[ad_1]
کسب و کار نیوز- رییس انجمن ملی خرما سرزمین با اشاره به عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما، اظهار کرد: اکنون ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانهها دپو شدهاند و زیان کشاورزان را باید وزارت جهاد کشاورزی تقبل کند.
به نقل از کسب و کار نیوز، نشست انجمن ملی خرما ایران با نوشته «تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان» در محل این انجمن برگزار شد. محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران او گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف داخلی و خارجی خرما طبق معمولً در ماه مبارک رمضان است. وی با اشاره به مقدار تشکیل خرما در سرزمین افزود: سالانه نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در سرزمین تشکیل میبشود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر میبشود
وی با گفتن این که سرانه مصرف در سرزمین نزدیک به ۷ کیلو گرم است، در ادامه گفت: مقدار مصرف در برخی استانها ۳۰ کیلو گرم به ازای هر فرد و در برخی استانها هم نزدیک به ۱.۵ کیلو گرم است. فرخی او گفت: سال قبل درآمد حاصل از صادرات نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار می بود که طی برنامه ۵ ساله قرار است این عدد به یک میلیارد دلار برسد اما صدور بخشنامههای خلق الساعه اهداف را تحت شعاع قرار میدهد. رئیس انجمن ملی خرما سرزمین با اشاره به عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما، اظهار کرد: اکنون ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانهها دپو شدهاند و زیان کشاورزان را باید وزارت جهاد کشاورزی تقبل کند.
رشیدفرخی یادآور شد: تعیین عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما از صفر به معنی ممنوعیت صادرات بوده و چون اوج مصرف چه در داخل و چه صادرات در این مقطع وقتی (ماه مبارک رمضان) است اگر محقق نشود بعد از آن دچار مشکل میشویم و محصولات روی دست کشاورزان باقی میماند چون آمار مصرف در فصل تابستان زیاد افت مییابد ضمن این که از اغاز مرداد برداشت محصولات تازه اغاز میبشود.
وی تصریح کرد: امسال تا امروز ۲۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و تا عدد سال قبل تا این مدت ۲۴۰ میلیون دلار فاصله داریم. این در حالی است که در برخی اقلام خرما بیشتر از ۵۰ درصد محصولات سال زراعی قبل به فروش نرسیده است.
جایگاه خرما ایران در جهان
رشید فرخی با گفتن این که ایران به لحاظ تنوع و رقم های مقام نخست را در جهان دارد، او گفت: تنوع محصولات ایرانی همه سلایق را پوشش میدهد. در بازار صادراتی نیز ایران سپس از مصر مقام دوم را دارد و رقیب ما در بازار جهانی عربستان است که با نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن در جایگاه سوم ایستاده است.
وی در جواب به سوال مهر درمورد بازارهای مقصد گفت: بنا به اقتضائات وقتی بازارهای مقصد تحول میکند و اکنون بعد از اعمال تحریم قسمت بسیاری از صادرات خرما سرزمین به کشورهای CIS، هند، کشورهای جنوب شرقی و تا حدودی اروپا است.
وی گفت: اعمال محدودیت باید از قبل به خبر تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسد چون قراردادهای بین المللی طبق معمولً یک ساله است و عدم فراهم محصولات اعتبار سرزمین و صادرکنندگان را زیرسوال برده و بازارها به دست رقیبان میافتد.
وی با اصرار بر این که ۵۰ درصد موجودی سردخانهها مازاد نیاز بازار است، او گفت: موجودی انبارهای فروشگاههای زنجیرهای و دیگر فروشگاهها کامل است ضمن این که بر پایه سخنان سرپرست سازمان تعاون روستایی سرزمین بیشتر از ۱۰۰۰ تن خرما از سوی این سازمان ذخیره سازی شده است.
او همین طور گفت: انجمن ملی خرما ایران اظهار آمادگی کرد که خرما مورد نیاز بازار را با قیمت مناسب در مبدا فراهم میکند ضمن این که بازار صادرات را هم میتواند مدیریت نماید؛ اما استقبال نشد. رشید فرخی اظهار کرد: خرما مضاعفی سال قبل هر کیلو گرم نزدیک به ۷۰ هزار تومان می بود که امسال با تورم نزدیک به ۱۳ درصدی بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است در حالی که نرخ تورم سرزمین بیشتر از ۴۰ درصد است.
این کارشناس قسمت کشاورزی افزود: سال قبل با وجود موجودی کمتر از امسال تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بدون مشکل انجام شد و حتی فروشگاههای زنجیرهای که خرما را در روزهای عادی با سود بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی به فروش میرسانند در این مقطع با سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی اراعه کردند.
رئیس انجمن ملی خرما ایران با گفتن این که تولیدکننده و صادرکننده زخم خورده بخشنامههای خلق الساعه است، او گفت: نزدیک به ۷۰۰ هزار کشاورز در تشکیل خرما فعالیت دارند و نزدیک به ۴ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنف مشغول به کار می باشند.
رشیدفرخی در آخر او گفت: ۱۳ استان در حوزه تشکیل خرما فعالیت دارند و ۶ استان نخل خیز سرزمین هم شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان بوده که به لحاظ اقتصادی درآمدشان وابسته به تشکیل این محصول است.
[ad_2]
منبع




