[ad_1]
به گزارش دانش دوست
کسب و کار نیوز- رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با گفتن این که روال ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثییر فرآوردههای نفتی، عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری است، او گفت: اگر روال جاری ادامه یابد، تا آخر سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.
به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با گفتن «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار کرد: طی سالهای قبل ترانزیت در ایران فراز و فرودهای بسیاری داشته و از پنج تا ۱۳ و ۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ رکوردهایی را جابهجا کردهایم. ترانزیت از ایران شیبی تابع از ترانزیت جادهای دارد. ترانزیت ریلی ما حدودا ماهی ۱.۲ میلیون تن به طور متوسط طی چند سال تازه به طور ثابت بوده است.
او همین طور گفت: آنچه که روی روال ترانزیت نفتی تاثییر میگذارد، کالاهای نفتی است. روال ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثییر فرآوردههای نفتی است. اگر قیمت فرآوردههای نفتی کم شود، ترانزیت نیز کم خواهد شد. این چنین عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری نیز در این عرصه اثرگذار است. اگر روال جاری ادامه یابد، تا آخر سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر به جستوجو اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن ترانزیت کالا باشیم باید به ۳ میلیون تن ترانزیت در ماه برسیم. اکنون این مقدار یک و نیم میلیون تن است اما ظرفیت ما بیشتر از اینها است. عددی که در برنامه هفتم دیده شده، فارغ از تقاضاست و در نظر نگرفتهایم که تقاضای بینالمللی مایل به این رقم است یا بیشتر از این خواهد شد؛ نوشته بازار و نگاه تجاری به جریان اراعه و تقاضا باید در سیاستگذاریهای کلان ما در برنامه هفتم دیده شود.
ترفع فرمود: بر همین مبنا به سه سناریو خواهیم رسید. سناریوی نخست بسته شدن مرزها است که در آن فراوردههای نفتی از سرزمین ما ترانزیت نشود. در این حالت به ۵ میلیون تن ترانزیت خواهیم رسید. اگر شرایط جاری ادامه یابد، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن از سرزمین ترانزیت خواهیم داشت. تحول در ترانزیت ایران بدون حذف گرههای فرایندی محقق نخواهد شد و ترانزیت بیشتر از ۲۰ میلیون تن با این روش امکان پذیر نیست.
وی گفت: جریان تجارت از ابتدای تاریخ تا بحال جهت شرقی و غربی دارد. در واقع قطبهای تشکیل قیمت در شرق و غرب با هم تجارت دارند و ما نیز واسطه هستیم. قطبهای تشکیل قیمت تعیینکننده جهت تجارت می باشند. در سرزمین ما نیز جهت تجارت شرقی غربی است. نزدیک به ۳۰۰ میلیون تن تجارت بر همین مبنا قابل عبور از ایران است. ۲۷۰ میلیون تن از این حجم شرقی غربی است. ایران شبکه ترانزیتی است. ما نباید حمل و نقل و ترانزیت سرزمین را به جهت خاصی متمرکز کنیم؛ مانع ها باید رفع شود و حلقه های مفقوده از بین برود تا کریدور تشکیل شود.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دنیا هفت منطقه ترانزیتی دارد. برخی از این مناطق قابل دسترس است. منطقههایی نیز جنگ زده است که غیرقابل عبور است. مناطق تحت نفوذ، شاهراهها، کانالها و مسیرهای دریایی، منطقه انحصاری شده، منطقه وابستهساز و منطقه واگرا از دیگر مناطقی است که برای ترانزیت به کار میرود. اگر ترانزیت علتایجاد وابستگی به ایران نشود، همه این عمل های بیمعنی است. مقصد ما تشکیل وابستگی است. از بین بردن مانع ها غیرفیزیکی از از بین بردن مانع ها فیزیکی مهمتر است. برای هدفگذاریهای ما افزایش ظرفیت زیرساخت بی معناست اما آنچه جهت پیشرفت نمیشود، عوامل غیرفیزیکی است.
ترفع در ادامه گفت: یک راهبرد ما برای این نوشته همگرایی منطقهای بوده که کریدور بدون آن بیمعنی است. راهبرد دوم نیز وابستهسازی است. همه ابزارهای ما باید به سمتی برود که بتوانیم به کشورمان وابستگی تشکیل کنیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]