[ad_1]
وی در توضیح زیاد تر افزود: مطابق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل سرزمین سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بروزرسانی دادههای ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاههای گوناگون مشمول ماده ۲۹ برنامه گسترش ۵ ساله ششم، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام میدهد، لذا دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک بندی غیر قابل تحول بوده و مجدد با دریافت دادههای ثبتی اقتصادی و اجتماعی برسی خواهد شد.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اصرار بر این که از لحاظ آماری دهک به معنی یک دهم جمعیت کل سرزمین و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است اظهار کرد: هر دهک از لحاظ جمعیتی مدام ثابت و به طور متوسط شامل ۸.۵ میلیون نفر از جمعیت کشوراست؛ به این علت در صورتی که در هر مرحله از وسع سنجی افرادی از دهک ۱۰ خارج شده و به دهکهای پایینتر بروند، دقیقا معادل تعداد همان افراد از دهکهای پایینتر به دهک ۱۰ اضافه خواهد شد.
نحوه بازبینی دهک رفاهی و اظهار تغییرات بُعد خانوار
محمدی در ادامه گفت: متقاضیان بازبینی دهک رفاهی بعد از ورود به سایت http: //hemayat.mcls.gov.ir و انتخاب مرحله های و گزینههای حاضر در راستای رسیدگی به اعتراضشان میتوانند عمل کنند او گفت: اطلاعات مربوط به قسمت ماشین از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به ساختار خانوار از سازمان موثر یارانه ها، اطلاعات مربوط به تراکنشهای بانکی از بانک مرکزی، درآمدخانوارها از خزانه و صندوقها و برخی از شاخصهای غیر اقتصادی از جمله معلولیت، بیماری خاص و… از دستگاههای حمایتی دریافت میبشود، این در حالیست که با دقت به این شاخصهای اشاره شده در صورتی که تغییراتی در اعضاء و ساختار خانوارها تشکیل بشود ملزوم است افراد جهت اصلاح سپس خانوار به همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اظهار شده است و در وبگاه آن سازمان حاضر است، به دفاتر پلیس + ۱۰ یا دیگر دفاتر معارفه شده توسط آن سازمان مراجعه کند. در صورت انجام فرآیند فوق، اطلاعات خانوار در دوره دهک بندی بعدی بهروزرسانی و اعمال خواهد شد.
وی مجدد اصرار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به دهک بندی خانوارها ۲ بار در سال شده است، لذا تا دوره بعدی بهروز رسانی، هر خانوار فقط یکبار در سامانه میتواند «ثبت خواست بازدید» کند.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به این که علاوه بردهک بندی، «صدکبندی» خانوارها نیزاواخر دیماه اعمال شد خاطر نشان کرد: رفتارمالی و اقتصادی خانوادهها در یک دوره اشکار و اعمال آنها، علتجابهجایی و تحول دهکها و حتی صدکها میبشود.
به حرف های محمدی، بیشترین مشکل مردم در دهکبندی قبلی، گذشت بیشتر از یکسال از دهک اظهار شده وعدم رسیدگی به اعتراض آنها می بود چرا که به گفتن مثال خانوادهای یکسال پیش خودرویشان را فروخته بودند، اما زمان مراجعه به سایت پشتیبانی، بدلیل عدم بهروز رسانی اطلاعات، این خانواده صاحب ماشین دیده میشد که موارد این چنینی هم اکنون با بهروزرسانی و اعمال دادهها مرتفع شده است.
او گفت: نهایتا در تازه ترین به روز رسانی صورت گرفته، ۶۰ هزار خانوار از زمره یارانهبگیران حذف و این چنین ۶۰ هزار خانوار دهک اول تا سوم تازه نیز به چرخه دریافت یارانه معیشتی داخل شدند. یقیناً باید او گفت که حذف شدگان، از خانوارهای بالای درآمدی و صدکهای ۹۹ و ۱۰۰ بودند؛ این در حالیست که در کل تنها یارانه ۱۰ درصد از خانوادههای صدک ۹۹ و ۱۰۰ قطع شده است.
