کارنامه ۹ ماهه جاده مخصوصی‌ها منتشر شد/کاهش زیان دهی خودروسازان
- کسب وکار

کارنامه ۹ ماهه جاده مخصوصی‌ها انتشار شد/افت زیان دهی خودروسازان_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

کسب و کار نیوز- اطلاعات و صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ (ایران‌ماشین و سایپا) در ۹ ماهه امسال مشخص می کند که هر چند زیان عملیاتی هم چنان وجود دارد، اما مقدار زیاندهی و زیان ناخالص افت قابل توجهی داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر پایه آنچه که دو خودروساز بزرگ سرزمین از اطلاعات و صورت‌های مالی خود طی ۹ ماهه سال جاری اظهار کرده و در کدال انتشار شده است، مشخص می کند که هر چند اوضاع عملکردی خودروسازان تا این مدت مطلوب نیست، اما در مسیر بهبود قرار گرفته و سیاست‌های پیش گرفته شده توسط مجموعه این خودروسازان، موثر واقع شده و ادامه آن می‌تواند  سهامداران را به سوددهی در آینده امیدوار کند.

در حقیقت می‌توان او گفت برنامه‌ریزی و عمل های خودروسازان در جهت افت زیان‌دهی، تاثییر مشهودی در این عرصه داشته و تبدیل افت زیان‌ها شده است. صورت‌های مالی ۹ ماهه امسال گروه صنعتی ایران‌ماشین حکایت از این دارد که زیان ناخالص این شرکت از بالغ بر ۱۹۶ هزار میلیارد ریال در ۹ ماهه ۱۴۰۲ به نزدیک به ۱۱ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال رسیده و بدین ترتیب افت ۹۴ درصدی زیان ناخالص در قیاس با دوره شبیه سال قبل را توانایی کرده است.

صورت‌های مالی گروه خودروسازی سایپا در ۹ ماهه امسال بیانگر این است که زیان ناخالص این شرکت امسال بالغ بر ۸۱۴۵ میلیارد ریال بوده که به نسبت زیان ناخالص این شرکت در صورت‌های مالی ۹ ماهه  سال قبل معادل ۴۷ هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال، ۸۳ درصد افت زیان داشته است.

زیان عملیاتی ۹ ماهه گروه صنعتی ایران‌ماشین در قیاس با دوره شبیه سال قبل، افت ۵۸ درصدی را توانایی کرده و ۸۲۶ میلیون ریال به ۳۴۸ میلیون ریال رسیده است. از نظر دیگر زیان خالص ۹ ماهه امسال (زیان هر سهم- ریال) افت ۴۲ درصدی داشته که تبدیل افت زیان به ازای هر سهم و رسیدن عدد زیان هر سهم به ۵۷۵ ریال شده است. زیان خالص هر سهم گروه صنعتی ایران‌ماشین در ۹ ماهه سال قبل ۹۹۹ ریال بوده است. زیان عملیاتی ۹ ماهه گروه خودروسازی سایپا در قیاس با دوره شبیه سال ۱۴۰۲، افت ۳۰ درصدی را ثبت کرده است و از ۳۷۷ میلیون ریال به ۲۶۳ میلیون ریال رسیده است.

اما زیان خالص هر سهم در گروه خودروسازی سایپا، در صورت‌های مالی ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل، زیاد تر شده است. در حالیکه زیان خالص هر سهم در ۹ ماهه سال قبل ۵۰۴ ریال بوده امسال ۷۰۶ ریال است و بدین ترتیب ۴۰ درصد افزایش زیان‌دهی داشته است.

در همین عرصه عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت او گفت: در ۶ سال تازه دولت به جای حکمرانی‏ بر خودروسازان، تصدی گری می‌کند که همین نوشته عامل زیان خودروسازان شده است. امیرحسن کاکایی فزود: وضعیتی که در صنعت ماشین به طور اشکار برای ۲ خودروسازی مهم داریم نتیجه اجرا نکردن سیاست‌های اجرایی و ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی است که در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده می بود؛ یعنی دولت در جایی که باید حکمرانی کند، تصدی گری می‌کند.

او گفت: تصدی گری در صنایعی همانند خودروسازی همانند سمی برای اقتصاد است. در طی سال‌های قبل، دولت به ظاهر خودروسازان را خصوصی کرده است، یعنی از نظر قانون تجارت، ایران ماشین و سایپا به لحاظ سهام داری خصوصی می باشند یعنی سهامی عام دارند و بر پایه قانون تجارت باید مدیریت این دو خودروساز بر مسئولیت قسمت خصوصی باشد,، اما اکنون ۶ سال است که با دستور دولت، مدیریت خواهد شد. متاسفانه به همین علت این دو شرکت دائم در حال زیان می باشند که مشخص می کند دولت، قانون تجارت و اصول اولیه تجارت را زیر پا گذاشته است.

کاکایی او گفت: زیان خودروسازان یعنی افت کیفیت و توان رقابت پذیری، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی و افت نوع آوری؛ تنها راه نجات این صنعت این است که دولت عملیات تصدی گری را به قسمت خصوصی واگذار کند و خود، عملیات و حکمرانی را به درستی انجام دهد که اکنون انجام نمی‌دهد، حقیقت این است که در عرصه حکمرانی زیاد ضعیف عمل می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در جواب به سوالی مبنی بر این که آیا در خصوصی سازی باید سهام واگذار شود یا مدیریت؟ او گفت: فرقی ندارد که سهام یا مدیریت واگذار شود، اکنون سهامی عام است و کافی است که قانون را اجرا کنیم، یعنی باید قانون تجارت و قانون سازمان بورس را اجرا کرد. وی او گفت: باید مجمع سالانه برگزار و مطابق آن هیئت مدیره را تعیین کرد، این چنین باید برنامه‌ها را برسی و مطابق آن عمل کرد و در نهایت اگر زیان ده شدند باید مسیر را عوض کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت او گفت: نوشته مهم، واگذاری تصدی گری به نظام تجاری است که اسم آن را خصوصی سازی می‌نامیم؛ در کشوری همانند فرانسه دولت درصدی از سهام را دارد و فقط به گفتن ناظر و خزانه در سود شریک است و وزارت صنایع نیز کار خود را انجام می‌دهد، اما در ایران برعکس است، وزارت صنایع کار تصدی گری را انجام می‌دهد که کاری نادرست است.

کاکایی می‌گوید: اکنون اجرای قانون و سیاست‌های نظام تنها راه حل از بین بردن این مشکل است که یعنی دولت باید به فکر حکمرانی باشد و برای حکمرانی برنامه داشته باشد، در حالی که اکنون برای حکمرانی برنامه ندارد بلکه برای تصدی گری برنامه اراعه می‌کند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]