[ad_1]
به گزارش دانش دوست
به گزارش کسب و کار نیوز، علی خسروانی حوالی نوشته حذف ارز نیمایی اظهار کرد: به روش کلی، حذف ارز نیمایی برای خودروهایی که اختلاف قیمت تعداد بسیاری بین قیمت کارخانهای و بازار آن وجود دارد؛ نمیتواند در قیمت بازار چندان موثر باشد؛ در حقیقت از بابت حذف ارز نیمایی، امکان پذیر قیمت شرکت بالا برود، اما در قیمت بازار، این اختلاف قیمت (و بالا رفتن قیمت شرکتی) در خلاء قیمتی بین قیمت شرکت و بازار گم میشود.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان ماشین تهران، تصریح کرد: این نوشته اما در خصوص خودروهایی که قیمت کارخانه و بازار تقریباً یکسانی دارند (همچون برخی از خودروهای مونتاژیها) به روش موثر قیمت کارخانهای محصولات را بالا خواهد برد؛ چرا که مستقیماً خودروسازان مونتاژی به واسطه CKD کاری، به نرخ ارز استناد میکنند و مشابه با تحول نرخ ارز، قیمت ماشین را تحول خواهند داد.
او گفت: اما مسئله زیاد مهم این است که ما همیشه این تاثییر را زیاد فاحش و مستقیم و در لحظه داشتهایم؛ بطور مثال ۱۰۰۰ تومان افزایش نرخ دلار (حتی در رنج دلار ۵۰-۴۰ هزار تومانی نه وقتیکه دلار ۴۰۰۰ تومان بوده است) بلافاصله قیمت ماشین را بالا میبرد؛ اما اکنون، این افزایش قیمت دلار حدوداً ۲۲-۲۰ هزار تومانی که طی یکی دو هفته تازه، اتفاق افتاده، در واقع (همانند همیشه) در قیمت ماشین اعمال نشده است. بطور مثال دیدیم که در خودروهای تشکیل داخل با رنج قیمتی حدوداً یک میلیارد تومان، نزدیک به ۱۰، ۲۰ و بعضاً ۳۰ میلیون تومان اختلاف قیمت تشکیل شده است؛ به عبارت دیگر نرخ ارز تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد بالا رفته، اما قیمت ماشین نزدیک به پنج درصد افزایش داشته است.
این کارشناس بازار ماشین خاطرنشان کرد: حتی در رابطه خودروهای داخلی هم این نوشته بنظر بنده، تا حدودی جنبه روانی دارد و قضیه این است که کم و بیش خرید و فروش انجام میشود و در حقیقت بازار ماشین، واردات ماشین را کاملاً پذیرفته و به این نتیجه رسیده که واردات بر بازار تاثیرگذار است؛ با دقت به بودجه سال آینده و مبلغی که برای واردات تخصیص داده شده و مجلس نیز موافق است، بنظر میرسد که دولت ناگریز به اجرایی کردن واردات خودروهای دست دوم در سال آینده است.
ماشین از دو سال قبل، گرانی را پیشخور کرده است
او گفت: این درحالیست که واردات خودروهای جانبازان هم مطابق روال در حال انجام است و خوب هم پیش رفته و تا بحال نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه ترخیص شده است؛ به این علت بنظر میرسد که ماشین طی دو سال قبل و زیاد تر در یک سال قبل، گرانی را پیشخور کرده است؛ این نوشته جهت شده که اکنون دیگر جهش ملزوم در شرایط جاری تشکیل نشود؛ این تنها یک جنبه کار است؛ جنبه دیگر این است که شرایط سیاسی و شایعه ها مربوط به اتفاقات منطقهای، اثرگذار بر بازار ماشین نیست و مردم در شرایطی که حس کنند شرایط به لحاظ اجتماعی، چندان مناسب نیست، ماشین را به گفتن گزینه اندوختهگذاری انتخاب نمیکنند. نوشته بعدی این است که مسلما با افزایش قیمت ماشین، این گرانی به اندازه تورم جاری و مطابق دیگر کالاهای اندوختهای نیست؛ به این علت اندوختهگذاران، پولهای مازاد خود را به سمت ماشین نیاوردند.
خسروانی متذکر شد: همین که اندوختهگذاران با پول مازاد خود یا مبلغی که برای اندوختهگذاری در نظر دارند را حاضر نباشند به سمت بازار ماشین همراه شوند، جهت میشود که در واقع اراعه و تقاضا در بازار متعادل شود. در صورتیکه ما ناظر بودیم در سه – چهار سال قبل، یا حتی ۱.۵ سال قبل، افرادی اندوخته خود را به سمت بازار ماشین به تصمیم اندوختهگذاری آوردند، اما اکنون میبینم که حتی با افزایش قیمت ماشین، بازار به نسبت تورم دیگر کالاها، افزایش نخواهد داشت؛ به این علت دیگر ماشین گزینه جذابی برای اندوختهگذاری نیست.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین تهران تصریح کرد: جمیع عوامل جهت شده که دیگر تکانشهای شدید و هجوم شدید به سمت بازار ماشین را نداشته باشیم. بازار به نسبت، متعادل بوده و خرید و فروش صفر نیست؛ اما از انتظار و شرایط نرمال بازار هم زیاد کمتر است.
وی خاطر نشان کرد: زمانیکه حوالی بازار ماشین سخن بگویید میکنیم نباید فراموش کنیم که بازار ماشین چند قسمت است؛ خودروهای وارداتی کارکردهها (اصطلاحا خودروهای بالای دو- سه میلیارد تومان) خودروهای مونتاژی و خودروهای تشکیل داخل؛ طبق معمول حرکت این سه با یکدیگر، همیشه یکسان و با یک نسبت اشکار نیست؛ آنچه که دیدهایم این است که در بازار خودروهای تشکیل داخل (محصولات ایرانماشین سایپا) مقدار مقداری و در حد پنج درصد افزایش قیمت داشتیم، اما در خودروهای مونتاژی افزایش قیمت خاصی رخ نداده و شرکتها به روش قسطی میفروشند. در خصوص خودروهای وارداتی هم که اصلاً افزایش قیمتی رخ نداده است. برای مثالً خودروهایی همچون کیا، هیونداهای مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و… افزایش قیمت نداشته یا بعضاً افت قیمت هم داشتهاند.
خسروانی در آخر ابراز امیدواری کرد که سال آینده یا حتی امسال، بلافاصله بعد از اجرایی شدن ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری برای خودروهای کارکرده، حتی اگر نرخ دلار بالا رفت، ناظر افت قیمت ماشین حتی تا ۳۰ درصد باشیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]