[ad_1]
سرمقاله
با دقت به چالش های حاضر در مسیر تامین ارز برای واردات ماشین به نظر می رسد دولت زیاد تر به جستوجو منفعت گیری از اخبار واردات برای مدیریت بازار ماشین است و در نهایت قرار نیست خودروی چندانی از این مسیر به بازار تزریق شود. این در حالی است که واردات ماشینهای دسته دوم اگر به خوبی اجرا شود تاثییر مثبت در بازار خواهد داشت، اما در صورت اجرای نادرست بازار ماشین ساماندهی نخواهد شد. مطابق برنامه دولت تا به امروز باید نزدیک ۳۰۰ هزار ماشین داخل سرزمین میشد که تا کنون واردات چند هزارتا آن اجرایی شده است.
متاسفانه این قبیل آیین نامه ها، دستورالعمل ها و سخن بگویید هایی که برخی مسوولین ماه ها احتمالا سال ها درمورد واردات ماشین گفتن می کنند دیگر محلی از اعتبار ندارد. به گفتن دیگر آنقدر دستورالعمل ها و آیین نامه های گوناگون در رابطه واردات ماشین ابلاغ شده و کارکردی نداشته که این آیین نامه ها دیگر قابل مطمعن نیستند.
قیمت ماشین رابطه مستقیم با قیمت دلار دارد. با دقت به مسائل سیاسی و اعمال تحریمهای زیاد تر، قیمت دلار روزبهروز زیاد تر میشود. ماشین همانند دیگر کالاهای دیگر با افزایش نرخ ارز، گرانتر میشود. با این وجود شیوه جاری واردات ماشین، زیاد بی همتا بوده و در هیچ جای دنیا شبیه آن دیده نشده است.
وعده اراعه خودروهای وارداتی در حالی به مردم داده شده که نه تعرفه واردات اشکار است و نه قیمت خودروهای وارداتی. این چنین با دقت به تحریمها، معلوم نیست که واردات از کجا و به چه روشای انجام میشود. برای بازدید بازار ماشین و سخن بگویید از آینده آن ابتدا باید به عوامل کلان دقت کرد. از عوامل مهم اثرگذار بر بازار ماشین، شامل: شرایط اقتصادی و سیاسی سرزمین، قیمت دلار و روال نرخ تورم است. همه اینها با روال قیمت ماشین بهنحوی ربط مستقیمی دارند.
اکنون بازار ماشین نوسانهای سالهای قبل را ندارد و در رکود به سر میبرد. بهنظر میرسد این وضع تا آخر سال ادامهدار باشد، یعنی تحول خاصی در بازار رخ نخواهد داد. اتفاقی که میتواند بازار ماشین را تا آخر امسال دچار تحول کند و بر قیمت ماشین تاثییر بگذارد، واردات است، یعنی آنکه تعداد بسیاری خودروی خارجی داخل سرزمین شود.
[ad_2]
منبع




