[ad_1]
به گزارش دانش دوست
یک منتقد معتقد است: قضاوت درمورد داستان و فیلمنامه سریال «تاسیان» نیازمند صبر و حوصله است.
مستندساز و عضو انجمن تهیهکنندگان مستند خانه سینما ـ درمورد محتوای سریال تینا پاکروان میگوید: «تاسیان» با رویکردی واقعگرایانه و دقت به جزئیات، توانسته فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در سالهای منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ را به خوبی تصویرسازی کند. این تاثییر با منفعتگیری از دکور، لباس، موسیقی و دیالوگهای مشابه با آن دوران، تماشاگر را به فضای آن دوره میبرد و حس نوستالژیک و تاریخی نیرومندای تشکیل میکند.
او اشاره به شخصیتپردازیهای سریال «تاسیان» با گفتن این که شخصیتپردازیهای قوی و بازیهای قابل قبول بازیگران نیز به جذابیت و باورپذیری داستان افزوده است، معتقد است: این همه آن چیزی است که در اغاز این مجموعه به چشم میآید. بیشک قضاوت درمورد داستان و فیلمنامه نیازمند صبر و حوصله است و دیدن تکههای دیگر. ولی عکس العمل مخاطب در آخر تکه آغازین به ظاهر مثبت است.
این مستندساز در عین حال یادآور میشود: با این حال، برخی از منتقدان اعتقاد دارند که سریال در برخی قسمتها بیشتر از حد به بازسازی ظاهری فضا تکیه کرده و از عمقبخشی به مسائل اجتماعی و سیاسی آن دوران غافل شده است. این چنین، بعضی اوقات اوقات طویلشدن برخی صحنهها و کندی روایت، امکان پذیر برای مخاطب خستهکننده باشد.
عکس واقعی بیاخلاقی چیست و کجا باید گفتن شود؟
یوسفی با مطرح این سوال که «عکس واقعی بیاخلاقی چیست و کجا باید گفتن شود»، تصریح میکند: آنچه به یک دفعه خبرساز میشود شکایت یکی از ستادها به طور همزمان از ساترا و پلتفرم پخشکننده است.
اندکی جای تأمل و تعمق دارد هنگامی تا این مدت منتقدان و فعالان رسانه به جمعبندی نرسیده و در حال رصد می باشند مجموعهای به این جمعبندی رسیده که جرمی واقع شده است. ولی چرا؟
فضای رخداد قصه سال ۱۳۵۶ است (در اغاز) کارگردان کار برای باور پذیر بودن قصه دست به فضاسازی زده است آن هم به دست استادی چیرهدست به نام ایرج رامین فر، کارگردانی که پیشتر در مجموعه «خاتون» ثابت کرد در این عرصه تبحر دارد آن جا هم (اگر چه قصه و احتمالا شخصیت منفی آن به مذاق برخی خوش نیامد!) فضا به طور کامل در خدمت قصه می بود و باورپذیر. به ظاهر همین فضا مورد اعتراض قرار گرفته است.
یک سوال، نسلی که فضای پیش از انقلاب را به یاد دارد، چند درصد مردم می باشند؟ برای رسیدن به قاب منطقی و درست چه باید کرد؟ اگر بیحجابی در جامعه نبوده است، در مهمانیها آب معدنی و نوشابه گازدار سرو میشده است، نیروهای لاییک و غیرمذهبی فعال نبودهاند، حکومت تحمل بیضایی و گلشیری و سایران را داشته است و … بعد چرا انقلاب شد؟
این ستاد محترم چطور میخواهد نسلی را که سپس از دو دهه سپس از انقلاب به دنیا آمده، توجیه کند پدرانش به چه دلیلی معترض بودهاند؟ مگر نه این است که میگوییم ما برای احیای مکارم اخلاق به پا خاستیم عکس واقعی بیاخلاقی چیست؟ و کجا باید گفتن شود؟!
یوسفی با گفتن این که این ستاد محترم باید از فیلیمو برای تشکیل و ساترا برای تعامل تقدیر میکرد و از مدیران محترم ساترا همدلی بیشتری را طلب میکرد، در عین حال ظهار میکند: اگرچه از مدیران فیلیمو میتوان این انتظار را داشت که با خبررسانی در ابتدای سریال (در قالب یک کپشن) و اصرار بر مراعات اصول در زمان تشکیل، دغدغه سایرین را مرتفع کنند.
این مستندساز در کلام آخر گفتن میکند: «تاسیان» میتواند اثری مورد قیمت در بازنمایی تاریخ معاصر ایران باشد و باید به کارگردان هنرمند آن، خانم تینا پاکروان و مجموعه تهیه و تولیدش خسته نباشید او گفت.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع





