[ad_1]
به گزارش دانش دوست
کسب و کار نیوز-رئیس انجمن ملی خرما با اصرار بر این که خرمای مورد نیاز ماه رمضان تامین است و مشکلی وجود ندارد، او گفت: نمیتوان انتظار داشت که قیمت یک محصول کشاورزی ثابت بماند اما مسئله اینجاست که افزایش قیمت خرما کمتر از نرخ تورم جاری سرزمین بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، محسن رشید فرخی- رئیس انجمن ملی خرما – در او مباحثه با ایسنا، درمورد حالت تشکیل خرما در سرزمین اظهار کرد: متوسط برداشت خرما در سرزمین بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن است. سال زراعی قبل، با وجود همه مشکلاتی که در حوزه شرایط جوی نامساعد، کمآبی، بیبرقی و ناترازی انرژی، بهاختصاصی برق، داشتیم، توانستیم به متوسط برداشتمان دست اشکار کنیم. امیدواریم که در سال زراعی تازه هم، با فراهم شدن شرایط مناسب، این مقدار تشکیل نگه داری شود.
وی با پافشاری بر اهمیت مدیریت انرژی در تشکیل خرما افزود: قطع برق در تابستان، وقتی که درخت خرما نیاز مبرم به آبیاری دارد، لطمه بزرگی به کیفیت محصول داخل میکند. در سال قبل، در تعداد بسیاری از مناطقی که قطعی برق بیشتری داشتیم، کیفیت محصول بهشدت افت اشکار کرد. خرما محصولی است که به دماهای بالای ۵۰ درجه عادت دارد، اما هنگامی در اوج گرما دسترسی به آب مختل شود، صدمه جدی میبیند.
استانهای تولیدکننده خرما در سرزمین
رئیس انجمن ملی خرما درمورد مناطق مهم تشکیل این محصول او گفت: ۶ استان بیشترین سهم را در تشکیل خرما دارند. این استانها شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر و خوزستان می باشند و بیشتر از ۹۰ درصد برداشت خرما از این مناطق انجام میشود.
اراعه خرما برای بازار شب عید و ماه رمضان
رشید فرخی درمورد انواع خرماهای پرمصرف در ایام عید و ماه رمضان گفت: خرماهایی که در این بازه وقتی مصرف بالایی دارند، بسته به ذائقه استانهای گوناگون، متفاوت می باشند. اما بهطور کلی مضافتی، کبکاب، زاهدی و شاهانی از جمله خرماهایی می باشند که در این ایام بیشترین تقاضا را دارند. هیچ مشکلی برای تامین این محصول برای ایام پیش رو وجود ندارد و هماهنگیهای ملزوم برای تامین بازار انجام شده است.
چالشهای صادرات و تهدید ممنوعیت در سال ۱۴۰۴
وی با اشاره به تأثیر تصمیمات دولتی بر صادرات خرما تصریح کرد: محدودیتها و ممنوعیتهای صادراتی، ضربه جبرانناپذیری به بازار خرما داخل میکند. بازارهای بینالمللی بیثباتی قوانین را نمیپذیرند و در صورتی که سیاستهای نادرست اعمال شود، مشتریان ما بهشدت جانشینهای فرد دیگر اشکار خواهند کرد. متأسفانه، اخیراً در او گفت و گو جهاد کشاورزی صحبتی نقل شده که خرما را در کنار محصولات استراتژیک و امنیتی همانند غلات قرار دادهاند و امکان پذیر در سال ۱۴۰۴ صادرات آن را ممنوع کنند. این تصمیم کاملاً غیرمدیریتی است. مدیریت یعنی تشکیل اعتدال و برنامهریزی برای فراهم نیاز داخلی و نگه داری بازارهای صادراتی، نه این که فقطً با یک تصمیم اداری، ممنوعیت وضع شود. این چنین اقداماتی نهتنها مطمعن بازارهای جهانی را از بین میبرد، بلکه تاجران ما را نیز دچار مشکل میکند. هنگامی صادرکنندگان ندانند که سال آینده میتوانند محصول خود را به فروش برسانند یا نه، نمی توانند قراردادهای طویل مدت ببندند و این نوشته برای صنعت خرما زیاد خطرناک است.
افزایش قیمت خرما؛ کمتر از نرخ تورم سرزمین
فرخی در ادامه درمورد قیمت خرما در سال جاری او گفت: در کشوری که خود دولت ۴۰ درصد تورم رسمی اظهار میکند، نمیتوان انتظار داشت که قیمت یک محصول کشاورزی ثابت بماند. اما مسئله اینجاست که افزایش قیمت خرما حتی کمتر از نرخ تورم جاری سرزمین بوده است. تولیدکنندگان خرما در دماهای بالای ۵۰ درجه کار میکنند و هزینههایشان هر سال افزایش مییابد. نهادههای کشاورزی در برخی موارد زیاد تر از نرخ تورم رشد داشتهاند، اما قیمت خرما هم چنان پایینتر از تورم سرزمین افزایش یافته است. این در حالی است که در تعداد بسیاری از کشورها، محصولات کشاورزی در این چنین شرایطی، با قیمتهای بالاتری اراعه خواهد شد.
رئیس انجمن ملی خرما در آخر پافشاری کرد: خرما یکی از محصولات مهم و استراتژیک سرزمین است که هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات اهمیت بالایی دارد. برای نگه داری این بازار، نیازمند مدیریت صحیح در حوزه آب، انرژی و سیاستهای صادراتی هستیم. این چنین، افزایش قیمت خرما در قیاس با تورم سرزمین کاملاً منطقی و حتی کمتر از نرخ تورم بوده است. اگر دولت سیاستهای نادرستی در پیش بگیرد، هم بازار داخلی و هم بازارهای بینالمللی این محصول تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. امیدواریم که در سالهای آینده، تصمیمات مدیریتی به سود تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول اتخاذ شود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]




