[ad_1]
به گزارش دانش دوست
چرخه تشکیل و اراعه محصولات نمایشی و بهطور خاصتر سینما و شبکه خانگی هم در این سال، فرازوفرودهای تعداد بسیاری داشت و در عین حال تواناییهای خاصی در لابهلای صفحات خاطراتمان از سالی که گذشت، به یادگار مانده است.
به سنت هر سال و در اغاز نوروز، این صفحات را ورق زدیم و از بین آن، درمورد ۱۰ چهره و ۹ حاشیه نوشتیم. مأموریت مهم این پرونده هم نه قضاوت درمورد کارکرد چهرهها که مرور آنچه گذشت، از دریچه کارنامه چهرهها است.
به همین علت در ترکیب چهرههای حاضر در این بازخوانی، احتمالا کفه ناکامیهای چهرهای نسبت به کامیابیهایش سنگینتر هم باشد اما معتقدیم چهرهای موثر در فرآیند اراعه محصولات نمایشی در سال ۱۴۰۳ بوده است؛ در این مرور، همراه شوید.
حسن پورشیرازی/ یک دفعه «پیرپسر»
چرا خبرساز شد؟
اتفاقی که در اکران شبانه برج میلاد برای اصحاب رسانه و منتقدان رقم خورد، تا سالها چاشنی مهم برای یادآوری خاطرات چهلوسومین جشنواره فیلم فجر خواهد می بود. رونمایی از تازه ترین ساخته اکتای براهنی که بهنحوه عجیبی از قسمت مهم جشنواره کنار گذاشته شد و در سانس اختصاصی، روی پرده رفت، بار دیگر به یاد زیادها انداخت که چرا عاشق سینما شدهاند. فیلم «پیرپسر» اما ستارهای در قلب خود داشت که در شمایل حسن پورشیرازی روی پرده جان گرفت. این بازیگر قدیمیکار، با ایفای نقش «غلام» در این فیلم، همه را به تحسین واداشت.
عکس العملها به آن چه می بود؟
از همان شب رونمایی «پیرپسر» در برج میلاد و در حاشیه ازدحام جمعیت در خروجی سالن مهم برج میلاد، تحسینها کلید خورد و حسن پورشیرازی غرق در تبریکها و تحسینها شد. به زعم تعداد بسیاری از منتقدان و حتی داوران جشنواره، اگر «پیر پسر» در قسمت مهم وجود مییافت، همه جوایز مهم و بهطور خاص سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را شکار میکرد. تا این مدت برای برسی عکس العملها نسبت به هنرنمایی پورشیرازی در این نقش، سریع است و باید چشم به راه موعد اکران عمومی فیلم بمانیم تا جامعهای گستردهتر از ظرفیت اکران اختصاصی جشنواره، زمان تماشای این هنرنمایی را به دست بیاورند.
خودش چه موضعی گرفت؟
پورشیرازی گویی خودش، بیشتر از دیگران میدانست که چه توانایی فوق الاده را پشتسر گذاشته است. هنگامی در آیین اختتامیه فجر، مصطفی وقتی میانه دریافت سیمرغ بازیگری، یادآوری کرد که این جایزه حق او بوده است، در متنی احساسی و دوستداشتنی، از این حرکت وقتی سپاس کرد.
در آینده چه میکند؟
آنچه در قالب ایفای نقش «غلام» برای حسن پورشیرازی رقم خورد، حکم فتح قلهای را در کارنامه این بازیگر داشت که بهراحتی میتواند کارنامه او را به قبل و سپس از خود تقسیم کند. تا این مدت تکلیف اکران عمومی این فیلم ۱۹۰ دقیقهای اشکار نیست اما تردید نداشته باشید با عبور از دستاندازها و در صورت راهیابی این فیلم به چرخه اکران، «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال آینده سینمای ایران خواهد شد.
هوتن شکیبا/ همهفن حریف
چرا خبرساز شد؟
یکی از چهرههای پرکار سالی که گذشت، هوتن شکیبا می بود و آنچه این پرتلاشی را مورد قیمت کرده است، خروجی تحسینبرانگیز و بینقص او در همه حوزههای فعالیتش می بود. در ترکیب اکران ۱۴۰۳ شکیبا دو فیلم مهم «هفتاد سی» و «صبحانه با زرافهها» را داشت که هر دو تبدیل به آثار پرفروش سال شدند و همزمان در انیمیشن «شنگول و منگول» هم با صداپیشگی کاراکتر استاد، امضایی به یادماندنی از خود به جا گذاشت. از نظر دیگر اغاز پخش سریال «تاسیان» عرصهساز روبه رو با قسمت فرد دیگر از فعالیتهای حرفهای این بازیگر را فراهم آورد.
عکس العملها به آن چه می بود؟
همکاری شکیبا با بهرام افشاری در اولین فیلم بلند این بازیگر در مقام کارگردان، به پشتوانه همکاریهای دلنشین این دو در حوزه تئاتر رقم خورد و باید اعتراف کرد بخشی از توفیق «هفتاد سی» هم وامدار شناخت دقیق این دو از ظرفیتهای هنری یکدیگر می بود. استقبال مخاطبان از این فیلم در کنار عکس العمل تحسینبرانگیز منتقدان و اهالی رسانه به کیفیت نقشآفرینی او در «صبحانه با زرافهها»، بهترین بازخوردی می بود که میتوانست موید پیروزی او در این میدان باشد. وجود او در سریال «تاسیان» هم از منظر جذب مخاطب، نمره قبولی گرفته است.
خودش چه موضعی گرفت؟
از کم حاشیهترین بازیگران سینمای ایران است و یکی از دلایل آن هم تلاش برای فاصله گرفتن از هیاهوهای رسانهای است. شکیبا یقیناً صفحه شخصی فعالی در اینستاگرام دارد و بهخوبی هم از ظرفیت صفحه شخصیاش برای تبلیغ و معارفه فعالیتهایش منفعت گیری میکند. عکس العمل او به توقیف یک هفتهای «تاسیان» هم از همین جنس می بود و بازتاب بسیاری هم اشکار کرد.
در آینده چه میکند؟
شک نداشته باشید که هوتن شکیبا تا این مدت در ابتدای راه درخشش در قامت یک ستاره است و به گمان زیاد در ادامه مسیر حرفهایاش هم چنان باید چشم به راه لحظات و تواناییهایی غافلگیرکننده با امضای او باشیم. او تا به اینجا هوشمندانه حرکت کرده و هم در عرصه بازیگری و هم در هنر دوبله، مستعد اتفاقات اختصاصیتری در آینده است.
لیلا حاتمی/ غایب حاضر
چرا خبرساز شد؟
او که میتوانست یکی از پرکارترین ستارههای حاضر در چهلوسومین جشنواره فجر باشد، در حالی این اتفاقات را پشت سر گذاشتیم که حتی یک فیلم هم در قسمت مهم نداشت! همین موقعیت متناقض، نشاندهنده حالت شگفت حاکم بر این اتفاقات می بود. لیلا حاتمی دو فیلم پرحاشیه و زیاد مهم «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» را در روزهای منتهی به جشنواره در فهرست آثار مورد انتظار سینمادوستان داشت و همزمان خبر رسید که فیلم تازهای به نام «وقتی در ابدیت» را هم در این جشنواره خواهد داشت. هر یک از این سه فیلم اما سرانجام متغیری اشکار کرد. «پیرپسر» از قسمت مهم حذف شد و بهصورت اختصاصی روی پرده رفت، «قاتل و وحشی» در حالت توقیف باقی ماند و فیلم سوم هم به علت اختلافات حقوقی برسر مالکیت، از جدول اکران فجر، حذف شد!
عکس العملها به آن چه می بود؟
چند رسانه، لیلا حاتمی را ستاره غایب اما حاضر در جشنواره فجر توصیف کردند، بهخصوص که سپس از اکران اختصاصی «پیر پسر» یکی از آثار مهم کارنامه او بالاخره رونمایی شد و به کنجکاوی درمورد تواناییهای دیگرش هم ضریب داد.
خودش چه موضعی گرفت؟
از چهرههایی است که چندان رغبتی به وجود رسانهای ندارد اما در حاشیه اکران محدود «قاتل و وحشی» در نیویورک، در مصاحبهای درمورد این فیلم او گفت: «خوشحالتر بودم اگر فیلم در ایران اکران گسترده میشد. من خودم فیلم را بهطور کامل ندیدهام و فقط راشها را دیدهام. اکنون احتمالا فیلم کامل را ببینم خوشم نیاید ولی طرفدارش هستم. میدانم حتی اگر خودم دستاندرکار فیلم نبودم و به گفتن تماشاچی آن را میدیدم، باز هم خوشم میآمد.»
در آینده چه میکند؟
هر سه فیلمی که درمورداش نوشتیم، تا این مدت به با اهمیت ترین مرحله اراعه، یعنی اکران عمومی نرسیدهاند. همزمان در سالی که گذشت، لیلا حاتمی همکاری تازهای با حمید نعمتالله داشت و در «بت» نقش مهم را ایفا کرد و به گمان زیاد در سال آینده باید چشم به راه رونمایی از ماحصل همکاری این ترکیب درخشان هم باشیم.
پارسا پیروزفر/ در اوج پختگی
چرا خبرساز شد؟
شمایل تام و همه از یک چهره کاریزماتیک در سینمای ایران دارد و مدام حضورش در موقعیتهای هنری گوناگون در کانون دقت قرار میگیرد. پارسا پیروزفر هم در سال ۱۴۰۳ تواناییهای متغیری را پشتسر گذاشت که با چشمپوشی از حاشیهها، سهم ما تماشای دو نقشآفرینی متفاوت از او، یکی بر پرده سینما و فرد دیگر در قاب شبکه خانگی می بود. «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، بهانهای شد که چهار سال بعد از «تیتی» باردیگر او در پروژهای سینمایی ظاهر شود و همزمان سریال خانگی «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده، ثابت کرد که تا این مدت میتواند کیفیت یک پروژه را با حضورش ضمانت کند.
عکس العملها به آن چه می بود؟
مهمترین عکس العمل به وجود پارسا پیروزفر در نقش مولانا، در فیلم «مست عشق» در گیشه رقم خورد و این فیلم تبدیل به پرفروشترین فیلم غیرکمدی سال شد. همزمان «در انتهای شب» موجی از تحسین و دقت را فهمید وجود او در یک پروژه خانگی کرد.
خودش چه موضعی گرفت؟
مدام در سکوت پیش رفته و حتی داغترین حاشیهسازیها هم در همین سالی که گذشت، او را مجاب به شکستن این سکوت نکرد. پیروزفر اما در معدود اظهارنظر درمورد تواناییهای خود، درمورد وجود در نقش مولانا در «مست عشق» او گفت: «برای من شانس زیاد بزرگی می بود که بتوانم قسمت زیاد کوچکی از زندگی مولانا را بازی کنم. طبیعی است که وجود در نقش به این بزرگی، اتفاقی است که اگر یک درصد کوچکی از آن را توانسته باشم ایفا کنم به خودم افتخار میکنم. دورهای که باید برای این نقش تحقیق میکردم، برایم زیاد آموزنده می بود.»
در آینده چه میکند؟
همکاری پیروزفر با آیدا پناهنده در پروژهای تازه تمدید شده و به گمان زیاد سال آینده ناظر رونمایی از مینیسریال «جادوی سفید» خواهیم می بود و بهشدت امید داریم که لذت روبه رو با «در انتهای شب» را برایمان تکرار کند. پارسا پیروزفر از بازیگرانی است که حضوری حسابشده در پروژهها دارد و باید دید در سینما، چه نظر تازهای او را وسوسه خواهد کرد.
مهران مدیری/ بعضی اوقات گل، بعضی اوقات پوچ!
چرا خبرساز شد؟
این انتخاب به گمان زیاد یکی از پرچالشترین انتخابها برای چهره سال به حساب بیاید. مهران مدیری در سال ۱۴۰۳ بهشدت پرکار می بود و به علت همین پرتلاشی هم فارغ از مقدار موفقیتش، نتوانستیم دامنه فعالیتهایش را در این سال نادیده بگیریم. او هم در مقام بازیگر و کارگردان، فیلم روی پرده داشت، هم در سریالهای خانگی ایفای نقش کرد و هم سریال تازهای را به پخش رساند، همزمان در پلتفرمها زمان برنامهسازی و اجرا را هم از دست نداد. به همین علت بیشک او یکی از فعالترین چهرهها در حوزه تولیدات نمایشی می بود؛ از «خائنکشی» و «ساعت ۶ صبح» تا «تاسیان» و «قهوه پدری» و سرانجام «اسکار» و «گل یا پوچ».
عکس العملها به آن چه می بود؟
مدیری در اکران ۱۴۰۳ یک ناکامیخورده همهعیار می بود! فیلم مسعود کیمیایی که باوجود اعتبار کارگردانش، گیشه فقیری نصیبش شد اما ناکامی مهم با «ساعت ۶ صبح» برای مدیری رقم خورد. فیلمی که او همزمان کارگردان و بازیگرش می بود اما اصلا خروجیاش جای دفاع نداشت! این ناکامی در مقام کارگردان، در شبکه خانگی هم با «قهوه پدری» برایش تکرار شد اما در این میدان او دو توانایی موفق یعنی «اسکار» و «گل یا پوچ» را هم داشت که با عکس العملهای مثبتی روبه رو شد.
خودش چه موضعی گرفت؟
خودش چندین دفعه حرف های و پای این موضع هم ایستاده که «توضیح دادن نشانه ضعف است»! به همین علت هم در همه طول سالی که گذشت، باوجود عکس العملهای گاه تند و تیز نسبت به برخی تواناییهایش، او سکوت در پیش گرفته و همه تمرکزش را روی پروژههای در دست تولیدش گذاشته است.
در آینده چه میکند؟
شواهد و ظواهر مشخص می کند مدیری با انرژی بالا مسیر فعالیتهایش در حوزههای گوناگون را ادامه خواهد داد و بهنظر میرسد بهخصوص در شبکه خانگی، او در سال آینده هم برگهای تازهای رو خواهد کرد. با این همه اما زنگ هشدارها را هم باید جدی بگیرد و بهنظر میرسد تضمینی برای استقبال از همه تواناییهایش از سوی مخاطبان دیگر وجود ندارد.
بابک حمیدیان/ ستاره خاموش
چرا خبرساز شد؟
سپس از رونمایی از «غریب» در جشنواره فجر دو سال پیش، یکی از نکاتی که همه نسبت به آن متفقالقول بودند، بیانصافی شگفت داوران این اتفاقات نسبت به بازی بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی می بود. مسئلهای که به گمان زیاد دلایلی فرامتنی هم داشت و هرچند حمیدیان نسبت به آن سکوت کرد اما در ادامه قدمبهقدم با تواناییهایش ثابت کرد که نمیتوان او را در اتمسفر بازیگری ایران، نادیده گرفت. در همین سالی که گذشت، او با دو نقشآفرینی متفاوت در شبکه نمایش خانگی ظاهر شد و به معنی واقعی کلمه هم خوش درخشید؛ نقش مانی در «ازازیل» و جمشید در «تاسیان» از نقاط درخشان کارنامه او به حساب می اید. او تهیهکنندگی فیلم تحسینشده «پیر پسر» را هم برعهده داشته است.
عکس العملها به آن چه می بود؟
«پیر پسر» که حمیدیان علاوهبر تهیهکنندگی، نقشآفرینی زیاد کوتاهی هم در آن دارد، اکنون تبدیل به محبوبترین فیلم منتقدان شده و تعداد بسیاری از سینمادوستان برای اکران عمومی آن لحظهشماری میکنند. نقشآفرینی حمیدیان در دو سریال خانگی هم زیاد به دلها نشسته و فارغ از سطح کیفی هر دو پروژه، قوت او در جانبخشی به دو کاراکتر کاملا متفاوت، مورد تحسین قرار گرفته است.
