[ad_1]
به نقل از نیوزویک، “مارین روژیه” پژوهشگر فوق دکترای روانشناسی در آزمایشگاه روانشناسی اجتماعی در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک میگوید: “ما میدانیم که جذابیت افراد به طور کلی به تعداد بی شماری از نسبت دادنهای کلیشهای منجر میمی بشود. ما هم این چنین میدانیم که این کلیشهها میتوانند بر حرکتهای زندگی واقعی تاثییر بگذارند. برای مثال، افراد دلنشین طبق معمول نسبت به افراد کمتر دلنشین حرکت مثبت تری دریافت میکنند”. در محافل علمی از این مقوله تحت گفتن تاثییر هاله ای* یاد میبشود که تمایل افراد را برای امتیاز دادن به افراد دلنشین برای ویژگیهای شخصیتی توصیف میکند. با این وجود، در دنیای دوستیابی آنلاین و کنفرانسهای ویدئویی اولین برداشتهای مان از افراد زیاد تر از طریق اینترنت شکل میگیرند. به لطف فیلترها، هوش مصنوعی و نور خوب به راحتی میتوان ظاهر خود را برای اولین بار دستکاری کرد. روژیه میگوید: “از این رو تعیین این که آیا میتوان این قضاوتها و نسبت دادن را تحت تاثییر قرار داد یا خیر اهمیت دارد”.
او میگوید: “ما به طور خاص به بازدید این نوشته علاقمند بودیم که آیا میتوان این نسبت دادن و قضاوت را هنگامی که جذابیت یک فرد به روز میبشود تحول داد یا خیر. برای مثال، هنگامی شخصی که فکر میکردید دلنشین است در واقع کمتر از آن چه در ابتدا به نظر میرسید دلنشین است”. روژیه و یکی از همکاران اش در نتیجه مطالعهای تازه که در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی انتشار شده به مجموعه ازمایشهایی که انجام داده اند اشاره کرده اند. آنان درصدد بودند تا بازدید کنند که چطور میتوان اولین برداشتهای مان را بر پایه اطلاعات تازه به روز یا معکوس کنیم.
در اولین آزمایش به ۳۶۰ شرکت کننده عکسهایی از چهرههایی با سطوح گوناگون جذابیت عینی نشان داده شد. در ابتدا از آنان خواسته شد تا برداشتی از افرادی که در عکسها دیده بودند داشته باشند. با این وجود، بعد از اولین برداشتها به شرکت کنندگان خبر داده شد که امکان پذیر عکسها تحول کرده باشند. این نوشته تاثییر قابل توجهی بر برداشتهای اولیه شرکت کننده نداشت. به این علت، برای آزمایش دوم محققان مثالهایی را به شرکت کنندگان نشان دادند که چطور میتوان جذابیت را به راحتی با منفعت گیری از نرم افزار ویرایش عکس افزایش یا افت داد. آنان سپس همان آزمایش را این بار با ۴۰۱ شرکت کننده تکرار کردند و در ان تنها از صورت زنان منفعت گیری کردند. نتایج نشان داد بعد از یادگیری در رابطه دستکاری عکس گمان بیش تری داشت که شرکت کنندگان اولین برداشت خود از افراد درون عکسها را بعد از آن که به آنان حرف های شد عکس امکان پذیر دستکاری شده باشد تحول دهند.
در نهایت تیم تحقیق این اتفاق را به گفتن “تاثییر به روز رسانی هاله ای” توصیف کرد و نتایج شبیهی در آزمایش سوم مشاهده شد که در آن از شرکت کنندگان خواسته شد تا قبل و سپس از این که به آنان حرف های شد که عکسها امکان پذیر ویرایش شده باشند تصوراتی را از جذابیت و ویژگیهای شخصیتی داشته باشند. روژیه در این باره میگوید: “ما مشاهده کردیم که بهروز رسانی جذابیت یک شخص برای مثال، گفتن این که یک شخص دلنشینتر از چیزی است که در یک عکس به نظر میرسد میتواند تعداد بیشماری از نسبت دادنها و قضاوتهای کلیشهای را تحول دهد”. برای مثال، اگر فرد دلنشین در ابتدا به گفتن فردی زیاد بی نتیجه و اجتماعی برداشت میشد بعد از خبر از این که فرد در واقع دلنشین نیست از نظر این دو ویژگی ضعیف برداشت شده می بود.
تحقیقات بیشتری باید انجام شوند تا برسی بشود که چطور این برداشتها در طول زمان به تکامل خود ادامه خواهند داد و چطور تاثییر به روز رسانی هالهای میتواند بر حرکتهای زندگی واقعی تاثییر بگذارد. با این وجود، خبر خوب آن است که اگر در برداشت اول عالی نیستید تا این مدت جا برای تحول نظر مردم وجود دارد و هم این چنین آن که از عکسهای با ویرایش بالا در اپلیکیشنهای دوستیابی منفعت گیری نکنید!
*تاثییر هالهای نام مفهومی است که به جهت آن سنجشگر تمایل به تاثیرپذیری بر پایه قضاوتهای قبلی مبتنی بر شخصیت یا کارایی داشته باشد. این اشتباه نوعی سوگیری شناختی است و میتواند فرد را از پذیرفتن یک شخص، یک محصول، و یا یک نشان تجاری برپایه یک باور خوب یا بد بیمبنا بازدارد.
[ad_2]
منبع