[ad_1]
به گزارش دانش دوست
کسب و کار نیوز- عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاهها وناوبری او گفت: در پروازهای داخلی تنها از ۵۱ درصد ظرفیت منفعت گیری میشود و ۴۹ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی منفعتوری ایران او گفت: صنعت حملونقل هوایی سرزمین بهگفتن سریعترین روش حملونقل جایگاه اختصاصیای در سرزمین دارد.
وی با اشاره نتایج مطالعات مقدماتی سازمان ملی منفعتوری ایران در عرصه منفعتوری فرودگاههای سرزمین، او گفت: شرکت فرودگاههای سرزمین با مجموع ۵۳ فرودگاه در سطح سرزمین از جمله ۱۰ فرودگاه بینالمللی، ۲۹ مرز هوایی، ۱۴ فرودگاه داخلیدر حال فعالیت است.
حبیبی افزود: در تحلیل منفعتوری ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را هم باید مورد نظر قرار داد، چون هیچیک از اینها در تضاد با یکدیگر نیستند. اکنون زمانهای بهبود همانند تحول دیجیتال، منفعت گیری از زمینهای بلااستفاده و… وجود دارد.
در ادامه خلیلالله معمارزاده، کارشناس منفعتوری تصریح کرد: تعداد بسیاری از مسائلی که در فرودگاهها اتفاق میافتد، خارج از حیطه کنترل فرودگاهها است. در واقع فرودگاه، نقش کاتالیزور را دارد.
وی گفت: برای مدیریت صحیح هر سازمانی باید ابعاد کیفی را به مقداری تبدیل کرد که بتوان تصمیمگیری درستی بر پایه دادهها داشت. به این منظور میتوان از الگوهای بینالمللی منفعت گیری کرد.
به حرف های معمارزاده، نوشته منفعتوری یک الزام است و باید فرهنگ منفعتوری در سازمانها آموزش داده شود.
وی با اشاره به آمار بهدست آمده در ۵۰ سال تازه، او گفت: رشد حملونقل هوایی در جهان ۴ برابر شده است، ولی هزینه منفعتبرداری از آن به بیشتر از نصف افت اشکار کرده است و این مهم از محل منفعتوری حاصل شده است.
این کارشناس منفعتوری افزود: سرزمین ایران میتواند جایگاه بسیا بهتری در این حوزه داشته باشد و این کار الزام عزم جدی و همکاری جمعی است که به سمت منفعتوری حرکت کنیم.
وی او گفت: تعداد بسیاری از مسائلی که در فرودگاهها اتفاق میافتد خارج از کنترل اداره و مدیریت فرودگاه است و از آنجایی که همه سرزمینهای جهان در این حوزه سنجش منافع را از حالت کیفی خارج کرده و به حالت مقداری رو آوردهاند، ملزوم است هر فرودگاهی در ایران مطرح توجیهی خود را داشته باشد.
معمارزاده با پافشاری بر این که هر فرودگاه شرایط خاص خودش را دارد، افزود: مدیر فرودگاهی موفق است که بتواند با جامعه محلی خود بیشترین ربط را تشکیل کند.
او با اشاره به شاخصهای مالی و منبع های انسانی بهگفتن دو شاخص عمومی منفعتوری فرودگاهها، تصریح کرد: طبقهبندی فرودگاهها باید بر پایه استانداردها و مقدار ترافیک آنها صورت بگیرد.
این چنین حسن امجدی، عضو هیئت مدیره فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با گفتن این که بهعلت محدودیتهایی که در صنعت (نه فقط فرودگاهها) وجود دارد، اکنون فقط از ۴۵ درصد ظرفیت ترمینالهای خارجی فرودگاههای سرزمین منفعت گیری میشود. یعنی ۵۵ درصد پتانسیل بالقوه وجود دارد که اگر از این ظرفیت منفعت گیری شود شرکت فرودگاهها میتواند منفعتورتر عمل کند.
او همین طور گفت: مطابق آمار بهدست آمده، در پروازهای داخلی از ۵۱ درصد ظرفیت منفعت گیری میشود و ۴۹ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد که تنها پروازهای بازرگانی راهگشای این مشکل است.
بهروز محمودی، معاون راهبری زیربنایی-تولیدی سازمان ملی منفعتوری ایران نیز با گفتن این که با وجود این که تعریف منفعتوری زیاد ساده و بدیهی است، ولی تفسیر آن ابهامآمیز است، خاطرنشان کرد: بهعلت اهمیت قضیه فرودگاهها، سازمان ملی منفعتوری ایران بر خود ملزوم دید که گزارش برسی منفعتوری فرودگاههای سرزمین را انجام و انتشار کند.
وی با پافشاری بر این که برای ادامه جلسات برسی منفعتوری فرودگاهها نیاز است که دو نوشته مورد نظر قرار گیرد، گفت: اول، حالت کارایی فرودگاههای سرزمین در قیاس با دیگر سرزمینهای منطقه و جهان مورد قیاس قرار گیرد. دوم، بعد از انجام محاسبات و تحلیل آن، برای بهبود آن چه پیشنهادهای سیاستی را به نهادهای ذیربط داشته باشیم.
در همین حال، علی قاسمزاده، عضو هیئتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با پافشاری بر این که همکاری هرچه زیاد تر در حوزه فرودگاههای سرزمین جهت کارایی و اثربخشی مورد نظر سازمان خواهد شد، افزود: آخرین فرودگاههای ساختهشده در ایران، فرودگاههای سقز و گناباد بوده است. اگرچه امکان پذیر این فرودگاهها کارایی اقتصادی نداشته باشند، اما ساخت آن در راستای بهبود عدل اجتماعی برای سرزمین الزامی است.
قاسمزاده با اشاره به ماموریت های مهم فرودگاهها از جمله تشکیل پایانه مسافری و ساخت و تجهیز باندها و … اضافه کرد: با اهمیت ترین ماموریت فرودگاههای ایران، کنترل فضای هوایی سرزمین است، چون آسمان ایران بهعلت قرارگرفتن در موقعیت حساس جغرافیایی، روزانه میتواند میزبان پروازهای بیشماری باشد.
وی با اشاره به نقش مهم فرودگاه بم در افت خسارات وارده در زلزله این شهر، اذعان کرد: بهطور کلی فرودگاهها تأثیر مستقیمی بر افت نابرابریهای اجتماعی و بالابردن تشکیل ناخالص ملی در همه قسمتهای سرزمین دارد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع




