در نشست خبری نمایشگاه‌های فروش بهاره عنوان شد/فروشندگان گذرگاه‌ها و معابر مجوز ندارند/تخفیف ۵ تا ۳۰ درصدی بر قیمت کالاها
- کسب وکار

در نشست خبری نمایشگاه‌های فروش بهاره گفتن شد/فروشندگان گذرگاه‌ها و معابر مجوز ندارند/تخفیف ۵ تا ۳۰ درصدی بر قیمت کالاها_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

کسب و کار نیوز- رئیس اتاق اصناف تهران ضمن تشریح جزئیات برگزاری نمایشگاه بهاره امسال با دقت به تقارن آن با ماه رمضان و این که کالاهای مرتبط با این دو مناسبت اراعه خواهند شد، بزرگترین مشکل این نمایشگاه‌ها را سواستفاده برخی اراعه‌کنندگان کالاها در این ایام دانسته و او گفت: برخی فروشندگان در سطح گذرگاه‌ها و معابر عمومی عمل به دستفروشی کالاهای بدون استاندارد و کیفیت می‌کنند که متاسفانه شهرداری نیز با دریافت وجهی از این افراد، گویی پیاده‌روها و معابر را اجاره می‌دهد و ممانعتی از فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست خبری نمایشگاه‌های فروش بهاره اتاق اصناف تهران در محل این سازمان برگزار شد. حمیدرضا رستگار- رئیس اتاق اصناف تهران- در این نشست که با نگاه برگزاری نمایشگاه بهاره در اغاز ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز برقرار خواهد شد، اظهارکرد: اتاق اصناف، متولیان صنوف گوناگون و اتحادیه‌های صنفی ما برای آخر سال یک برنامه اختصاصی‌ای دارند و خدمات اختصاصی‌ای را در نظر گرفته‌اند، مقصد مهم از برگزاری و انجام این نمایشگاه که به هر حال همه ساله برقرار می‌شود، این است که بتوانیم خدمت بهتری را به جامعه مقصد و مردم اراعه دهیم. برگزاری نمایشگاه‌های آخر سال به طور مستمر هر ساله بوده و تلاش بر این شده که در اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی‌ خود، کیفیت کار، دقیق بودن و نظارت زیاد تر باشد.

او گفت: برگزاری نمایشگاه فروش بهاره بنا به دستور دولت و مصوباتی که در ستاد تنظیم بازار به ما ابلاغ می‌شود اجرایی خواهد شد و پیرو آن، امسال جلسات مختلفی را در استانداری، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت داشتیم تا به بهترین نوع و به بهترین شکل بتوانیم این نمایشگاه‌ها را برگزار کنیم.

نمایشگاه‌های بهاره نباید به اقتصاد واحدهای صنفی مجوزدار،  لطمه بزند 

رستگار تصریح کرد: از منظر سیاست‌های کلی اتاق اصناف، بر این مسئله اصرار داریم که نمایشگاه‌های بهاری به حمایتاز تولیدکنندگان منتج و منجر شود و شاخص آن به تشکیل ملی و ساخت ایران پشتیبانی کند. در حقیقت مبنا کار ما این است؛ اما برگزاری آن‌ از نظر کلی اگر قرار باشد که به کوچک شدن اقتصاد ما، واحدهای صنفی ما یا رقابتی نابرابر بین آن‌ها منجر شود، حقیقتاً ما تمایل به برگزار کردن این نمایشگاه‌ها نداریم؛ این نمایشگاه، فرصتی برای تولیدکننده، اراعه‌کننده و این چنین مصرف‌کننده کالاهاست که به هر حال نیاز این ایام خاص است.

این عضو هیات مدیره اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: تقارن آخر سال جاری با ماه مبارک رمضان، خود انگیزه بیشتری را تشکیل کرده که بتوانیم از این زمان منفعت گیری کرده و بتوانیم شرایط خاص و اختصاصی‌ای را تشکیل کنیم که کالایی که هم برای نیاز آخر شب عید و برای ماه مبارک است، بتوانیم از تشکیل به مصرف با نرخ مصوب و نرخ کارشناسی که توسط اتحادیه‌های ما انجام می‌شود، اقلام و کالاها را در اختیار مردم بگذاریم.

رئیس اتاق اصناف تهران ضمن اشاره به مشکلات در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های مذکور، تصریح کرد: متاسفانه آخر هر سال، ما با افرادی روبه رو می‌شویم که برای این خدمت به مردم در کلمه کیسه دوخته و برای انجام آن حساب کتاب کرده‌اند که سود نامتعارفی را از این بازار کسب کنند. اما در حقیقت آنچه که سیاست‌گذاری اتاق اصناف و هیات رئیسه اتاق اصناف است، این است که کالاها و اقلام در این زمان، به پایین‌ترین نرخ در اختیار مردم قرار گیرد. ما اظهار کردیم که پنج الی ۳۰ درصد تخفیف، روی نرخ‌های گوناگون کالا می‌خواهیم اعمال کنیم و واقعی هم باشد اما متاسفانه فشارهایی از سوی برخی نهادهای گوناگون به ما می‌آید و سخن‌های نامربوطی می‌شنویم که به جستوجو برخی  کسب و کارها و منفعت گیری از این شرایط به سود افراد خاص، شرکت‌های خاص از جاهای گوناگون پیشنهاد و خواست خواهد شد.

رستگار اصرار کرد: توزیع کالا و خدمات کالا به هر نوع، در اختیار صنوف گوناگون و مسئولان است، به این علت در این حوزه هیچ فردی حق دخالت ندارد مگر این که به جهت قانون، اشکار شده باشد؛ اما متاسفانه دخالت‌های گوناگون در  این حوزه صورت می‌گیرد و ما هر ساله این مشکلات را داریم؛ بازارچه‌های حاشیه‌ای در خاکی‌ها و پارکینگ‌ها و معابر، شرایط را برای بازار، اقتصاد و اصناف و کسبه نامناسب کرده‌اند. این نمایشگاه‌ها فرصتی برای اصنافی است که به طور قانونی و ضابطه فعالیت دارند و مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار، ملزم به این می باشند که جواز کسب و کار خود را حتما در غرفه‌های خود در نمایشگاه‌های بهاره نصب و در منظر دید عموم قرار دهند.

او همین طور گفت: اما این فروشندگان حاشیه‌ای، کالای غیر استاندارد، تقلبی و خراب را به اسم ارزان‌فروشی به مردم می‌فروشند، این در واقع خسارت به مردم است. چه نهادی باید به این‌ها نظارت داشته باشد؟ آیا مسئول نظارت ما هستیم؟ مسئول توزیع ما هستیم یا ارگان‌ها و سازمان‌هایی که اصلاً هیچگونه ارتباطی به نوشته ندارند و تنها می‌خواهند برای خود از این دریا، ماهی صید کنند و برونند.

رستگار اصرار کرد: بنده به صراحت اظهار و از مسئولان خواست دارم که به هیچ گفتن اجازه ندهند، افراد غیرمرتبط در حوزه کسب و کار، توزیع، تشکیل و خدمات ورود اشکار کنند؛ مشکل مهم ما امروز در سرزمین این است که افرادی که مرتبط نیستند، به حوزه‌های گوناگون دخالت می‌کنند؛ این درحالیست که وزرایی اهتمام دارند که مسیر قانونی طی شده و افراد صاحب نظر فعالیت کنند. امیدوار هستیم که این نمایشگاه که با همت اتحادیه‌های صنفی ما و واحدهای صنفی مجاز که پروانه کسب دارند و افرادی که تشکیل کننده می باشند، به بهترین شکل دایر شود.

این مقام صنفی ضمن اصرار بر این که نظارت و بازرسی ما بر روی کالاهای اراعه شده نیز قطعی و قطعی خواهد می بود، او گفت: بازرسان ما موظف شده‌اند که در این بازار، همه زمان در ساعات تعیین شده برای فعالیت نمایشگاه بهاره وجود داشته باشند. این نمایشگاه بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار و مصوبه اتاق اصناف، از هشتم اسفند ماه لغایت ۱۷ اسفند ماه در پنج نقطه مهم شهر تهران از ساعت ۱۰ صبح الی ۹ شب برقرار خواهد شد. در این نمایشگاه، مقرر است که اراعه مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش، خشکبار و آجیل، شیرینی و شکلات و اقلام مرتبط با ایام ماه رمضان همچون برنج، شکر، حبوبات، خرما و…  صورت بپذیرد.

وی اصرار کرد: نرخ گذاری ما کارشناسی شده و نظارت‌ دقیق هم خواهیم داشت، به این علت در صورت مشاهده تخلفات، نماینده تعزیرات در محل حاضر است و پرونده‌های تخلفات (اگر مشاهده شود) در همان محل رسیدگی خواهد شد. امیدواریم که کالاهایی که اراعه می‌شود، بر پایه نرخ منصفانه و مورد تایید اتاق اصناف و دستگاه‌های نظارتی باشد. یقیناً نرخ منصفانه‌ای که کارشناسان ما تعیین و تنظیم می‌کنند، قطعا ملزوم الاجرا است و تخطی از آن به شدت پیگیری می‌شود. یکی از موضوعات مهم، نصب نرخ کالاست که هر کس بنا به توانمندی خود بتواند از این کالا منفعت گیری کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران مجدد اصرار کرد: ماهیت برگزاری این نمایشگاه، پشتیبانی به تولیدات داخلی و حمایتاز تشکیل داخل و حمایتاز مصرف‌کننده است؛ اگر غیر از این اتفاق رخ دهد و افرادی که دخالت در امور می‌کنند و اصلاً نباید حضوری داشته باشند، حتماً از مراجع گوناگون پیگیری می‌کنیم و خواست ما از دستگاه‌هایی ذیربط این است که به این مشکل‌ که سال‌های قبل هم وجود داشته، ورود اشکار کنند؛ ورود متخلفان جهت می‌شود که نظارت ما دچار صدمه شود؛ به این علت باید فضایی را تشکیل کنیم که فضای رقابتی سالم تشکیل شود. یکی از دلایلی که اصرار داریم واحدهای صنفی دارای پروانه کسب فعالیت داشته باشند، این است که این واحدها، مالیات پرداخت می‌کنند. اصرار ما این است که این افراد که قانونی طی یک سال هزینه می‌کنند و  چندین سال اندوخته خود را در سرزمین صرف تشکیل کرده‌اند، از این زمان منفعت ببرند.

با شهرداری‌ها دچار مشکل هستیم/ معابر و میدان ها شهر را اجاره خواهند داد

احمد ابوالحسنی- نایب رئیس اتاق اصناف تهران-  نیز در این نشست ضمن اشاره به این که مطابق قانون، توزیع کالا بر مسئولیت اتاق اصناف و اتحادیه‌ها است، اظهار کرد: همه کالاهایی که در نمایشگاه‌های بهاره اراعه خواهد شد، باید دارای قیمت‌گذاری اشکار از سوی اتحادیه‌ها باشند و مثالای از هر کالا با قیمت مصوب در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی وجود بازرسان اتاق اصناف و نمایندگان تعزیرات در نمایشگاه‌های تحت نظارت ستاد تنظیم بازار را از الزامی دانسته و تایکد کرد: در این نمایشگاه‌ها نظارت دقیق صورت می‌گیرد، اما متأسفانه شهرداری عمل به اجاره پیاده‌روها برای برگزاری نمایشگاه می‌کند، در حالی که ماموریت آن از بین بردن مانع ها شهری است. با دقت به پیگیری‌های انجام‌شده از وزارت سرزمین، استانداری و وزارت صمت، بر پایه مصوبه تازه ستاد تنظیم بازار، برگزاری نمایشگاه در پیاده‌روها ممنوع است و هر نمایشگاهی باید مجوزهای ملزوم را از مراجع ذیصلاح دریافت کند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران افزود:مشکلی با برگزاری نمایشگاه و اراعه کالا نداریم، اما به شرطی که اصول قانونی مراعات شود. ناظر هستیم که برخی غرفه‌ها کالایی با کیفیت پایین اراعه می‌کنند و در صورت ابراز مشکل، پاسخگو نیستند.

ابوالحسنی خبرداد: نمایشگاه‌ها در مصلی تهران (در فضای سرپوشیده)، بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران و فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود و ساعت برگزاری از ۱۰الی ۲۱خواهد می بود که در ماه مبارک رمضان به گمان زیاد تحول خواهد داشت.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]