شاخصترین معیارها در تحول دهکها و صدکها
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در عین حال اصرار کرد: با دقت به دهکبندی تازه، هیچ حذفیاتی تا ۶ ماه آینده نخواهیم داشت؛ یقیناً هرگونه تصمیمگیری در این خصوص بر مسئولیت دولت است که فعلا تصمیم گرفته شده تا خبر ثانوی، یارانه نقدی خانوادهای حذف نشود.
محمدی در خصوص شاخصترین معیارها در تحول دهکها و صدکها او گفت: شاخصهای مورد منفعت گیری در پایگاه رفاه ایرانیان، شاخصهای اقتصادی و اجتماعی از جمله ماشین و قیمت آن، تراکنشهای مالی و بانکی و درآمدها، معلولیت، بیماری خاص و… است.
مسکن در دهکبندی صورت گرفته، ملاک محاسبه وسعسنجی قرار نگرفت
او همین طور گفت: یکی از شاخصهای مورد نظر ما «مسکن» می بود که داده مهمی است که میتواند در محاسبه رفاه خانوارها تاثییر بسزایی داشته باشد، اما بدلیل آنکه دادههای ثبت اسناد و املاک سرزمین کامل نبوده است، در این وسع سنجی تازه، ملاک قرار نگرفت، اما تلاش و تلاش میکنیم در وسع سنجی بعدی این داده را نیزکامل و منفعت گیری کنیم.
محمدی با گفتن این که دستگاههایی همچون بانکها، نیروی انتظامی، دستگاههای حمایتی، امور مالیاتی و… مکلف شدهاند تا دادههای خود را هر ۶ ماه یکبار در اختیار ما بگذارند و اینها تبدیل به شاخص شده و بر پایه این شاخصها هر خانوار ایرانی رتبهای را در دهکبندیها کسب میکند او گفت: سپس از اظهار دهکبندی برخی خانوادهها خودشان را با اطرافیان و همسایگان قیاس و به دهکشان اعتراض میکنند که باید او گفت هر خانواده و خانواری در گستره جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران سنجیده و سپس دهکبندی و صدکبندی میبشود لذا این چنین قیاسهایی صحیح نیست.
او همین طور گفت: اطلاعات و دادههای وسعسنجی حاضر در پایگاه رفاه ایرانیان تنها اختصاصی به پرداخت یارانه نیست بلکه این دادهها مورد منفعت گیری استحقاق سنجی و اصابت درست منبع های و خدمات به مقصد درسایر ارگانها همچون کمیته امداد، بهزیستی، دانشگاهها، بنیاد شهید و… است و اینها بنابر ماموریت خود میتوانند از این اطلاعات در خصوص جامعه مقصد خود، چون معلولان، سالمندان، بیماران، محرومان و… منفعت گیری کنند.
محمدی در جواب به این که یکی از اعتراضات خانوادهها این می بود که برای برقراری یارانه، مجموع درآمدهای یک خانوار محاسبه شده می بود در حالیکه برخی سرپرستان مدعیاند فرزندانشان صاحب و منفعت گیریکننده ماشین و درآمد شخصی خودشان می باشند و سرپرست از این دارایی منتفع نیست؛ آیا در دادههای تازه وسع سنجی تغییری در این خصوص رخ داده است یا نه؟ او گفت: ما در سرزمین، متولی ساختار خانواده داریم و متولی این کار در سرزمین ثبت احوال است که دادههای خانوادهها را ماهانه به ما اراعه و وسعسنجی تازه هم بر پایه همین ساختار خانوار اعمال شده است، لذا تغییری در این خصوص صورت نگرفته است و ملاک ما برای بازدیدها، دادههای ثبتی است.
[ad_2]
منبع





