چگونه با ادب باشیم؟
- سلامتی

چطور با ادب باشیم؟_دانش دوست


به گزارش دانش دوست

مودب بودن یعنی که نسبت به احساسات دیگران آگاه باشیم و به آن‌ها احترام بگذاریم. امکان پذیر همیشه فهمید ادب نشویم، اما طبق معمولً گستاخی و حرکت بی‌احتیاط به چشم می‌آید.

مؤدب بودن روابط شما با دیگران را بهتر می‌کند، برایتان احترام می‌آورد، اعتمادبه‌نفستان را بالا برده و توانایی‌های ارتباطی‌تان را تحکیم می‌کند.

در اینجا گامی به عقب می‌رویم و به بنیان‌های ساختن و نگه داری روابط با دیگران می‌پردازیم. این چنین مثالهایی در باب رفتارهای معمولی که مودبانه برداشت می‌‎شوند، خواهیم زد.

ادب می‌تواند روابط شما را با دیگران بهبود بخشد، پشتیبانی کند که احترام و مفاهمه تشکیل کنید، مطمعن به نفستان را بالا ببرد و مهارتهای ارتباطی شما را بهبود بخشد.

تعداد بسیاری از نکاتی که در اینجا نقل خواهد شد امکان پذیر بدیهی به نظر برسند، اما زیاد پیش می‌آید که حرکت اجتماعی مناسب غفلت می‌ورزیم و آن را فراموش می‌کنیم. قدری زمان بگذارید و با خواندن نکات زیر، به این بیاندیشید که مودب بودن و نمایش اتیکت اجتماعی خوب، چطور می‌تواند روابط شما با دیگران را بهبود بخشد.

هنگامی دیگران گستاخ و بی‌احتیاط باشند، تشخیص آن برایمان آسان است، اما زیاد تر تشخیص این خصیصه‌ها در خودتان سخت است. به دقت راجع به تصوری که در دیگران از خود باقی می‌گذارید فکر کنید و ببینید که چه مقدار راحت می‌توانید از این که آدمی بدرفتار و جاهل به نظر برسید، جلوگیری کنید.

دستورالعمل مودب بودن

آنچه در زیر می‌آید را می‌تواند در اکثر تعامل های خود با دیگران، دوستان، همکاران، خانواده و مشتریان، به کار ببندید. اما تلاش کنید همیشه عرف را ملاک قرار دهید و تلاش کنید تا جای ممکن مشابه حرکت کنید و تفاوتهای فرهنگی را نیز مورد نظر داشته باشید.

۱. به مردم سلام کنید

ما مردم به شکل مناسب سلام علیک کنید، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند طبیعی بزنید یا اگر مناسبت دارد بغلشان کنید، اما سلام یادتان نرود، به خصوص سلام دادن به همکاران و بقیه افرادی که هر روز می‌بینید. بگذارید دیگران به شما نزدیک شوند. فقط به این خاطر که روز بدی داشته‌اید بین خودتان و دیگران دیوار نکشید.

۲. از زبان مناسب منفعت گیری کنید

نسبت به جنسیت، نژاد، دین، دیدگاه‌های سیاسی و دیگر موضوعات جنجالی یا چالشی، با احترام سخن بگویید کنید. از ابراز نظرات توهین‌آمیز یا مناقشه‌انگیز خودداری کنید.

۳. تلاش کنید که برای آورید

چیزهایی از طرفتان را برای آورید، و به شکلی مناسب نظر دهید. برای مثالً راجع به همسرش، تولدش یا هر اتفاق مهمی که در زندگیش افتاده (یا قرار است بیافتد). همیشه به مشکلات و رویدادهای دشوار زندگی دیگران دقت داشته باشید.

۴. همیشه از «لطفا» و «ممنون» منفعت گیری کنید

حتماً از دیگران برای زحمتشان یا نظرشان سپاس کنید و همیشه زمان خواستن چیزی از «لطفا» منفعت گیری کنید. اگر فردی چیزی به شما تعارف می‌کند می‌توانید بگویید، «بله لطفا» یا «نه، ممنون».

۵. تمجید و تبریک

دیگران را برای دستاوردهایشان تحسین کنید و به ایشان تبریک بگویید. تحسین و ستایش باید اصیل به نظر برسد، این نوشته چنان که حس حسادت یا خشمگینی در شما باشد، می‌تواند دشوار باشد.

۶. به زیردستان خود احترام بگذارید

سر کار با زیردستان مودب باشید و به ایشان پشتیبانی کنید. جایگاه‌ها، نقش‌ها و ماموریت های دیگران را بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید.

۷. مقداری برای سخن بافی زمان بگذارید

می‌توانید راجع به هوا سخن بگویید کنید، یا از طرفتان راجع به خانواده‌اش سوال کنید، یا راجع به یک خبر سخن بزنید. تلاش کنید مکالمه‌ای سبک داشته باشید و به سخن‌های طرفتان علاقه نشان دهید، اما زیاده‌روی نکنید. صمیمی و مثبت باشید و علائم کلامی و غیرکلامی طرف مقابلتان را دریافت کنید.

۸. یاد بگیرید که با دقت گوش دهید

هنگامی که دیگران سخن بگویید می‌کنند به آن‌ها دقت کنید. میانۀ گفتگو حواستان پرت نشود و بین سخن دیگران نپرید.

۹. برای زمان دیگران احترام قائل باشید

تلاش کنید خلاصه و سودمند سخن بگویید کنید، یقیناً بدون این که هول هولکی و تند سخن بگویید کنید.

۱۰. جسور باشید

در زمان لزوم جسور باشید، اما به حق دیگران برای جسور بودن نیز احترام بگذارید.

۱۱. برای اشتباهاتتان عذرخواهی کنید

اگر چیزی حرف های‌اید یا کاری کرده‌اید که امکان پذیر گستاخانه به نظر برسد، عذرخواهی کنید، اما در امر عذرخواهی زیاده‌روی نکنید.

۱۲. غیبت نکنید

تلاش کنید راجع به دیگران سخن‌های مثبت بزنید.

۱۳. پیچیده سخن بگویید نکید!

از پر کلمه سخن بگویید کردن پرهیز کنید. از به کار بردن واژگان و واژگانی که فهمشان برای دیگران دشوار است پرهیز کنید. ایده‌ها و دستورالعمل‌های پیچیده را به دقت توضیح دهید. تلاش کنید گنده‌گو به نظر نرسید.

۱۴. احترام بگذارید

به دیگران احترام بگذارید و آماده باشید که ایده‌ها و نظرات آن‌ها گوش دهید.

۱۵. برای هر مناسبتی لباس مناسب بپوشید

از پوشیدن لباس‌های بدن نما در انظار عمومی اجتناب کرده و به فردی که این چنین لباسی به تن دارد زل نزنید. برای مناسبت‌های رسمی، از لباس‌های غیررسمی منفعت گیری نکنید.

۱۶. از شوخی کردن با دقت منفعت گیری کنید

تلاش کنید که به فردی توهین نکنید و نزدیک به زبان مناسب هر شرایطی را بدانید.

۱۷. نظافت شخصی را مراعات کنید

به طور مرتب دندانهایتان را مسواک کنید، لباسهایتان را عوض کنید و به خودتان عطر بزنید. از منفعت گیری از ادکلنهایی، افترشیوها و عطرهایی که بوی تند دارند پرهیز کنید.

۱۸. زمان‌شناس باشید

اگر با فردی سر زمان مشخصی قرار گذاشته‌اید، حتماً سر زمان یا حتی چند دقیقه‌ای سریعتر سر قرار حاضر شوید. اگر امکان پذیر دیر کنید، حتماً طرفتان را هر چه سریعتر در جریان بگذارید. اگر دیر کرده‌اید، بهانه‌های اغراق‌شده یا آبکی نیاورید. به زمان طرفتان احترام بگذارید و آن را تلف نکنید.

۱۹. حرکت مناسبی سر سفره داشته باشید

هنگامی که در کنار دیگران غذا می‌خورید، غذاهایی که بوی تند دارند نخورید، با دهان پر سخن بگویید نکنید و با دهان باز غذا را نجوید. به آرامی غذا بخورید.

۲۰. آداب عمومی را مراعات کنید

در انظار عمومی دست توی بینی یا گوشتان نکنید و انگشتان و ناخن‌هایتان را نجوید. زیاد با موهایتان‌ور نروید.

حرکت خوب هزینه‌ای ندارد، اما تاثیرش بر حسی که مردم نسبت به شما یا سازمانی که شما نمایندگیش می‌کنید اشکار می‌کنند، زیاد است. هنگامی که مودب هستید و آداب را مراعات می‌کنید، گمان این که دیگران نیز رفتاری مودبانه و مبادی آداب با شما داشته باشند، زیاد تر است.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی