[ad_1]
به گزارش دانش دوست
کسب و کار نیوز – وزیر راه و شهرسازی با پافشاری بر چارهاندیشی برای از بین بردن مشکلات ترانزیتی ایران و آذربایجان از مقصدگذاری ترانزیت ۱۵میلیون تن در کریدور شمال ـ جنوب خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز ، فرزانه صادق مالواجرد در مراسم امضای تفاهمنامه جامع همکاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: مراتب خرسندی خود را از دیدار مجدد با معاون محترم نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو سرزمین و هیئت همراه اظهار میکنم.
او گفت: امیدوارم این نشست سرآغاز فصل جدیدی از همکاریهای اقتصادی بین دو سرزمین دوست و همسایه باشد. گسترش روابط دو سرزمین در همه عرصهها و از بین بردن هرگونه مانع ها در مسیر همکاری در دستور کار جدی دولت جناب آقای دکتر پزشکیان قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی فرمود: در همین جهت خوشحالم که سپس از وقفه طویل بیشتر از سه سال که بهدلایل گوناگون پیش آمده می بود، توانستیم شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو سرزمین را با پیروزی در تهران برگزار کنیم. امیدوارم با پیگیری توافقات و تفاهمات بهعملآمده در حوزههای حملونقلی، امور گمرکی، انرژی، نفت، گاز و برق، آب، امور بانکی و تجارت ترجیحی، اندوختهگذاری و… باب همکاریهای تازه بین دو سرزمین گشوده شود و ناظر گسترش بیشتر از پیش روابط و مناسبات تجاری دو سرزمین باشیم.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در ادامه فرمود: حجم مبادلات تجاری دو سرزمین در سال ۲۰۲۳ برابر با ۴۸۷ میلیون دلار بوده است که صادرات جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان ۴۷۳ میلیون دلار و واردات ایران از آذربایجان ۱۴ میلیون دلار بوده است، این چنین حجم کل مبادلات تجاری دو سرزمین در ۱۱ ماه ۲۰۲۴ برابر ۵۸۳ میلیون دلار بوده که از این مقدار، صادرات ایران به آذربایجان ۵۷۰ میلیون دلار و واردات ایران از آذربایجان ۱۲/۹ میلیون دلار بوده است.
صادق مالواجرد تصریح کرد: ظرفیتهای تجاری دو سرزمین بیشتر از این مقدار است و باید مقصدگذاری مناسبی در حوزه تجاری بین دو سرزمین در یک افق ۵ساله برای نیل به رقم ۱۰ میلیارد دلار تجارت بین دو سرزمین صورت بپذیرد، در همین جهت نظر میکنم نقشه راهی برای نیل به این مقصدگذاری توسط دو طرف تهیه و تدوین و طی آن مذاکرات مربوط به نهاییسازی موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو سرزمین هرچه سریعتر از سر گرفته شود تا بدین ترتیب ناظر گسترش حجم مناسبات تجاری بین دو سرزمین باشیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای همکاری در حوزه ترانزیت بین دو سرزمین او گفت: هرچند در سالهای تازه برای ترقی این قسمت از روابط عمل های خوبی صورت گرفته است ولی ظرفیت دو سرزمین در حوزه حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی زیاد بیشتر از مقدار جاری است. وی پافشاری کرد: در عین حال مشکلاتی در حوزه ترانزیت دو سرزمین وجود دارد که باید با برگزاری کمیته جامع حملونقلی و هماندیشی کارشناسان وابسته در دو سرزمین برای آنها چارهاندیشی شود.
وزیر راه و شهرسازی با گفتن این که پل دوم آستاراچای در سال قبل افتتاح شد، او گفت: این عمل بهنوبه خود قدم مهمی در گسترش حمل نقل دو سرزمین محسوب میشود، این چنین پل اتومبیلروی مرزی بهروی رودخانه ارس در منطقه کلاله پیشرفت مناسبی دارد و امیدوارم احداث این پل در ماههای ابتدایی بهار ۱۴۰۴ به پایان برسد. پروژه جاده آغبند بهسمت نخجوان از طریق مرز جلفا نیز در دست احداث است، در همین جهت پایانه ریلی آستارا از جمله دیگر پروژههای مهم حملونقلی است که میبایست با اهتمام دو سرزمین پیگیریهای ملزوم در رابطه از بین بردن مانع ها و مشکلات آن و منفعتبرداری کامل از ظرفیتهای ترانزیتی آن صورت پذیرد.
مقصدگذاری ترانزیت ۱۵میلیون تن در کریدور شمال ـ جنوب
صادق مالواجرد خاطرنشان کرد: در راستای گسترش ظرفیتهای ترانزیتی دو سرزمین برگزاری نشست سهجانبه وزرای حملونقل بین ایران، آذربایجان و روسیه بهمنظور فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب با مقصدگذاری ۱۵ میلیون تن در این کریدور از ترتیبات مهم منطقهای محسوب میشود و امیدوارم هر سه سرزمین در نشستی که مقرر است در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ در مسکو برگزار شود به سازوکارها و تفاهمات مناسبی جهت گسترش فعالیتهای ترانزیت در چارچوب کریدور شمال ـ جنوب دست یابند.
وی راجع به دیگر قسمتهای همکاری دوجانبه او گفت: حوزه انرژی یکی از حوزههای راهبردی در همکاریهای دو سرزمین محسوب میشود و امیدوارم مسائل مربوط به حوزه برق و آب گسترش یابد، این چنین مطرح یکسانسازی شبکههای برق برای ترانزیت برق نیز از دیگر برنامههای مشترک دو سرزمین است که ملزوم است دو طرف در خصوص از بین بردن مانع ها پیشِروی آن به راهکار مناسبی دست یابند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]




