خداحافظی سینماها با فسیل ۳۲۶ میلیارد تومانی/ فیلمی که امید تزریق کرد
- فرهنگ وهنر

خداحافظی سینماها با فسیل ۳۲۶ میلیارد تومانی/ فیلمی که امید تزریق کرد_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

بیست‌وچهارم اسفند ماه سال قبل می بود که کمدی فسیل به‌گفتن طلیعه‌دار اکران نوروز ۱۴۰۱ به روی پرده سینماهای سراسر سرزمین رفت. در همان زمان، تعداد بسیاری از رسانه‌ها نسبت به انتخاب‌های ضعیف برای بسته نوروزی سینماها انتقاد کردند و از این که چرا کمدی پرمخاطبی در این فهرست نیست، اعتراض‌هایی را سر دادند. فسیل اما در روز اول اکران خود، ۱۳۵ میلیون تومان فروخت. در روز دوم، ۳۵۵ میلیون، در روز سوم ۵۶۸ میلیون، روز چهارم ۳۹۰ و در روز پنجم ۴۱۸ میلیون تومان گیشه داشت اما با این وجود، هیچ زمان فردی فکر نمی‌کرد که این فیلم بتواند خود را تا اندازه‌ دومین فیلم پرمخاطب سینمای بعد از انقلاب بالا بکشد.

رکوردشکنی فسیل اما در نوع خود خیره‌کننده است. این فیلم در شرایطی به دومین فیلم پرمخاطب سینمای بعد از انقلاب تبدیل شد که این آمار، در بازه یک‌ساله رقم خورده است حال آن‌که نخستین فیلم این فهرست که عقاب‌های ساموئل خاچیکیان است، در سال نخست نمایش خود، کمتر از ۴ میلیون مخاطب داشته است به این علت اگر بخواهیم به‌نسبت اکران بسنجیم، به این نتیجه می‌رسیم که فسیل، اکران چابک‌تر و مطلوب‌تری داشته و توانسته طی یک سال، بیشترین مقدار مخاطب ۴۵ سال تازه سینماها را از آن خود کند.

فسیل در شرایطی امشب از پرده سینماها پائین کشیده می‌شود که طی یک ماه تازه، تنها در چند پردیس پایتخت، نمایش‌های محدودی داشت و چندی پیش نیز قاچاق شد. این قاچاق جهت شد تا فیلم برخلاف نظر صاحبانش، زیاد سریع به اکران آنلاین بپیوندد وگرنه اگر این چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، فیلم قطعا از مرز ۳۳۵ میلیارد تومان نیز فراتر می‌رفت.

با این حال، فسیل موفق شد تا در اکران سینمایی خود، با نزدیک به ۱۵۱ هزار سانس، هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب داشته باشد. این فیلم موفق شد تا در این بازه، ۳۲۶ میلیارد تومان به گیشه سینماهای سرزمین واریز کند که نزدیک به یک‌چهارم فروش امسال سینمای ایران است. فیلم حتی در اکران آنلاین نیز رکوردشکن ظاهر شد و توانست در چند روز ابتدایی انتشار کردن خود، فروش ۲۰ میلیاردی را توانایی کند.

فسیل اما فارغ از این اعداد و آمار، اتفاق مهم‌تری را در سینمای ایران رقم زد و آن، تزریق حداکثری امید می بود. فسیل در شرایطی به روی پرده رفت که تقریبا هیچ تهیه‌کننده و اندوخته‌گذار فیلم پرمخاطبی، ریسک نمایش تاثییر خود را حتی در بازه‌های طلایی نوروز و عیدفطر به جان نمی‌خرید. به علت همین کنار کشیدن‌ها بودن که فسیل، طلیعه‌دار اکران نوروزی شد که اگر فیلم پرمخاطبی به روی پرده می‌رفت، فسیل تا این اندازه دور نمی‌گرفت.

اکران فسیل جهت شد تا مخاطب، برای تماشای تنها کمدی پرمخاطب روی پرده، رغبت اختصاصی‌ای اشکار کند تا در سالی که بهای بلیت، رشد ۳۳ درصدی را ناظر می بود و گمانه‌ها از افت مقدار مخاطب به همین بهانه حکایت داشتند، مقدار مخاطب در همان واپسین روزهای اسفندماه، یک جهش کم‌سابقه را توانایی کند. تداوم این روال جهت شد تا مطمعن صاحبان آثار پرمخاطب برای اکران فیلمشان در سال ۱۴۰۲، جلب شود و برای سینمایی که تا این مدت دچار مشکلاتهای عمیق پساکرونایی می بود و صف فیلم‌های آماده اکران، هر روز طویل‌تر می‌شد، کورسی برای نمایش به راه بیفتد.

اکران فسیل این چنین مقارن شد با تحول سبک زندگی تعداد بسیاری از جوان‌ها. تحول سبک زندگی بر مبنای الگوریتم‌های دنیای نوین که سینما، یکی از شاخصه‌های مهم آن می بود. به همین علت، سینما رفتن به یکی از مشخصه‌هایی تبدیل شد که در طول سال نیز مداومت اشکار کرد.

اکنون دیگر سینما به قسمت لاینفکی از مردم ایران تبدیل شده است که دیگر نمی‌تواند رکودهای ناامیدکننده دو دهه قبل خود را تماشا کند. مطمئنا سینما برای سال تازه نیز غافلگیری‌های تعداد بسیاری به همراه دارد و گیشه آن، به‌نسبت امسال، زیاد پروارتر خواهد شد. در این چنین فرآیندی است که اهرم‌هایی چون افزایش قیمت بلیت، تاثییر چدانی بر روی موج استقبال نخواهد گذاشت. این دگردیسی با اکران فسیل تلاقی اشکار کرد وبه همین علت، نام این فیلم و خاطرات خوش آن، تا سال‌های دراز، با مخاطبان عام و خاص سینما همراه خواهد می بود.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا ...