آیا “من کیستم امروز” ما به گذشته‌مان مربوط است؟
- سلامتی

آیا “من کیستم امروز” ما به قبل‌مان مربوط است؟_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

فهمیدن پارفیت فیلسوف انگلیسی و نویسنده تاثییر مشهور دلایل و اشخاص رویکرد جدیدی را در این عرصه به ما اراعه می دهد، که دانستنش خالی از لطف نیست.

فهمیدن پارفیت: تداوم روانشناختی و هویت شخصی

هویت شخصی  موضوعی مقطعی در تاریخ فلسفه و روانشناسی معاصر است.

فیلسوفان و اندشمندان چندین دفعه چیستیِ هویت شخصی و چگونگی آن در طول زمان را مطالعه کرده اند.

فهمیدن پارفیت فیلسوف یکی از خلاقانه ترین تغیرات قرن قبل را نقل کرد.

پارفیت در تاثییر خود، دلایل و اشخاص: مقدمه و تحقیق انتقادی، نظریه‌ای درمورد هویت شخصی اراعه کرد که به گفتن نظریه تداوم روانشناختی معروف است.

این نظریه نشان می دهد که هویت یک فرد در طول زمان به لطف تداوم برخی جنبه های روانشناختی نگه داری می شود. به گفتن مثال، خاطرات، ویژگی های شخصیتی و خواسته ها.

تأملات پارفیت سهم مهمی در او گفت و گو هویت شخصی داشت. در واقع، او بینش منحصر به فرد و عمیقی در رابطه نوشته اراعه کرد.

1735303281 452 آیا من کیستم امروز ما به قبل‌مان مربوط است؟ دانش دوست

هویت شخصی تداومی از جنبه های روانی است.

تله پورت و هویت شخصی

رویکرد فهمیدن پارفیت با یک آزمایش فکری با الهام از برخی آثار علمی تخیلی اغاز شد. تله‌پورتری را فکر کنید که می‌تواند شما را به مریخ ببرد.

روال انتقال از راه دور با اسکن بدن شما و سپس بازسازی یک کپی شبیه در مقصد و از بین بردن مدل مهم قابل انجام است.

به این ترتیب، هم نورون‌ها و هم اتصالات آن‌ها بدون اشتباه در نقطه مقصد تکرار می‌گردند.

اکنون فکر کنید که ماشین از کار می افتد. یکی از همکاران شما را مطلع می کند که این روال ناکامی خورده است. اما جای نگرانی نیست، چون گرچه بدن شما روی زمین در پنج دقیقه آینده از بین می رود، اما نسخه شما در مریخ حاضر است.

چه  واکنشی نشان می دهید؟

فهمیدن تئوری تله‌پورتیشن

در تئوری تله‌پورتیشن، بدن شما به طور کامل اسکن می‌شود و یک نسخه تازه از شما در مقصد (مریخ) تشکیل می‌شود. این نسخه تازه همه اطلاعات مغزی، خاطرات و ویژگی‌های شما را دارد.

در سناریوی فرضی فهمیدن پارفیت، بعد از تشکیل نسخه شما در مریخ، بدن مهم شما در زمین باقی می‌ماند؛ سپس به شما خبر می دهند که بدن شما در زمین در پنج دقیقه آینده نابود خواهد شد. این مسئله زیاد مهم است چون به شما دو “خود” متفاوت می‌دهد.

اکنون سوال مهم این است که اگر بدن شما در زمین نابود شود، آیا شما به گفتن یک فرد، حس هراس یا نگرانی خواهید کرد؟ آیا نسخه‌ای که در مریخ وجود دارد، همان “شما” است یا فقط یک کپی است؟ آیا نابودی بدن شما در زمین به معنی نابودی هویت شما است؟

اینجا جایی است که فلسفه و روانشناسی به هم می‌پیوندند. اگر شما به گفتن فردی که در مریخ وجود دارد، حس کنید که همه خاطرات و توانایی‌های شما نگه داری شده‌اند، امکان پذیر حس کنید که هیچ چیز تحول نکرده است. اما از نظر دیگر، بدن مهم شما تا این مدت هم وجود دارد و امکان پذیر حس کنید که آن بدن هم بخشی از هویت شما است.

این سناریو به ما پشتیبانی می‌کند تا درمورد طبیعت هویت شخصی، پیوستگی روانی و جسمی و این که چه چیزی ما را به گفتن یک فرد منحصر به فرد تعریف می‌کند، تفکر کنیم.

آیا ما فقط مجموعه‌ای از خاطرات و ازمایش ها هستیم یا این که جسم ما نیز بخشی از هویت ماست؟ این سوالات هم چنان نوشته او گفت و گو‌های فلسفی عمیق می باشند.

دو نوع هویت

اما در این تلاش ناموفق برای تله‌پورت شما چه اتفاقی برای هویت شخصی شما می افتد؟

از نظر پارفیت دو نوع هویت وجود دارد:

هویت کیفی

هویت عددی

در حالی که کپی ِتله‌پورتر از نظر کیفی یکسان است، اما از نظر عددی یکسان نیست. به طور شبیه، اگر دو توپ سفید بیلیارد دارید، آنها از نظر عددی یکسان نیستند، اما از نظر کیفی یکسان می باشند.

از طرف دیگر، اگر توپی با یک عدد داشته باشم و آن را رنگ کنم، از نظر کیفی با حالت قبلی یکسان نیست، اگرچه هم چنان از نظر عددی یکسان خواهد می بود.

طبق معمولً هنگامی دلواپس آینده خود هستیم، این هویت عددی ما است که ما را دلواپس می کند. با این حال، تغییرات کیفی در شخصیت ما می تواند هویت ما را تحول دهد.

برای مثال، یک فرد امکان پذیر بعد از یک اتفاقات صدمه زا تحول کند یا امکان پذیر بخشی از حافظه خود را از دست بدهد، که تأثیر تعیین کننده ای بر هویت شخصی او خواهد داشت.

نظریه تداوم روانشناختی

به حرف های پارفیت، هویت شخصی با یک معیار یا مجموعه ای از معیارها اشکار نمی گردد، بلکه با یک سری حالات ذهنی و روانی همپوشانی دارند.

این حالت ها شامل خاطرات، باورها، خواسته ها، ویژگی های شخصیتی و ازمایش ها است که زنجیره ای مدام را راه اندازی می دهد که در طول زمان گسترش می یابد.

این زنجیره منعکس کننده تغییرات در طول زمان در شخصیت، اخلاق و نحوه فکر ما است.

از نظر پارفیت، مفهوم خود ثابت و تغییرناپذیر یک توهم است. در عوض، هویت ما مجموعه‌ای از حالات و ویژگی‌های روان‌شناختی است که دائماً در حال تکامل و تحول است. آنچه هویت شخصی ما را تعیین می کند تداوم خاطرات ماست.

این دیدگاه مفاهیم سنتی هویت شخصی در فلسفه را به چالش می کشد، که اعتقاد دارند هویت ما توسط برخی از جنبه های اساسی وجود ما، همانند روح یا بدن ما تعیین می شود.

معیار فیزیکی هویت شخصی

بر پایه برخی نظریه ها، هویت شخصی ما با معیارهای فیزیکی تعیین می شود. ما در طول زمان یکسان هستیم چون تداومی در بدن ما وجود دارد.

این تداوم با نگه داری مغز ما ضمانت می شود. با این حال، برخی از آزمایش‌ها از این ایده حمایتمی‌کنند که دو حوزه آگاهی جداگانه می‌توانند در درون ما همزیستی داشته باشند.

در اغاز دهه ۱۹۶۰، یک سری مداخلات جراحی انجام شد که به جستوجو درمان صرع می بود. در این جراحی، بخشی از مغز به نام “کالوزوم” که دو نیمکره چپ و راست مغز را به هم متصل می‌کند، بریده می‌شد. این عمل علتمی‌شد که علائم صرع افت یابند یا حتی از بین بروند، اما بیماران رفتارهای گیج‌کننده و نامناسبی از خود نشان می‌دادند.

پارفیت فکر می کند که اگر یک جراح بتواند با پیروزی یک نیمکره را به بدنی بدون مغز پیوند بزند،معیار فیزیکی اعتبار خود را در توضیح هویت شخصی از دست می دهد.

اگر هر نیمکره می توانست به طور جدا گانه در یک بدن متفاوت عمل کند، نمی توانستیم از هویت شخصی سخن بگویید کنیم، چون هیچ تداوم روانی بین این دو بدن وجود ندارد. هر دو به گفتن هویت های جداگانه عمل می کنند، حتی اگر حافظه مشترکی داشته باشند.

در عین حال، ازمایش ها تازه خاطرات جدیدی را می‌سازند که آن‌ها به اشتراک نمی‌گذارند، که با آن با دو هویت متفاوت روبرو می‌شویم. با ادامه آزمایش قبلی، فرد روی زمین و نسخه تله پورت شده اغاز به توانایی های متغیری خواهند کرد.

1735303281 215 آیا من کیستم امروز ما به قبل‌مان مربوط است؟ دانش دوست

هویت شخصی و تداوم روانشناختی

هویت شخصی ما محصول آن ارتباطاتی است که در طول زمان دوام می آورند.

تداوم روانی هویت شخصی

پیامدهای نظریه تداوم روانشناختی پارفیت زیاد گسترده است. این نظریه با ایده یک خود ثابت و تغییرناپذیر سازگار نیست و در عوض با یک ایده پویا از هویت که توسط ازمایش ها، باورها و قیمت‌ها، در بین عناصر متغیر دیگر شکل می‌گیرد، کار می‌کند.

اگرچه رویکرد پارفیت همانند کاری است که فیلسوفان توانایی‌گرا همانند هیوم انجام خواهند داد، معیارهای جدیدی برای فهرست‌بندی عناصری که ما را به گفتن افراد شناسایی می‌کنند، معارفه خواهد شد.

به این علت، برای این که بین خود ۴ ساله و خود جاری ما تداوم روانی وجود داشته باشد، باید بین مصادیق میانی پیوندهای قوی وجود داشته باشد. برای مثالً از دیروز با خودم ربط قوی دارم. یادم می‌آید که چه می‌کردم، در هر وعده غذایی چه می‌خوردم، سخن بگویید‌هایی که با افراد دیگر داشتم و غیره. با این حال، من نمی توانم با همان جزئیات در رابطه کاری که ده سال پیش انجام دادم، به یاد بیاورم. به این علت، آیا من باید باور کنم که در آن زمان یک فرد کاملاً متفاوت بودم؟

به حرف های پارفیت، تداوم روانشناختی محصول زنجیره ای از ارتباطات قوی است که هویت ما را در طول زمان به هم پیوند می دهد. به لطف این حقیقت که ما چندین ربط روانشناختی مستقیم و عینی داریم، می توانیم قبول کنیم که یک تداوم روانی وجود دارد.

در نتیجه، نظریه تداوم روانشناختی فهمیدن پارفیت در رابطه هویت شخصی دیدگاه منحصر به فرد و جالبی را در رابطه ماهیت خود و هویت شخصی اراعه می دهد. این نظریه جریان‌های آرمان‌گرایانه‌تری را به چالش می‌کشد و فهمیدن عمیق و پیچیده‌ای از چگونگی گسترش و تحول هویت در طول زمان اراعه می‌دهد.

ایده های کلیدی نظریه هویت شخصی ِ پارفیت

نظریه هویت شخصی فهمیدن پارفیت بر آنچه که ما را در طول زمان می‌سازد، تمرکز دارد.

در اینجا ایده های کلیدی به زبان ساده آورده شده است:

۱. هویت در روبه رو تداوم: پارفیت استدلال می کند که هویت شخصی (چه فردی هستید) به اندازه تداوم ازمایش ها و خاطرات شما مهم نیست. به عبارت دیگر، زیاد تر به نحوه ربط ازمایش ها شما مربوط می شود تا تعریف دقیق «شما».

۲. ربط روانشناختی: او معتقد است که آنچه واقعاً برای هویت اهمیت دارد، ارتباطات روانی بین مرحله های گوناگون زندگی شما است. این شامل خاطرات، شخصیت و آگاهی شما می شود. اگر این اتصالات دست نخورده باقی بمانند، حتی اگر بدن شما تحول کند، می توانید همان فرد در نظر گرفته شوید.

۳. آزمایش فکری: پارفیت از آزمایش های فکری برای نشان دادن نظر خود منفعت گیری می کند. به گفتن مثال، سناریویی را فکر کنید که در آن مغز شما به دو تکه تقسیم شده و هر نیمه به بدن متغیری می رود. هر بدنی برخی از خاطرات و ویژگی های شخصیتی شما را دارد، اما به طور جدا گانه نیز عمل می کند. پارفیت نظر می کند که به جای این که به این فکر کنیم که دو نفر خلق می شوند، باید بر تداوم ازمایش ها در هر بدن تمرکز کنیم.

۴. بدون هویت واحد: او این ایده را به چالش می کشد که یک خود واحد و تغییرناپذیر وجود دارد. در عوض، او نظر می کند که ما همانند مجموعه ای از ازمایش ها و خاطرات هستیم که در طول زمان تحول می کنند. به این علت، در حالی که امکان پذیر در طول زندگی خود حس کنید که یک شخص شبیه هستید، یک خود “هسته ای” دائمی وجود ندارد که ثابت بماند.

۵. پیامدهایی برای اخلاق: ایده های پارفیت این چنین پیامدهایی برای اخلاق و نحوه تفکر ما در رابطه خود آینده و روابط خود با دیگران دارد. اگر هویت ثابت نباشد، امکان پذیر نحوه تصمیم گیری و حرکت ما با دیگران را تحول دهد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]