خودش چه موضعی گرفت؟
از نزدیک به یک دهه پیش، بهطور کامل از فضای رسانه فاصله گرفته و نه فقط تن به او مباحثه نمیدهد که در جشنها و دورهمیهای صنفی هم کمتر ظاهر میشود. در سالی که گذشت هم، او باوجود تواناییهای درخشانش، به سکوتش در ادامه گفت و نشانهای هم نیست که امید داشته باشیم او به این زودیها سکوتش را بشکند. با این همه او بیشتر از همیشه در کانون دقتها قرار دارد.
در آینده چه میکند؟
بابک حمیدیان بیشتر از یک دهه است که از تواناییهای تلویزیونی فاصله گرفته و اکنون در کنار تواناییهای پراکنده در سینما، تمرکز مهماش را روی بازی در سریالهای خانگی گذاشته است. او در همین مسیر میتواند جنس متغیری از ستاره بودن را توانایی کند. اکران «پیر پسر» هم میتواند جایگاه او بهگفتن تهیهکننده را تثبیت کند.
تینا پاکروان/ روزگار تاسیان!
چرا خبرساز شد؟
همه آنهایی که با علاقه به تماشای «خاتون» نشسته بودند، از وقتی که خبر رسید کارگردانش برای سریالی تازه دورخیز کرده است، برای رونمایی از «تاسیان» لحظهشماری میکردند. تینا پاکروان بالاخره امسال دومین تکه از سهگانه تاریخی و عاشقانه خود را به سرانجام رساند و اغاز پخش سریال، نقطه اغاز سلسله حاشیههایی برای آن شد. حاشیههایی که سپس از سه تکه، به صدور حکم توقیف برای سریال انجامید و پخش آن را بهزمان یک هفته مختل کرد. در همین فرآیند، وجود متفاوت این کارگردان در برنامه «اکنون» و او گفتوگوی متفاوتش با سروش صحت هم بیشتر از قبل او را در کانون دقت قرار داد.
عکس العملها به آن چه می بود؟
فارغ از عکس العملهای متغیری که وجود پاکروان در «اکنون» به همراه داشت و روایتهای دستاولی که او از همراهیاش با کارگردانان تراز اول سینمای ایران اراعه کرد، اغاز پخش «تاسیان» موعد مهم عکس العملها نسبت به توانایی او می بود. سریال پاکروان از سوی جریانی خاص، به سفیدشویی ساواک و تحریف تاریخ متهم شد و از نظر دیگر روایت عاشقانه بین امیر و شیرین در سریال، مخاطبان بسیاری را با این توانایی همراه کرد.
خودش چه موضعی گرفت؟
سپس از صدور حکم توقیف، پاکروان برخلاف روال مرسوم، سکوت پیشه نکرد و در یک او گفتوگوی صریح نسبت به تأثیرپذیری تصمیمگیرندگان از حاشیهسازان، گله های کرد. او همهقد از تصویری که در سریالش در دهه ۵۰ ایران اراعه کرده دفاع کرد و همزمان باب مذاکره و همکاری با ناظران را هم مسدود نکرد تا زیاد سریع، حاشیهها ختم به خیر شده و پخش سریال از سر گرفته شود.
در آینده چه میکند؟
پاکروان پروژه سهگانه خود را با شعار «روزی روزگاری ایران» کلید زده و سپس از «خاتون» و «تاسیان» تصمیم تکمیل این پروژه را با سریال تاریخی فرد دیگر دارد. تا این مدت سرنوشت توانایی دوم و مقدار توفیق آن در پاسخگویی به انتظارات شکلگرفته در بین مخاطبانش اشکار نیست اما اگر توانایی «خاتون» تکرار شود، به گمان زیاد او با عزمی جزمتر سراغ تکه سوم خواهد رفت.
