[ad_1]
کسب و کار نیوز- وزارت امور اقتصاد و دارایی خبرداد: دولت برنامه مهار تورم در شب عید و اغاز ماه مبارک رمضان را در ماههای تازه اغاز کرده و به طور اختصاصی ۱۳ مسوولیت را برای دستگاههای گوناگون در نظر گرفته است.
به نقل از کسب و کار نیوز، کارکرد دولت در مهار تورم یکی از با اهمیت ترین سنجههای رضایت عمومی است و طبیعی است اقتصادی که بیشتر از ۵ سال تورم متوسط ۴۰ درصد را گذراندهاند، سختی غیر قابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است؛ اما آیا دولت سیزدهم به این نوشته به گفتن یکی از با اهمیت ترین برتریهای اقتصادی چه برای مردم و فعالان اقتصادی بیدقت بوده است؟ در این پرونده به عمل های دولت در روبه رو با ابر چالش تورم در اقتصاد ایران میپردازیم.
در سه گزارش قبل به بازدید آنچه از تورم برای دولت سیزدهم به میراث مانده می بود و نوع روبه رو و نتایج عمل های دولت در شاخصهای آماری تورم تولیدکننده و مصرفکننده و این چنین کارنامه عمل های ضد تورمی دولت در سال ۱۴۰۱ و سال جاری پرداختیم.
اشاره شد که دولت با ورود به نیمه دوم سال بهاختصاصی ماههای پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیشبینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، ماشین و خدمات حمل و نقل در اغاز نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و…)، اثرات افزایش تقاضای ارز به علت تعطیلات عید نوروز و شکلگیری انتظارات تورمی و. برنامهریزی به منظور مدیریت بازار به اختصاصی فراهم به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی را در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد.
در این راستا، ضمن تهیه برنامههای عملیاتی اجرایی و پیشگیرانه برای کنترل تورم برای ماههای باقیمانده سال به اقداماتی برای دستگاههای ذیربط به تفکیک از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که عملیاتی شدن آنها نیز پیگیری میشود.
این عمل های شامل:
کنترل قیمت میوهها و محصولات کشاورزی در فصول سرد سال و الزام ذخیرهسازی و توزیع به موقع و مناسب آنها
ذخیرهسازی و تامین به موقع خوراک دام (خاصه کنجاله و سویا) به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات دامی
راهاندازی سکوهای توزیع اقلام اساسی گروه خوراکیها و آشامیدنیها با مقصد تحکیم جریان اراعه و توزیع مناسب
کنترل قیمت، تشکیل مناسب و فراهم به موقع گوشت قرمز گوشت مرغ و تخممرغ در بازار
کنترل قیمت محصولات لبنی
کنترل قیمت ماشین لوازم یدکی ماشین و اقلام مصرفی وابسته روغن موتور، لاستیک و پیگیری افزایش اراعه این محصولات
افزایش تنوع و تکثر جغرافیایی برگزاری نمایشگاههای اراعه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال
کنترل قیمت اقلام دارویی و لوازم طبی
ذخیرهسازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به خصوص داروها و تجهیزات الزام فصل سرما
کنترل قیمت محصولات رستورانی
کنترل قیمت خدمات حمل و نقل در استان به اختصاصی در ایام پایانی سال و تعطیلات پیش رو
کنترل اجارهبها با ابزارهایی همانند شناسایی و معارفه خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی، تحکیم انگیزههای اجاره دهی و ساماندهی مشاورین املاک
کنترل قیمت پوشاک و کفش مصرفی فصل پاییز و زمستان و افزایش اراعه این محصولات به اختصاصی در شب عید سال نو
بر پایه این گزارش و در راستای این ابلاغیهها و نیز با عنایت به الزام فراهم به موقع و مکفی با هزینه مناسب اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان (نظیر مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، میوه شب عید، خرما، و…)، شویندهها، پوشاک، کیف و کفش، ماشین، فراهم به موقع لوازم یدکی ماشین و اقلام مصرفی وابسته نظیر روغن موتور و کنترل قیمت آنها و مدیریت اراعه خدمات حمل و نقل مسافر در این ایام، اقداماتی نیز با پیگیری کارگروه رصد و کنترل تورم و دستگاههای اجرایی انجام شده و در دست انجام است.
اراعه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی
یکی از این عمل های پیگیری برگزاری غرفهها، نمایشگاههای اراعه مایحتاج عمومی مردم، فروشگاههای اراعه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی، نمایشگاههای فصلی بازارچهها، در سطح ملی و استانی است. در این راستا تهیه و عملیاتی کردن مطرح عید تا عید در سراسر سرزمین، نمایشگاهها و فروش اختصاصی نوروزی توسط وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی با همکاری شرکتهای نمایشگاهی اتاقهای اصناف و معاونتهای بازرگانی صمت استان انجام شده است.
توزیع اقلام اساسی دو برابر میشود
با اجرای این مطرح در سال جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاههای توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیشتر از دو برابر افزایش خواهد یافت.
این چنین اقداماتی بسیاری (نظیر توافق با شهرداری تهران جهت شراکت فروشگاههای شهروند، غرفههای میدان ها میوه و ترهبار و اراعه بیشتر از ۳۰۰ نقطهی فروش بسیار در مطرح فروش «عید تا عید»، توافق با بانک تجارت جهت ضمانت نکول اقساط اصناف و…) با مقصد فعالسازی ۱۸۸ نمایشگاه اراعه مستقیم پوشاک، کیف و کفش و کالاهای اسلامی که مطابق برنامه تدوین شده از ۵ بهمن (مصادف با روز پدر) تا عید فطر (بنا به تشخیص استان)، اغاز به فعالیت کرده و میکنند، انجام شده و در دست انجام است.
علاوه بر برنامهریزی و عمل های صورت گرفته در سطح ملی، نوشته برگزاری فروشگاههای اراعه مستقیم اقلام الزامی و مواد غذایی در سطح استانها توسط استانداریها با همکاری دستگاههای ذیربط نیز در حال انجام و پیگیری است در این خصوص میتوان به عمل های انجام شده توسط استانهای هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و… در این عرصه اشاره کرد.
[ad_2]
منبع




