[ad_1]
کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان او گفت: انتشار کردن خبر اراعه ماشین توسط خودروسازان با قیمتی ۵ درصد پایینتر از حاشیه بازار خود به افزایش قیمتها دامن زده است؛
به نقل از کسب و کار نیوز، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان ماشین در او مباحثه با خبرنگار ایلنا تداوم افزایش قیمت ماشین را برآمده از سیاستهایی دانست که برای این صنعت اتخاذ میبشود. وی در این باره او گفت: انتشار کردن خبر اراعه ماشین توسط خودروسازان با قیمتی ۵ درصد پایینتر از حاشیه بازار خود به افزایش قیمتها دامن زده است؛ این توانایی در سال ۱۳۹۷ و در زمان وزارت آقای رحمانی هم تکرار شد. در آن سال نیز خودروسازان با اصرار بر لزوم افزایش قیمت ماشین همین نظر را نقل کردند، با این حال این نظر تاثییر منفی در بازار داشت و به افزایش بیرویه قیمت خودروها انجامید، به طور مثال پژو ۲۰۶، ۳۶ میلیون تومانی به ۸۰ میلیون و پراید ۲۴ میلیونی به ۴۰ میلیون افزایش قیمت اشکار کرد.
موتمنی در ادامه گفت: در آن سال نیز خودروسازان دلایلهای امروز را داشتند و خواهان افزایش قیمت برای گسترش تشکیل بودند با این حال این سیاست در آن سالها اعتدال بازار را بر هم ریخت و تکرار آن در سال جاری میتواند همان پیامد را تکرار کند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان ماشین تصریح کرد: آزادسازی قیمت ماشین وقتی سیاست درستی به شمار میآید که خودروهای خارجی با تعرفه پایین و بدون هیچ انحصاری داخل شوند و رقابت کامل در بازار خودروی سرزمین شکل بگیرد. هنگامی واردات محدود است، آزادسازی قیمت خودروهای تشکیل داخل تنها به گرانی زیاد تر میانجامد.
وی اظهار کرد: اگر واردات ماشین آزاد می بود، فردی امروز دنا را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون و یا پرومکس را دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان میخرید؟ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برابر با ۵۴ هزار دلار است با ۵۴ هزار دلار میتوان ماشینهای وارداتی با کیفیت زیاد بیشتری از محصولات شبیه داخلی خرید. موتمن در ادامه او گفت: بازار از مرداد ماه تا بحال با افتاراعه دست و پنجه نرم میکند؛ در این شرایط مشتری در بازار نیست و تقاضا وجود ندارد اما قیمتها به علت افتکالا سیر افزایشی گرفته است. سال رو به پایان است اما نه واردات چشمگیری را ناظر بودیم و نه اراعه از سوی خودروسازان داخلی قابلدقت می بود.
وی در نهایت تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار باید به هر صورت نیاز بازار ماشین را تامین کند؛ به باور من در شرایط جاری تنها راهکار واردات آن هم توسط همه متقاضیان حقیقی و حقوقی سرزمین است نه این که تنها چند شرکت مجاز به واردات باشند.
[ad_2]
منبع




