حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده
- کسب وکار

حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده

[ad_1]

کسب و کار نیوز- هم‌اکنون ۳.۵ میلیون ماشین فرسوده در سرزمین وجود دارد که مطابق حرف های مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

به نقل از کسب و کار نیوز، هر خودروی فرسوده تقریباً روزانه ۴.۱۳ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ۷۰ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ۳۵ هزار تومان محاسبه می‌بشود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ، ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین زیاد تر در روز مصرف می‌کند که این عدد در سال به ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان می‌رسد.

در پیمایش ۱۰۰ کیلومتر، بهترین خودروهای ما هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است. به‌تازگی جلیل سالاری در این رابطه به ایسنا حرف های است: تشکیل در داخل سرزمین بیشتر از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، مقدار مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر، مصرف  سی‌ان‌جی نزدیک به ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در سرزمین مصرف می بشود.

وی اظهار کرد:  ملزوم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده عمل جدی بشود. هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در سرزمین وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی او گفت: به موازات تشکیل بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در عرصه بهینه‌سازی مصرف انرژی قدم‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این مقصد مطرح‌هایی در عرصه کیفی‌سازی و تشکیل و منفعت گیری از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای مطرح‌های گسترش‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تشکیل بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

هرچند که بر پایه آمار اراعه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، روال اسقاط  این خودروها طی سال‌های تازه روندی صعودی داشته که قیاس مقدار اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروها بوده اما هم چنان خودروهای فرسوده یکی از عوامل مصرف بی‌رویه سوخت در سرزمین است.

افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ ماه امسال

ظرف زمان شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۷۰۰۰ دستگاه خودروی فرسوده در سرزمین اسقاط شده می بود، در شش ماهه ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه رسید و در شش ماهه ۱۴۰۱، به ۱۰ هزار دستگاه نزدیک  شد، اما در زمان شبیه سال جاری (شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲) این عدد سه برابر شده و ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در سرزمین اسقاط شده است. بر پایه آمار، از این ۳۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، ۶۱ درصد سهم مطرح نقدی (تحویل خودروی فرسوده توسط دارندگان خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد خودروی فرسوده)، ۲۸ درصد سهم مطرح جایگزینی خودروهای فرسوده (که دارنده خودروی فرسوده، با اسقاط خودروی خود، خودروی نو تحویل می‌گیرد) و ۱۱ درصد نیز سهم مطرح جایگزینی تاکسی‌ها بوده است.

خودروهای فرسوده یکی از عوامل ناترازی بنزین

با این حال کارشناسان اعتقاد دارند که در شرایط جاری نیازمند افزایش کارکرد برای از رده‌خارج کردن خودروهای فرسوده و تنوع بخشی به سبد سوخت هستیم، سودانی، کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه به ایسنا او گفت: افزایش تشکیل انرژی نوشته جدی است که باید مورد دقت قرار بگیرد، ضمن‌ این که در کنار افزایش تشکیل باید به نوشته بهینه‌سازی مصرف نیز دقت بشود، چراکه در شرایط جاری چاره‌ای جز افت مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده  نیست.

وی با اصرار بر این که در حوزه خودروسازی نیز باید به سمت تشکیل خودروهای دارای استاندارد جهانی برویم، اظهار کرد: با تشکیل سازوکاری باید مقدار مصرف سوخت را افت داد، تردد خودروهای تک‌سرنشین و تنوع بخشی سبد سوخت می‌تواند ثمرات مثبتی در این حوزه به‌همراه داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: علاوه‌بر این به جای این که کارت سوخت برای هر ماشین باشد، می‌توان سازوکاری را لحاظ کرد تا برای هر کارت ملی که دارنده ماشین است کارت سوخت صادر بشود چراکه از این طریق می‌توان توزیع سوخت را سامان‌دهی کرد.

سودانی با اصرار بر این که برای از بین بردن ناترازی و بهینه سازی مصرف سوخت دستگاه‌های متولی بسیاری صاحب نقش می باشند و نباید تنها وزارت نفت را متولی این نوشته دانست، او گفت: خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت بسیاری در سطح سرزمین در حال تردد می باشند که علاوه بر مشکلات آلودگی هوا به ناترازی بنزین در سرزمین دامن زده‌اند. باید خودروهای با کیفیت داخل کنیم و در روبه رو خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.  

وی با اصرار بر این که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده نقش بسیاری در حل ناترازی بنزین دارد، اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدی‌تری به نوشته تنوع بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینه‌سازی مصرف دقت بشود.

لزوم تنوع بخشی سبد سوخت

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم تنوع بخشی سبد سوخت، اظهار کرد: تنوع بخشی سبد سوخت در شرایط جاری هرچند یک راهکار مختصر زمان نیست اما ملزوم است که مورد دقت قرار بگیرد، درحال حاضر خودروهای برقی در دنیا گسترش یافته است و می‌توان در ایران نیز این خودروها را گسترش داد، این چنین در حوزه خودروهای سی‌ان‌جی سوز نیز عمل های خوبی در دولت صورت گرفته اما این قسمت جای کار بسیاری دارد که دولت باید دقت بیشتری به آن داشته باشد.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *