[ad_1]
به گزارش دانش دوست
کسب و کار نیوز- دبیر سندیکای صنعت برق با گفتن این که راندمان نیروگاههای سرزمین در بهترین شرایط نزدیک به ۴۰ درصد است، او گفت: به عبارت دیگر ۶۰ درصد سوخت نیروگاهها هدر میرود.
به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی مسائلی دبیر سندیکای صنعت برق ایران با گفتن این که اگرچه زیادها از «ناترازی انرژی» میگویند، ولی بهتر است بهجای «ناترازی» از «کمبود» انرژی بگوییم، او گفت: تبلور افتانرژی در برق و گاز حاصل یک چهار ضلعی نامنتظمی است که یک رأس آن سوخت است و اضلاع دیگر این چهارضلعی، پول، مدیریت و آب است.
وی در ادامه گفت: محصول ناهماهنگی این چهار مورد، افتبرق در سرزمین است. راندمان نیروگاههای سرزمین در بهترین شرایط نزدیک به ۴۰ درصد است؛ یعنی ۶۰ درصد سوخت نیروگاهها هدر میرود. برق تولیدشده در نیروگاهها باید توزیع و انتقال داده شود که در این مسیر هم با هدررفت انرژی روبه رو هستیم. آنچه به دست مصرفکننده نهایی میرسد، ۱۰-۱۲ درصد کمتر از تشکیل است. یعنی عمده سوخت چرخه تشکیل برق از بین میرود. ما با تکنولوژی قدیمی، نمیتوانیم راندمان خوبی در حوزه توزیع و انتقال انرژی داشته باشیم.
او تصریح کرد: در نتیجه این شرایط، آن چیزی که به حلقه آخر یعنی دست مصرف کننده میرسد، هم حالت خوبی ندارند. مصرفکنندههای ما هم عمدتاً مصرف بهینه ندارند.
عدم دقت به مصرف بهینه در صنایع و زیرساختها
دبیر سندیکای صنعت برق ایران با اصرار بر افتبرق صنایع تصریح کرد: بخشی از این افتانرژی در نتیجه تشکیل، توزیع و انتقال برق است و بخشی به صنایع با تکنولوژی پایین برمیگردد که خود این صنایع، مصرف بهینه انرژی ندارند.
مسائلی با اشاره به مصرف خانگی انرژی افزود: اگرچه امکان پذیر در کلانشهرها مردم به تجهیزات کممصرف انرژی دقت کرده باشند ولی هر چه از کلانشهرها دور شویم حالت تحول میکند. حالت شهرستانها و روستاها همانند کلانشهرها نیست.
دبیر سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: باید در تبیین افتو مصرف انرژی، به بقیه شهرهای ایران همه دقت شود. الگوی مصرف کلانشهر و روستاها یکی نیست و قضیه اینها راهحل یکسانی ندارد.
مسائلی به حالت خودروها و جادهها هم اشاره کرد و او گفت: این دو حوزه در حالت مصرف انرژی تأثیر بالایی دارد. عدم دقت به مصرف بهینه در رانندگی، جادهسازی و ساختمانها علتهدررفت انرژی میشود. چه مقدار در ساختمانهای ما به عایقبندی و نور و ذخیره انرژی دقت میشود؟ تنها یکی از عوامل افتانرژی، مردم است. کیفیت سوخت و نقش زیرساختها زیاد مهم است.
مصرف خودروهای برقی در ایران ۳۰ تا ۵۰ درصد زیاد تر از میانگین جهانی است
او با اشاره به خودروهای برقی او گفت که نزدیک به ۴۶ نوع خودروی برقی داخل سرزمین شده است. در دنیا خودروی برقی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ کیلووات ساعت برق مصرف میکند ولی در ایران بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از حد معمول جهانی برق مصرف میکنند. یعنی ما از تجهیزات بیکیفیت منفعت گیری میکنیم. یعنی خودرویی که داخل سرزمین میشود با استاندارد جهانی فاصله دارد. این حالت در رابطه گاز و برق صادق است. مصرفکننده خانگی هر وسایل برقی که در خانه دارد، برچسب انرژی A ندارد.
به حرف های مسائلی ناترازی انرژی در ایران عوامل تعداد بسیاری وجود دارد که در بازدیدها کمتر به آن پرداخته میشود؛ مصرفکننده یک عامل ناترازی است نه همه عوامل.
دبیر سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: ما فکر میکنیم که در دنیا مردم به یک نوع انرژی دسترسی دارند، درحالیکه در دنیا رویه اینگونه نیست. برای مثالً در زیاد از کشورها که منبع های گازی هم ندارند، مردم هم گاز دارند و هم برق. مسئلهای که باید به آن دقت شود این است که به الگوی مصرف بهینه دقت شود.
چرا اندوختهگذاری در حوزه انرژی تضعیف شد؟
او قضیه اندوختهگذاری اشاره کرد: اندوختهگذاری و اندوخته پذیری در سرزمین به علت مشکلات حوزه تضامین ضعیف است. به اندوختهگذار داخلی ضمانت ملزوم برای برگشت اندوخته نمیدهیم و این مانعی بزرگ در مسیر اندوختهگذاری است. باید از جذب اندوخته در سرزمین با رویههای قانونی حمایتشود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]




