[ad_1]
کسب و کار نیوز- رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با گفتن این که نگهداری ۲۸۰ هزار کیلومتر جاده سرزمین به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، او گفت: با وجود این امسال فقط ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تعلق یافت.
به نقل از کسب و کار نیوز، داریوش امانی در دومین نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حملونقل جادهای سرزمین با مقصد ترقی ایمنی عبور و مرور سفرهای نوروزی با گفتن این که ارایه خدمات در همه سفرها و مناسبتهای خاص روی دوش کارکنان و تیم پلیس و راهداری، اظهار کرد: سفر در مناسبتها ایام خاص بار مضاعفی برای پلیس و راهداری تشکیل میکند و دیگر آن دوره که در رسانهها رو در روی هم قرار بگیریم و این رفتارها بین دستگاهها دردی از درهای مردم دوا نمیکند و مردم انتظار دریافت خدمات در نتیجه هماهنگی دستگاههای اجرایی را دارند.
وی با اشاره به عدم پیشرفت زیرساختها فرمود: به تعداد افزایش گواهینامه و ناوگان درکشور، زیرساخت نداریم. برای مثال اتوبان قم -تهران در سال ۱۳۵۴ ساخته شده اما این اتوبان از آن زمان تا به امروز تغییری نکردهاست و به علت افتمنابع نتوانستیم زیرساخت تشکیل کنیم و گسترش دهیم.
بازسازی فرودگاه امام خمینی(ره) ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: از ابتدای نوروز ۱۴۰۲ تا به امروز تصمیم داشتیم که ۳۵ کیلومتر جاده از فرودگاه امام خمینی(ره) تا مرز تهران را بازسازی و این مسیر را تجهیزکنیم، چرا که چشم ایران است. برای گسترش زیرساخت در این مسیر باید لاین رفت و برگشت اضافه میشد اما محاسبه کردیم به ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این اتوبان همانند به اتوبانهای خارجی شود و هر چند دانش فنی این عمل وجود دارد اما منبع های نداریم.
امانی با گفتن این که نگهداری ۲۸۰ هزار کیلومتر جاده سرزمین در همین لحظه به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، او گفت: این اعتبارات تنها برای ایمنسازی جادههای حاضر است اما امسال فقط ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تعلق گرفت و علیرغم همه تلاش همکارانم در راهداری قطعا با این منبع های محدود برای نگهداری با مشکل روبه رو میشویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در همه کشورها برای تامین منبع های مالی، درآمدهایی تعریف شده همانند عوارض از ماشین یا عوارض از سوخت یا عوارض از جاده یا ترکیب از این سه مورد؛ در سرزمین ترکیه ۷۰ درصد هزینه سوخت در زیرساختها هزینه میشود اما این امکان ایران وجود ندارد.
امانی فرمود: از ابتدای کرونا تا به امروز ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس زمینگیر شد و از ناوگان اتوبوسی سرزمین کم شده است. تنها وسیله نقلیه که مردم دسترسی راحتی به آن داشتند و هروقت اراده میکردند بلیت میخریدند، الان بخشی از اتوبوسها فرسوده شدهاند و در مسیرهای دور نمی توانند سرویسدهی داشته باشند. یقیناً در برنامه داریم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از ۹۰۰۰ اتوبوس فرسوده را سال آینده نوسازی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با گفتن این که از نظر دیگر قیمتگذاری دستوری علتشده بخشی از اتوبوسها از سرویس خارج شوند و جای فرد دیگر بروند، او گفت: ما از شش ماه قبل نوسازی ناوگان را اغاز کردیم و برنامه واردات ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و این چنین خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را از داخل داریم، اما بعد از گذشت شش ماه تا این مدت یک ثبت خواست را هم انجام ندادیم و هر روز با یک گرفتاری روبه رو هستیم.
وی درمورد کشتهشدگان تصادفات فرمود: آمار میگوید جوانان سرزمین و نانآوران خانوار از طبقه متوسط رو به پایین در تصادفات کشته خواهد شد، سپس از فوت نانآور در تصادفات چه اتفاقی برای خانواده میافتد و فرزندان آن خانواده با چه عقدههای بزرگ میشود و قطعا این موضوعات دامن ما را هم میگیرد، آیا میتوانیم خودمان را ببخشیم؟ از این رو باید از همه ظرفیتهای سرزمین برای تامین امنیت جادههای سرزمین منفعت گیری کنیم تا تصادفات به حداقل برسد.
تا این مدت افزایش قیمت بلیت اتوبوس ابلاغ نشده است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای این چنین در حاشیه این نشست، با اشاره به تصمیمگیری برای تعیین قیمت بلیت اتوبوسهای برونشهری فرمود: این تصمیم منوط به ستاد تنظیم بازار است و هر زمان که مصوبه ستاد اشکار شود، افزایش قیمت ابلاغ میشود.
امانی با گفتن این که تا این مدت افزایش قیمتی از سوی ستاد تنطیم بازار ابلاغ نشده، فرمود: اکنون افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بلیت نقل است، اما آنچه در ستاد تنظیم بازار تصوی شود تعیینکننده است که تا این مدت تصویب نشده و هر زمان که تصویب شود ابلاغ خواهد شد.
وی درمورد درمورد مقدار واردات اتوبوسها اظهار کرد: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک داخل شده اما تا این مدت ترخیص نشده است. اگر این اتوبوسها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی سرزمین اضافه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درمورد واردات کامیونهای کمکارکرد نیز فرمود: امسال ظرفیت واردات ۱۴ دستگاه کامیون تشکیل شده یقیناً مطابق قانون نوسازی ناوگان با وزارت صمت است و ما دستگاه همکار هستیم. نزدیک به ۲۶ هزار از کامیونهای بند ۳۰ داخل سرزمین شده است و تعدادی هم پشت گمرک می باشند که تا این مدت داخل گمرک نشدند.
وی درمورد درمورد مقدار واردات اتوبوسها فرمود: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک داخل شده اما تا این مدت ترخیص نشده است. اگر این اتوبوسها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی سرزمین اضافه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درمورد واردات کامیونهای کمکارکرد نیز فرمود: امسال ظرفیت واردات ۱۴ دستگاه کامیون تشکیل شده یقیناً مطابق قانون نوسازی ناوگان با وزارت صمت است و ما دستگاه همکار هستیم. نزدیک به ۲۶ هزار از کامیونهای بند ۳۰ داخل سرزمین شده است و تعدادی هم پشت گمرک می باشند که تا این مدت داخل گمرک نشدند.
[ad_2]
منبع




