به گزارش دانش دوست
نابسامانی در دریافت یارانه مساله امروز و دیروز نیست، برخی افراد کم درآمد جامعه یارانه دریافت نمیکنند در حالیکه برخی افراد پردرآمد هم چنان در دایره دریافتکنندگان یارانه می باشند. بر این مبنا به نظر میرسد تا بحال شناسایی دقیقی در عرصه پرداخت یارانه انجام نشده است. مسالهای که نشاندهنده وجود مسائل فنی در شناسایی درآمد و ثروت افراد است. با این وجود در لایحه بودجه ۱۴۰۴ حکمی برای حذف یارانه دهکهای بالای جامعه آمده است و درآمد حاصل از آن قرار است به دهکهای پایین جامعه تعلق بگیرد.
بر همین مبنا اگرچه حذف یارانه نقدی دهکهای یک و نهم از سوی رئیس شورای خبررسانی دولت تکذیب شد؛ اما فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت از بازبینی یارانهبگیران خبر داد و در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت که ساختار و نظام تعریف شده در دهکبندی یارانهها، سپس از یک دهه نیازمند تحول است. چون شاخصهای اقتصادی و اجتماعی تحول کرده و با شاخصهای یک دهه قبل نمیتوان مقدار توانایی مالی افراد جامعه را سنجید. از همینرو وزارت تعاون نیز موظف شده است تا با تعریف این شاخصها، افرادی را که توانایی مالی بالایی دارند شناسایی کند تا از فرآیند دریافت یارانهها حذف شوند.
احمد فاطمی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴، به چراییعدم حذف یارانه پردرآمدها اشاره کرد و او گفت: از ابتدا ساختار و بستر ملزوم برای اشکار کردن دهکها فراهم نبوده است و چارچوب و نظامی برای پرداخت یارانهها پیشبینی نکردیم. از نظر دیگر قبلا ابزارهای کافی نیز در دست نبوده است و نظام حکمرانی الکترونیک نداشتیم. اما اکنون با سامانه برخط و نظام الکترونیکی حکمرانی میتوان راستیآزمایی کرد و برسی دقیقتر و درستتری داشت.
او در ادامه گفت: به این علت چه بسا افرادی که دهکهای پایین بودند، اما به گفتن افراد پردرآمد و ثروتمند شناسایی شدند و مشمول یارانه نشدند. از نظر دیگر افراد بسیاری که ثروتمند بودند متاسفانه هم چنان یارانه میگیرند. باید سازمان هدفمندی یارانهها مجدد بازبینی و پایش کند. مجلس بر این پایش اصرار دارد و معتقد است که نباید به دهکهای بالا و افراد ثروتمند یارانه بدهیم.
باید یارانه دهکهای بالا حذف شود. بر این مبنا مجلس تصویب کرد از محل حذف یارانه دهکهای بالای جامعه، درآمدی برای دولت حاصل شود که برای حمایتاقشار پایین جامعه و یارانهبگیران زیرمجموعه کمیته امداد و بهزیستی تخصیص داده شود. بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس نیز اظهار کرد: پایگاه رفاه ایرانیان مرجع تشخیص دهکها است و بر پایه مقدار خرید، پولهایی که به حساب میآید، دهک و توانمندی افراد سنجیده میشود.
اما در مواردی فروش ماشین برای دادن قرض و بدهی علتایجاد تغییراتی در دهک افراد شده است، یقیناً هر از چندگاهی دهکها را نسبت به توانایی افراد بهروز میکنند. اما اعتراضات زیاد و مراجعات بسیاری داریم و برخی مردم اظهار میکنند که اوضاع مالی خوبی ندارند، اما دهکشان دهک بالایی درج شده است. به این علت دولت باید به این نوشته اختصاصی نگاه و آیتمها را هوشمند کند و افراد تغییرات را بتوانند گزارش کنند تا پایگاه بتواند بازدید دقیق کند و مبتنی بر توانمندی واقعی افراد تصمیم گرفته شود.
او اصرار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۴ مصوب شده است که ۴۰ هزار میلیارد تومان ناشی از حذف یارانه دهکهای بالای جامعه که برای دولت تشکیل میشود را به ۴۰۰هزار خانواری که در فقر مطلق می باشند و اوضاع نابسامانی دارند، توزیع کنیم. در این عرصه با خانوادههای توانمندی روبه رو هستیم که هنگامی یارانه به حسابشان واریز میشود، فهمید نمیشوند. به این علت این توقع وجود دارد که افرادیکه توانمندی نسبی دارند یارانه نگیرند و قانون یارانهشان را قطع کند و یارانه به دهکهای اولیه جامعه داده شود.
این عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس با گفتن این که راه شناسایی پردرآمدها وجود دارد، تصریح کرد: پایگاه رفاه ایرانیان بر پایه کد ملی افراد و کارتهایی که افراد دارند خبر نسبی اختصاصیای را از مقدار درآمد افراد دارد.
اما تا بحال اقبال نبوده است و دولتها ارادهای برای حذف یارانه پردرآمدها ندارند. یک عدهای فکر میکنند حذف یارانه علتنارضایتی این قشر شود در حالیکه به این شکل نیست و باتوجه به شرایط سرزمین دائما لحظه به لحظه بر اموال دهکهای بالای جامعه افزوده میشود. قطعا باید دولت نگاه اختصاصیای به قشر متوسط و پاییندست جامعه داشته باشد.
دسته بندی مطالب