پیمان معادی/ معجزه با افعی
چرا خبرساز شد؟
نه فقط در بین سریالهایی که امسال در شبکه خانگی اراعه شدند که در فهرست برترین سریالهای چهار دهه قبل، میتوان یکی از جایگاههای بالای فهرست را به «افعی تهران» تعلق داد. سریالی متفاوت و بهشدت درگیرکننده که پیمان معادی علاوهبر نگارش فیلمنامه و کارگردانی، ایفای نقش مهم آن را هم خود برعهده گرفت تا یکی از ستارههای شاخص در چرخه اراعه تولیدات خانگی در سال جاری باشد. معادی همزمان در سینما هم فیلم «بیسروصدا» را به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی به سرانجام رساند که هرچند از جشنواره فجر کنار گذاشته شد اما رونمایی محدود آن مورد دقت منتقدان و رسانهها قرار گرفت.
عکس العملها به آن چه می بود؟
حتما میتوان او گفت «افعی تهران» جهت محبوبیت مضاعف پیمان معادی در بین طرفدارانش شد. سریالی که همزمان با پخش با عکس العملهای زیاد اختصاصیای در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همراه می بود و بهخوبی توانست موجی از طرفدارای را در بین مخاطبان شبکه خانگی رقم بزند. توانایی سینمایی معادی در «بیسروصدا» هم سپس از یک رونمایی محدود، با تحسین منتقدان همراه شد و باید دید در اکران عمومی فیلم چه ارتباطی با مخاطبان خود خواهد گرفت.
خودش چه موضعی گرفت؟
پیمان معادی تلاش تعداد بسیاری داشت تا فرآیند پخش «افعی تهران» را در سکوت جستوجو کند اما حاشیههای مرتبط با عکس اراعهشده از یک معلم در این سریال، او را به عکس العمل واداشت تا پافشاری کند بهدنیال توهین به جامعه معلمان نبوده است! یقیناً که برخلاف آموزش و پرورش، همین سکانس، علتمحبوبیت مضاعف سریال بین مخاطبان شد.
در آینده چه میکند؟
علاوهبر «بیسروصدا» که اشاره کردیم با بازی پیمان معادی در انتظار ورود به چرخه اکران عمومی سال آینده است، معادی این روزها در حال توانایی همکاری مجدد با سعید روستایی است. این بازیگر که تا به اینجا بازیگر ثابت همه فیلمهای روستایی بوده، در فیلم تازه این کارگردان جوان به نام «زن و بچه» در حال ایفای نقش است و شنیده میشود این فیلم در جشنواره کن سال آینده، برای اولینبار رونمایی خواهد شد.
شهاب حسینی/ آداب ستارگی
چرا خبرساز شد؟
از وقتی که فیلم «فروشنده» با تحسینهای داخلی و بینالمللی روی پرده رفت، تا به امروز، شهاب حسینی جنس متغیری از همکارییهای سینمایی را در پیش گرفته است. او گویی از چرخه رسمیتر تشکیل سینمای ایران یک قدم به عقب رفته و همکاری با کارگردانان کمتر شناختهشده و حتی فیلماولی را به کارگردانان معتبر و شناختهشده ترجیح میدهد. اکران «مست عشق» اتفاقی متفاوت در این فرآیند بهحساب میآمد و بار دیگر شمایلی از یک بازیگر حرفهای و همهعیار از شهاب حسنی را بر پرده نقرهای به عکس کشاند. حسینی در ادامه حضورهای کنجکاویبرانگیز در شبکه خانگی، این روزها سریال «آبان» را در حال پخش دارد و فیلم مهم «رها» با بازی او هم در اکران نوروزی روی پرده رفته است.
عکس العملها به آن چه می بود؟
فارغ از تحسین منتقدان و رسانهها از کیفیت وجود شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی در فیلم «مست عشق»، نقشآفرینی او در «رها» هم از نگاه تعداد بسیاری از مخاطبان جشنواره چهلوسوم یکی از اختصاصیترین اتفاقات بازیگری می بود و برخی او را با لیاقت سیمرغ بازیگری هم دانستند. «آبان» هم اکنون بهگفتن یکی از کنجکاویبرانگیزترین سریالهای خانگی به پشتوانه درخشش شهاب حسینی و شخصیت نزدیک «فریبرز ثابت» در کانون دقت قرار گرفته است.
خودش چه موضعی گرفت؟
حمایتهمهقد شهاب حسینی از فیلم «رها» حکایت از ربط اختصاصی او با این پروژه دارد. فیلمی که حسینی در آیین اختتامیه جشنواره فجر، تا آخرین دقایق چشم به راه ماند تا بهحرف های خودش ناظر اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مخاطبان به آن باشد اما «رها» از این جایزه محروم ماند. حسینی تا این مدت اظهارنظری درمورد توانایی متفاوت خود در سریال «آبان» نداشته است.
در آینده چه میکند؟
شهاب حسینی به گمان زیاد ایده مهم خود برای حمایتاز فیلماولیها در سینما را هم چنان ادامه خواهد داد و همزمان ناظر استمرار وجود و فعالیت او در سریالهای خانگی هم خواهیم می بود. به نظر میرسد این بازیگر هم از ستارههای ثابت و محبوب شبکه خانگی در سالهای آینده خواهد می بود.
حسن فتحی/ قصهگوی مرموز
چرا خبرساز شد؟
یکی از با اهمیت ترین اتفاقات در جریان اکران سال قبل سینماها، رونمایی از «مست عشق» و جریان استقبال اختصاصی مخاطبان از آن می بود. فیلمی که از چند سال پیش اخبار مربوط به تشکیل آن در رسانهها انتشار شده می بود و میدانستیم به کارگردانی حسن فتحی قرار است تبدیل به یکی از با اهمیت ترین محصولات مشترک سینمای ایران و ترکیه شود. به همین علت هم ستارههایی از سینمای ایران در کنار چهرههای بنام سینمای ترکیه بهگفتن بازیگر در آن ایفای نقش کردند. فتحی در کنار اکران عمومی «مست عشق» امسال قدم فرد دیگر در عرصه سریالسازی خانگی هم برداشت و با «ازازیل» تصویری کاملا متفاوت از خود اراعه کرد.
عکس العملها به آن چه می بود؟
«مست عشق» در گیشه درخشید و توانست گفتن پرفروشترین فیلم غیرکمدی سال را از آن خود کند. «ازازیل» اما عکس العملهای متفاوتتری را توانایی کرد. سریالی که پیش از رونمایی، بهواسطه یک کمپین تبلیغاتی شگفت و غریب خبرساز شد و حتی برخی را به فکر تحریم آن انداخت. بعدتر اما با اغاز پخش، جنس متفاوت داستان و ساختار نامتعارفش برای مخاطب ایرانی، با عکس العملهای زیاد تر منفی همراه شد.
خودش چه موضعی گرفت؟
فتحی در همان فرآیند تبلیغات سریالش، وقتی که کمپین مجازی آن با حاشیه همراه شد، پافشاری کرد که علاقهای به این جنس از تبلیغات مجازی ندارد و ترجیح میدهد مخاطبان با اثرش روبه رو شوند. همین موضعگیری و فاصلهگذاری با طراحان کمپین هم تا نزدیک به بسیاری طرفداران این کارگردان را با پروژه تازهاش آشتی داد. فتحی در زمان اکران «مست عشق» هم او گفت: «مطلب شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی.»
در آینده چه میکند؟
حالت آخربندی «ازازیل» به گمان زیاد تأثیر مستقیمی بر ادامه وجود حسن فتحی در شبکه خانگی و نسبت مخاطبان با ساختههایش خواهد داشت. توانایی سریالسازی در ژانر وحشت، اکنون سنگ بزرگی شده است که باید دید آیا این کارگردان قدیمیکار میتواند آن را به سلامت به مقصد بزند یا نه؟
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع