاشق سینماست و چندین دهه پیش که با سوپر ۸ میلی‌متری فیلم می‌ساخت، من در چند فیلم او بازی کردم.

او گفت: زندگی جلیل طایفی به طور کتاب «آپاراتچی» انتشار شده و خوشحالم که اکنون این کتاب به فیلم تبدیل شده است.

حسین عابدینی دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» نیز گفت: وقتی که آقای طاهرفر فیلمنامه را برای من ارسال کرد، با وجود کوتاهی نقش، به علت آذری بودن فیلم دوست داشتم آن را بازی کنم.

او گفت: من جوان‌ترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته است. در ترکیه فیلم‌های مجید مجیدی طرفداران بسیاری دارد و به من نظر بازی دادند و انها گفتند می‌توانی با پول بازی در فیلم‌های ترکیه‌ای چند سال سپس را بخر؛ اما من گفتم که شما می‌خواهید در ترکیه به من خانه‌ای دهید و همه ایران را از من بگیرید! سپس از ۱۵ سال کار هنری، زیاد سخن‌ها دارم؛ اما تنها این را می‌گویم که تا مرگم در ایران خواهم ماند و برای مردم ایران بازی خواهم کرد.

در ادامه نشست، محمدولی فروتن بازیگر این فیلم سینمایی فرمود: کار اهالی رسانه زیاد سخت است و دستان همه انها شما را می‌بوسم. این فیلم ادای دینی به بچه‌هایی می بود که با ۲۰۰ هزارتومان تا این مدت هم فیلم می‌سازد. فیلم‌های ما باید برای مردم باشد نه قشر فرهیخته، چون فرهیخته‌ها خودشان می‌فهمند.

امین گلستانه دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» نیز او گفت: خدارا شکر که در این پروژه در خدمت دوستانم بودم. انرژی خوب عوامل پشت صحنه را امروز روی پرده سینما مشاهده کردیم.

در ادامه برنامه، مسعود ملکی پژوهشگر و مجری مطرح «آپاراتچی» اصرار کرد: از سال ۱۳۸۸، تلاش داشتیم تا ایده‌های مردمی را در فرهنگ و هنر پیگیری کردیم. تا سال ۱۳۹۸ مصاحبه‌های تعداد بسیاری گرفتیم که یکی از خروجی‌هایش، گفتگو با جلیل طایفی می بود. امروز که می‌بینم ایشان در کنار ما می باشند، خستگی از تن ما خارج شد.

در ادامه این نشست خبری، همه عوامل فیلم، کتاب «آپاراتچی» را در دست گرفتند و حضار آن‌ها را تشویق کردند.

ملکی افزود: حقیقت جامعه ایران از تخیل نویسنده‌های ما جلوتر است. برای نجات هنر، نیازمند ساخت آثاری هستیم که قصه‌هایشان از دل کتاب‌ها آمده است.

جعفر محمدشاهی طراح صحنه «آپاراتچی» او گفت: کار کردن در پشت صحنه سینمای ایران همانند عملیات جنگ است. ما در این دوره جشنواره، فیلم جنگی‌ای دیده‌ام که زیاد تر همانند به تله‌تئاتر است. چون این افراد جنگ را ندیده و هیچ تحقیقی نکرده‌اند و در واقع فقط چند عکس از آن دوران دیده‌اند.

او همین طور گفت: من با بیشتر از دو دهه سابقه فعالیت در سینما، فیلم اولی نیستم. درست است که کارگردان، فیلم اولی است؛ اما عوامل دیگر فیلم اولی نیستند. می‌توانم درمورد تک‌تک پلان‌ها سخن بگویید کنم و باید بگویم که «آپاراتچی» به شدت سخت، اما شیرین می بود.

در ادامه این نشست، طاهرفر کارگردان «آپاراتچی» در جواب به این سوال که آیا فیلم شما در راستای جریانی است که با فیلم «فسیل» در سینما تشکیل کرد است، او گفت: اصلا دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و مقصد ما تشکیل کمدی موقعیت نبوده است.

او همین طور گفت: فیلم با نگاهی به کتاب «آپاراتچی» ساخته شده و قسمت‌هایی از خاطرات هم در فیلم آورده شده است. ما می‌خواستیم مخاطبانمان یک نوستالژی دهه ۶۰ را تماشا کنند و از لحظات شیرین آن لذت ببرند.

این کارگردان فرمود: «آپاراتچی» برای مخاطب عام است. دو جریان فکری تحجر و شبه‌روشنفکری در هنر ایران اثری بسیاری داشته و به بخشی از آن در فیلم اشاره شده است.

علی طاهرفر درمورد فیلمسازان برآمده از شهر‌هایی خارج از پایتخت اصرار کرد: فیلمسازان شهرستان مهجور و مظلوم می باشند.

ابوذر حیدری تدوین‌گر فیلم «آپاراتچی» گفت:‌ای کاش فیلم ما هم در سودای سیمرغ می بود. من فکر می‌کنم حق ما خورده شده است. در هر صورت مردم و رسانه‌ها نظرشان را درمورد فیلم خواهند او گفت.

در ادامه کارگردان «آپاراتچی» تصریح کرد: گفتن فیلم اولی زیاد من را اذیت می‌کند. درست است که عنوانش قسمت نگاه نوست؛ اما همه ما را به چشم فیلم‌اولی می‌بینند.

طاهرفر کارگردان فیلم در آخر نشست، نوشته‌ای درمورد دغدغه‌های فیلمسازی و نظراتش درمورد رویکرد و روال جشنواره فیلم فجر خواند.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *