[ad_1]
تازه ترین آمار رسمی از مقدار تماشاگر یک سریال نمایش خانگی مشخص می کند مقدار مخاطب محصولات پلتفرمها به مخاطب تلویزیون رسیده و دیگر فاصلهای دیدنی بین این محصولات دیده نمیبشود.
دوشنبه ۴ دیماه مهدی نقویان رییس مرکز سیمافیلم به مناسبت نقد و بازدید مدیریت یک سالهاش بر این مرکز در نشستی در دانشگاه صداوسیما حاضر شد. بر پایه گزارش خبرگزاری مهر از این نشست، او در بخشی از این اتفاقات او گفت: به اندازهای که ویاودیها تولیدات باکیفیت در سال دارند، تلویزیون هم سریالهای باکیفیت دارد. من آماری دارم که سریالی در پلتفرمها یک درصد یا نیم درصد دیده شده است. بعد آنها هم تولیدات خوب و بد دارند، اما روی خوبها مانور خواهند داد. برای مثالً «زخم کاری» فکر میکنم ۲۰ درصد دیده شده می بود و زیاد تر درمورد اینها تبلیغ میبشود.
نقویان یقیناً به طور دقیق اشاره نکرد که منظورش از سریال «زخم کاری»، فصل اول این تاثییر است که تابستان ۱۴۰۰ پخش شد یا فصل دوم آن که تابستان و پاییز ۱۴۰۲ به انتشار کردن رسید، اما با دقت به رقم ۲۰ درصد و فلسفه برگزاری نشست در نقد و بازدید کارکرد یک سال تازه سیمافیلم، میتوان گمان زد عدد مورد اشاره، مقدار تماشاگر فصل دوم «زخم کاری» است که چندی پیش به آخر رسید.
«زخم کاری» در برابر «بازپرس»
«زخم کاری: برگشت» که یقیناً با انتقادات زیاد مخاطبان روبه رو شد، اثری پربیننده می بود که روی موج پیروزی فصل نخست این تاثییر سوار می بود. دلنشین است که بر پایه آمار رسمی منتشرشده از سوی رسانه ملی، مجموعه تلویزیونی «بازپرس» که از اواسط تیر تا اواخر شهریور ۱۴۰۲ پخش شد، ۲۲.۵ درصد تماشاگر جذب کرد و پرمخاطبترین سریال زمان تلویزیون شد. وجود حدودا ۲.۵ درصد اختلاف بین پربینندهترین سریال تابستان ۱۴۰۲ تلویزیون با سریالی که به گمان زیاد پربینندهترین محصول تابستان ۱۴۰۲ پلتفرمها است، نشان از نزدیکی زیاد بین حجم مخاطب رسانه ملی و رسانه خانگی دارد.
در روبه رو، تابستان امسال همزمان با «بازپرس» در شبکه یک، مجموعه «عشق کوفی» نیز روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت که تنها ۱۳.۴ درصد تماشاگر جذب کرد و اختلافی قابل دقت با «زخم کاری: برگشت» دارد.
این در حالی است که در سالهای قبل، فاصلهای دیدنی بین شمار مخاطبان تلویزیون و پلتفرمها وجود داشت. مجموعه «زخم کاری ۲» در حالی با پخش از فقط یک پلتفرم، به نزدیکی پربینندهترین سریال تلویزیون رسیده که در تابستان و پاییز سال ۹۹، «آقازاده» پربینندهترین سریال زمان خانگی که به طور همزمان از فیلیمو و نماوا دو پلتفرم مهم آن روزها پخش میشد، آماری به مراتب پایینتر از سریالهای زمان تلویزیون داشت.
اسفند ۱۴۰۰ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در او گفتوگوی نوروزی با روزنامه ایران او گفت: همین سریال «آقازاده» که پخش شد، همین دوستانمان در صداوسیما نظرسنجی کرده بودند و میانها گفتند ۴ درصد مردم این سریال را دیدند… در حالی که یک سریال دمدستی تکراری تلویزیون هم که پخش بشود، حداقل ۱۵ درصد تماشاگر دارد.

عصر تلویزیونهای پرمخاطب اینترنتی
رشد بسیار مخاطبان سریالهای نمایش خانگی از نزدیک به ۴ درصد به نزدیک به ۲۰ درصد، فقط در ۳ سال رخ داده است و این شدت شگفت پیشرفت، میتواند به زودی این محصولات را در جایگاهی دور از دسترس سریالهای تلویزیون قرار دهد.
این در حالی است که حرف های میبشود درصد تماشاگر سریالهای سیما از درصد تماشاگر کل سیما محاسبه میبشود. به عبارت دیگر، بر پایه آنچه در بین فعالان رسانه مشهور است و شواهد آن در نتایج نظرسنجیهای منتشرشده مرکز تحقیقات رسانه ملی نیز دیده میبشود، آمار مخاطب برنامهها و سریالهای تلویزیون، کسری از مخاطب کل تلویزیون است که ۷۰ یا ۸۰ درصد گفتن میبشود؛ به این علت باید برای یافتن مقدار تماشاگر دقیق سریالهای تلویزیون، عدد اعلامی را در ۸۰ درصد ضرب کرد که آن را از این هم کمتر میکند!
با رقم های ذکرشده از مقدار مخاطب محصولات رسانه ملی و رسانه خانگی، به نظر میرسد دوران حدودا یک دههای که در آن، سازمان صداوسیما مخاطبی عام و گسترده داشت و نمایش خانگی فقط برای طبقه متوسط و مرفه جامعه می بود، همه شده است.
با افزایش تدریجی دسترسی به اینترنت پرسرعت خصوصا از طریق تلفن همراه، تنوع راههای دسترسی به محتوای نمایش خانگی خصوصا پلتفرمهای رایگان و یقیناً افت جذابیت محصولات تلویزیون، اکنون پلتفرمهای نمایش خانگی به نوعی از تلویزیون خصوصی تبدیل شدهاند که یارای رقابت شانهبهشانه با تلویزیون عمومی و چه بسا پیشی گرفتن از آن را دارند.
[ad_2]
منبع





