کاهش ۸۰ درصدی تعداد شرکت‌های لبنی/ انبار ۱۰۰ هزار تن شیر خشک
- کسب وکار

افت ۸۰ درصدی تعداد شرکت‌های لبنی/ انبار ۱۰۰ هزار تن شیر خشک_دانش دوست


به گزارش دانش دوست

کسب و کار نیوز- سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران او گفت: در پی سیاستگذاری‌ها تعداد شرکت‌های لبنی ایران از بیشتر از ۱۰۰۰ شرکت در دهه ۸۰ به نزدیک به ۲۰۰ شرکت کم شدن کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران به خبرنگار ایلنا او گفت: تولیدکنندگان محصولات لبنی بنا به خواست سازمان حمایتاز مصرف‌کنندگان، ستاد تنظیم بازار و دیگر ارگان‌های نظارتی قیمت محصولات لبنی را در ماه رمضان افزایش ندادند؛ این در حالیست که الزام تولیدکنندگان به افزایش حقوق و دستمزد از ابتدای سال ۱۴۰۳ به افزایش هزینه‌های تشکیل در روزهای ماه رمضان انجامیده و افزایش حقوق و دستمزد به افزایش دیگر هزینه‌های تشکیل به علت تورم افزوده شده است.

او گفت: افزایش حقوق و دستمزد کارگران در شرایطی که تولیدکننده اجازه افزایش قیمت محصول خود را ندارد به معنی پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده است.

بنی‌طبا خاطرنشان کرد: شعار سال جهش تشکیل است اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد ضربه زدن به تشکیل است در این شرایط صنعت لبنیات از دولتمردان انتظار دارد ضوابطی که خود مصوب کرده‌اند را محترم بشمارند و به آنها عمل کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی شیر خام را اظهار کند تا بر پایه این نرخ به گفتن مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی محصولات لبنی نرخ دیگر فرآورده‌ها نیز تعیین شود اما با این که ماه نخست سال ۱۴۰۳ رو به آخر است، تا این مدت هیچ کاری در این راستا صورت نگرفته است؛ در سال قبل مقدار افزایش قیمت محصولات نهایی در ماه چهارم سال به تولیدکنندگان ابلاغ شد در حالی که تولیدکننده از ماه نخست سال موظف است حقوق و دستمزد کارکنان را افزایش دهد.

حذف بیشتر از ۸۰۰ تولیدکننده لبنیات در دو دهه

بنی‌طبا یادآور شد: متاسفانه افکار عمومی تحول قیمت محصولات لبنی را برآمده از طمع تولیدکننده می‌دانند غافل از این که این سیاست‌های دولت است که به افزایش هزینه‌های تشکیل و در ادامه گرانی محصول همه‌شده می‌انجامد.

وی تصریح کرد: در پی همین سیاستگذاری‌ها است که تعداد شرکت‌های لبنی ایران از بیشتر از ۱۰۰۰ شرکت در دهه ۸۰ به نزدیک به ۲۰۰ شرکت کم شدن کرده است.

تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری از محدوده‌ها تجاوز نکردند

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی درمورد دلایل افزایش چندباره قیمت شماری از محصولات لبنی در سال قبل او گفت: قیمتگذاری شماری از محصولات صنعت لبنیات دستوری و شماری دیگر غیردستوری است.

او گفت: در سال قبل اظهار شد که محصولات مشمول قیمتگذاری دستوری ۲۰ درصد و دیگر محصولات ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند و شرکت‌ها نیز این افزایش ۳۰ درصدی را بسته به سیاست‌های بازاریابی خود یکباره یا چندباره اعمال کردند اما از محدوده تعیین‌شده تجاوز نداشتند.

۱۰۰ هزار تن شیر خشک انبار شده است

وی در جواب به این که باور عمومی اینست که با افت مصرف لبنیات در ایران به علت افت قوت خرید مردم این محصولات به بازارهای صادراتی جذب می‌شود و به زیان تولیدکننده نمی‌انجامد، گفت: لبنیات محصولی فسادپذیر است و صادرات آن به راحتی ممکن نیست؛ این چنین امکان تبدیل آن به محصولات صنایع تبدیلی هم به راحتی و برای همه واحدهای تولیدی امکان ندارد.

بنی‌طبا او گفت: اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار تن شیر خشک انبارشده داریم و این مشخص می کند که صادرات محصولات صنایع تبدیلی هم آسان نیست، به اختصاصی که بازارهای صادراتی به شدت رقابتی می باشند.

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی در نهایت تصریح کرد: افت سرانه مصرف لبنیات به علت افت قوت خرید مردم مشکل امروز صنعت لبنیات است و متولی حراست از قوت خرید مردم هم تولیدکننده نیست بلکه مجلس، دولت و وزارتخانه‌های رفاه و اقتصاد و بانک مرکزی می باشند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع