راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال: مأموریت ما همراهی کاربران از طریق فعالیت سوشالی در فرایند خرید است
- کسب وکار

راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال: مأموریت ما همراهی کاربران از طریق فعالیت سوشالی در فرایند خرید است

[ad_1]

کسب و کار نیوز- «محمدامین کریمی»، راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال به تشریح جزئیات این شبکه اجتماعی خرید پرداخته است.

به نقل از کسب و کار نیوز ، در دنیای فراگیر تکنولوژی و تجارت الکترونیک، دیجی‌کالا به‌گفتن بزرگ‌ترین فروشگاه‌ آنلاین ایران، در حال تبدیل شدن به یک فضای جامع اجتماعی و تجاری است. دیجی‌کالا سوشال با رویکردی نوآورانه، استراتژی‌های جدیدی را برای ارتقاء تعامل بین فروشندگان، کاربران، تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها گسترش می‌دهد. این تغییرات مؤثر تبدیل نگاهی نو به فرآیند خرید آنلاین می‌شود. دیجیاتو در او مباحثه با «امین کریمی»، راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال به تشریح جزئیات آن پرداخته است.

در بهمن ماه دیجی‌کالا از قسمت «ببین و بخر» خود رونمایی کرد که به نوعی جدی‌ترین تلاش شما برای ورود به حوزه Social Commerce به حساب می‌آمد. چه شد که نیاز به اضافه کردن این قسمت به دیجی‌کالا حس شد؟ 
ما قبل از سرویس «ببین و بخر» که در دیجی‌کالا اضافه کردیم، سیستم لایوشاپینگ و ویدیو شاپینگ را به‌صورت فعال داشتیم. سرویس ببین و بخر از ادغام و کنار هم قرار گرفتن این موارد شکل گرفت که در نهایت آن را در صفحه مهم دیجی‌کالا قرار دادیم. این عمل از آنجا شکل گرفت که صفحه هوم دیجی‌کالا، مبدأ ورود کاربران به مرحله دیسکاوری فرایند خرید است و می‌تواند بازدید بیشتری داشته باشد. ما لایوها را در اردیبهشت امسال لانچ کردیم که با استقبال و بازخورد خوبی مواجه شد. این چنین تعداد لایوها در طول روز در ابتدا ۳ الی ۴ مورد می بود و ممکن می بود زمان برای لایوهای بیشتری به‌وجود آید که می‌توانستیم آن‌ها را با ویدیو شاپینگ همراه کنیم که توسط اینفلوئنسرها، فروشندگان یا کاربران عادی تهیه می‌شود. این مرحله های برای اغاز دیسکاوری (محتوای پیشنهادی به کاربر برای انتخاب و تصمیم‌گیری خرید) می بود.

در چند ماهی که از فعالیت این قسمت می‌گذرد، بازخوردها و استقبال از آن به چه شکل بوده است؟ چه آماری را در رابطه با این قسمت می‌توانید به اشتراک بگذارید؟ 

از روزی که این فعالیت اغاز شد تا بحال که دو ماه از آن قبل، لایک‌ها و کامنت‌ها ۲.۵ برابر شده، این چنین بازدید لایوها ۲.۵ تا ۳ برابر شده است. برای مثال لایو رونمایی از سامسونگ را بیشتر از ۷۰۰۰ نفر فقط از دیجی‌کالا و قسمت ببین و بخر تماشا کردند. که این عدد در قیاس با لایوهای اینفلوئنسرها در اینستاگرام، عدد مساعد می بود و علترضایتمندی شد.

1710262221 134 راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال مأموریت ما همراهی کاربران از طریق

چه مشوق‌هایی را برای تشکیل کنندگان محتوا در نظر گرفته‌اید تا در پلتفرم شما فعالیت گسترده‌تری داشته باشند؟ 

ما برای تولیدکنندگان محتوا یک‌سری مشوق مالی داریم و این چنین چالش‌هایی که مربوط به استعدادهاست را برایشان برگزار می‌کنیم. تولیدکنندگان محتوا هم نامشان به گفتن نفرات برتر اظهار می‌شود و هم جایزه‌های مالی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. ترجیح ما این است که موتور رشد اجتماعی خود را (دینامیکِ سوشال) بسازیم تا بتوانیم مشوق‌های درونی متنوعی اراعه دهیم. ابتدا باید موتور شبکه‌های اجتماعی را راه بیندازیم تا کاربر با بازخوردی که می‌گیرد بتواند درآمد خود را داشته باشد. تعداد بسیاری از اینفلوئنسرهای مگنت، افرادی می باشند که در شبکه‌های دیگر اینفلوئنسر نبودند اما در بازه وقتی یک ساله توانستند در بستر مگنت اینفلوئنسر شده و جزو بهترین‌ها قرار بگیرند.

تعامل‌های شما با تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها چطور خواهد می بود؟

ما با تولیدکننده‌های محتوا توافقاتی داریم و به‌صورت مالی و پروژه‌ای با آن‌ها همکاری می‌کنیم. فعلا مشوق‌های مالی اراعه می‌دهیم و امیدواریم با رویکرد تازه سوشالی که دارد لانچ می‌شود، به سمت مشوق‌های درونی همانند بازخوردهای اجتماعی و سیستم مبتنی بر کمیسیون برویم.

ما در راستای کنار کاربر بودن در همه مرحله های خرید، دغدغه‌مند و مقصد‌مند هستیم و در این راستا فعالیت‌های سوشالی خواهیم داشت. نظر دادن کاربر در خرید انجام گرفته و دیدن محتوای آن‌ها علتتعامل بالای کاربر در این پلتفرم می‌شود. در نتیجه خرید بهتری خواهد داشت و از مرحله های دیسکاوری تا خرید همراهی می کنیم.

در ابعاد جهانی آمازون برای قسمت سوشال خود همکاری‌هایی را با متا شکل داده، آیا شما تا به حال به این که با شبکه‌های اجتماعی داخلی در این رابطه همکاری داشته باشید فکر کرده‌اید؟ 

در‌حال‌حاضر این چنین برنامه‌ای نداریم. علت مهم و عمده ما نیز این است که کارکرد جاری ما به شیوه جدیدی است و در قبل به این صورت نبوده است. قبلا سوشال کامرس در ایران وجود داشته، اما مدل ای‌کامرس ما این است که به مرور بزرگ و شناخته شده و اکنون می‌خواهد در دل خود فعالیت‌های سوشالی داشته باشد. فرایند خرید کاربر در دل خود دیجی‌کالا رخ خواهد داد و بیرونی نیست. ما می‌خواهیم هر خریدی که مربوط به کاربر می‌شود در راستای فعالیت سوشالی نیز ادامه یابد. این چنین ظرفیت‌های تعداد بسیاری برای این فعالیت در دل دیجی‌کالا قرار دارد.

فکر نمی‌کنید  این که این سیستم در دل دیجی‌کالا باشد علتمی‌شود همانند شبکه‌های اجتماعی دیگر به سمت تبلیغ برود یا این که تبدیل به اشتراک گذاشتن توانایی‌های غیرواقعی با رویکرد تبلیغ یک سری محصولات خاص برود؟ آیا تهدیدی در این عرصه حس نمی‌شود؟

ما از این نوشته مراقبت می کنیم و به جستوجو این هستیم که رویکرد فعالیت این شبکه اینفلوئنسر-محور نباشد. این چنین دوست داریم که این فضا به‌سوی نتورک و شبکه‌سازی خود کاربران و فروشندگان برود. به این صورت که اگر دوست یا جستوجو‌شونده‌ای از خرید یک سری محصولات راضی بوده، با بازتاب بازخورد آن پشتیبانی بهتری به خریدار کرده باشد. از این‌رو در راستای غیرمتمرکز شدن فعالیت می‌کنیم تا افراد بسیاری، افراد زیاد فرد دیگر را برای خرید و توانایی کاربری بهتر جستوجو کنند.

در حالت ایده‌آل ما به اینفلوئنسرها پولی برای ساخت محتوای کاملاً سفارشی نمی‌دهیم تا جنبه تبلیغی اشکار نکند. اگر شخصی به این مرتبه در فضای مگنت برسد که در دسته اینفلوئنسرها قرار بگیرد، به علت مطمعن کاربران است. از برنامه‌های مهم ما این است که بستری مبتنی بر تعامل و ارتباطات کاربران مهیا باشد.

1710262221 981 راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال مأموریت ما همراهی کاربران از طریق

برای فروشگاه‌های اینترنتی کوچکتری که مشغول فعالیت می باشند چه پیشنهاد‌ای دارید؟ آیا سوشال کامرس می‌تواند برای آن‌ها نیز گزینه خوبی باشد؟ 

فروشگاه‌های اینترنتی در این پلتفرم زیاد جای کار دارند و ظرفیت خوبی برایشان وجود دارد. این بستر در قیاس با اینستاگرام دارای فضای اختصاصی بهتری برای فروش است. فروشندگان می‌توانند در فضای مگنت همان کالایی که در دیجی‌کالا می‌فروشند را با تشکیل محتوا به اشتراک گذاشته و به فروش برسانند. یکی از برنامه‌های ما برای آینده این پلتفرم، تحکیم کارکرد فروشندگان است. ما ترجیح می‌دهیم فردی که صاحب کالاست، برای آن محتوا تشکیل کند. این محتوا به علت شناخت بهتر فروشنده، بازخورد بهتری خواهد داشت.

نحوه فعال‌سازی پروفایل عمومی کاربران به چه صورت است و چه توضیحات تکمیلی فرد دیگر می‌توانید اراعه دهید؟

تمرکز این رویکرد در ابتدا در راستای دی‌ان‌ای مهم دیجی‌کالا یعنی محتوای نقد و بازدید، قیاس محصولات و خرید هوشمند کالا می بود. در همین جهت با مقصد اجتماعی‌شدن این محتوا پیش رفتیم تا در نهایت دینامیکِ سوشال را شکل دهیم تا از حالت فقط پلتفرم محتوا خارج شود و فضای سوشالی را به‌همراه داشته باشیم. این چنین دغدغه ما این می بود که چطور بتوانیم تعامل و ربط بین کاربران را زیاد کنیم. این چنین تلاش کردیم محتوای دلنشین‌تر و نیرومندتری اراعه دهیم.

ما برای وصل کردن این محتواها به شبکه‌سازی و سیستم ریکامندیشن (پیشنهادات) خوب نیاز داریم که بر پایه علاقه‌مندی‌های کاربر تنظیم می‌شود. ما از خرید کاربران و نظراتشان می‌توانیم فهمید شویم که به چه دسته‌بندی علاقه بیشتری دارند تا فید محتوا را گزینه‌های مرتبط پر شود.

پروفایل کاربر عمومی اینگونه است که حساب کاربری دیجی‌کالا تبدیل به پروفایل سوشال می‌شود. در ابتدا کاربران روی گزینه فعال‌سازی کلیک کرده و مگنت خود را فعال می‌کردند اما از این بعد فردی که عضو دیجی‌کالا است، پروفایل سوشال هم خواهد داشت تا محتواهای خود را به اشتراک بگذارد و فعالیت‌های مختلفی داشته باشد. دسترسی آن از طریق اپلیکیشن و بر تب مگنت که همه محتواها در آن قابل نمایش است، برای کاربران مقدور است، یقیناً باید اپلیکیشن دیجی‌کالا را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کرد.

کاربران می‌توانند با تکمیل پروفایل خود در این پلتفرم اغاز به فعالیت کنند. این چنین در قسمت پیشینه فعالیت می‌توانند تاریخچه خرید و فعالیت‌های خود را در قسمت اینسایت‌های خود قرار دهند. فعالیت‌های کاربران به طور اتوماتیک فعال و قابل نمایش است اما همه آن‌ها می‌تواند به طور انتخابی توسط کاربر از قابلیت نمایش حذف شود.

در آینده قرار است چه امکانات فرد دیگر به دیجی کالا سوشال اضافه شود؟ 

برنامه‌های آینده و قابلیت‌های جدیدی که لانچ خواهد شد در سه استراتژی Engagement Effect (تحکیم شراکت کاربران)، Acquisition Effect (تحکیم جذب کاربران) و Economic Effect (اقتصادی کردن پلتفرم) تعریف می‌شود. در او گفت و گو تحکیم جذب کاربران، ما جستوجو این هستیم که کاربران بیش‌تری را جذب کنیم و خود آنها علتجذب کاربران تازه شوند. این چنین در او گفت و گو تاثییر شراکت در راستای فعالیت بهتر ادامه خواهیم داد و برای اراعه پیشنهادات بهتر به کاربر به سمت منفعت گیری از هوش مصنوعی خواهیم رفت و محصولی می‌سازیم که کاربران جهت شراکت زیاد تر همدیگر شوند، و بعد از این دو در پی اقتصادی کردن پلتفرم هستیم. در نهایت هنگامی پویایی شبکه اجتماعی‌مان را شکل دادیم، کاربران می‌توانند بر پایه تعامل و ارتباطات و درآمدی که کسب می‌کنند به ادامه فعالیت خود بپردازند.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا ...