ایرتاکسی‌ها برای اولین بار به پرواز می‌آیند/ راه‌اندازی تاکسی‌هوایی زنجان - البرز تا پایان سال
- کسب وکار

ایرتاکسی‌ها برای اولین بار به پرواز می‌آیند/ راه‌اندازی تاکسی‌هوایی زنجان – البرز تا آخر سال_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

کسب و کار نیوز- تاکسی‌های هوایی اگرچه قدمت طویل در سرزمین دارند و می‌توانند خدمات زیاد بسیاری برای منطقه به همراه داشته باشند، اما در این سال‌ها دقت چندانی به گسترش آن‌ها نشده و آن طور که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرده، نزدیک به ۱۲ هواپیمای زیر ۱۹ نفر در سرزمین داریم که زیرساخت‌های فعال شدن آن‌ها در حال انجام است و تا آخر سال تاکسی هوایی زنجان به البرز راه‌اندازی می‌شود و بعد از آن راه‌اندازی این تاکسی‌ها برای جزایر کیش – هندورابی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، تاکسی هوایی که با نام‌هایی همانند تاکسی پرنده و Air Taxi نیز شناخته خواهد شد، هواپیماهای کوچک، سبک و فوق سبکی می باشند که برای مسافت‌های مختصر و سریع منفعت گیری خواهد شد. این هواپیماها برنامه پروازی مشخصی ندارند و می‌توانند با حداقل ظرفیت ممکن یعنی اندازه یک تاکسی یا اتوبوس با شدت بالا مسافر جابجا کنند. این چنین بنابرگفته کارشناسان، این هواپیماها با وزن کم و قابلیت کنترل بالا، می‌توانند در تعداد بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کنند.

آن طور که در برخی منبع های به تاریخچه تاکسی‌های هوایی اشاره شده، در دهه ۵۰ چند شرکت تاکسی‌هوایی در بازار ایران فعالیت داشتند که بعد از انقلاب با تشکیل شرایط تازه به طور قانونی شرکت‌ها ادغام و در نتیجه این ادغام شرکت هواپیمایی آسمان تأسیس شد. در واقع حرف های می‌شود که مقصد از تاسیس این شرکت هواپیمایی تشکیل یک شرکت «ایرتاکسی» در سرزمین بوده که یقیناً این مقصد محقق نشد.

طی این سال‌ها نیز با وجود رشد صنعت هوایی در سرزمین، شرکت‌های تاکسی هوایی گسترش اشکار نکردند و اگرچه در برخی مناطق از سرزمین سخن بگویید‌هایی در خصوص راه‌اندازی این خطوط هوایی نقل شد اما این پروازها به طور مدام و مستمر عملیاتی نشد.

حسین پورفرزانه – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – در او مباحثه با ایسنا، درمورد برنامه‌های این سازمان برای راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی، او گفت: برنامه داریم که تاکسی هوایی را در مسیر فرودگاه زنجان به فرودگاه مطلب البرز راه‌اندازی کنیم. این چنین راه‌اندازی این تاکسی‌ها برای جزایر کیش به هندورابی نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به این که تا این مدت هیچ خطی راه‌اندازی نشده است، او گفت: تا این مدت زیرساخت‌های ملزوم برای راه‌اندازی خطوط تاکسی هوایی کامل نشده است. هواپیماهای سبک و کمتر از ۱۹ نفر باید درگاه و ترمینال خود را داشته باشند. فرودگاه و امنیت پرواز باید هماهنگ شود و قیمت‌گذاری نیز صورت گیرد که در حال برنامه‌ریزی و نوشتن روشنامه آن هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در نظر داریم تا قبل از  سال تازه، تاکسی هوایی زنجان به البرز راه‌اندازی شود. پورفرزانه این چنین او گفت: متقاضی این پروازها زیاد تر تجار، بازرگانان و افرادی می باشند که می‌خواهند در کمترین زمان ممکن از شهری به شهری دیگر بروند و برگردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که منافع تاکسی‌های هوایی برای کل مردم است، افزود: صنعت هوایی منافع غیر مستقیم بسیاری برای مردم دارد. حرف های می‌شود سه درصد مردم از صنعت هوانوردی منفعت گیری می‌کنند در حالی که این مقدار نیست، بلکه مردم به طور غیر مستقیم نیز از آن منفعت می‌برند. برای مثال جابجایی مواد غذایی، دارو و… از جمله منافعی است که این صنعت به طور غیرمستقیم به مردم می‌رساند.

وی در آخر خبرداد که اکنون نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ هواپیمای زیر ۱۹ نفر در سرزمین داریم.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]