پای الناز شاکردوست به پرونده آرمان و غزاله باز شد!/ تجربه خاص در «بی‌بدن»
- فرهنگ وهنر

پای الناز شاکردوست به پرونده آرمان و غزاله باز شد؛ شانسی برای سیمرغ نیست

[ad_1]

ر میانه جدال شهرداری تهران و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برسر میزبانی برج میلاد از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، پای نام یک فیلم مدام به بین می‌آمد! هرچند این جدال دیروز و با توافق نهایی برای برگزاری جشنواره در برج میلاد، به آخر رسید اما گویی ماجرای همه این حاشیه‌ها بی‌ربط با فیلم تازه الناز شاکردوست نبوده است!

فیلم «بی‌بدن» که با اندوخته‌گذاری شهرداری به تشکیل رسیده است، در قسمت «نگاه نو» پذیرفته شد و به علت غیبت این فیلم در قسمت مهم یعنی «سودای سیمرغ»، مسئولان شهرداری شرط و شروطهایی را برای در اختیار قرار دادن امکانات خود پیش کشیدند و این نقطه اغاز حواشی بر سر میزبانی برج میلاد از جشنواره فجر می بود.

سایت «مشرق» چند روز پیش به بهانه همین حواشی در گزارشی شگفت به جزییات فیلمنامه «بی‌بدن» اشاره کرد و برای اولین بار از ربط این فیلم با یکی از پرونده‌های جنجالی سال‌های تازه پرده برداشت. پرونده‌ای جنایی که با نام «آرمان و غزاله» در فضای مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای اشکار کرد.

مسئله مهم این که فیلمنامه «بی‌بدن» را کاظم دانشی نوشته است که پیش‌تر فیلم جنجالی «علف‌زار» را با فیلمنامه و کارگردانی او در جشنواره فجر دیده بودیم که آن فیلم هم دست روی یکی از پرونده‌های قضایی جنجالی گذاشته می بود.

به بهانه وجود «بی‌بدن» با نفش‌آفرینی متفاوت الناز شاکردوست، در این گزارش روایت «فرارو»‌ از کارنامه این بازیگر را می‌خوانید.

روایت اول؛ وجود در «فجر» بدون شانس سیمرغ!

اولین مسئله‌ای که باید به آن اشاره کنیم، این است که الناز شاکردوست امسال شانسی برای دریافت سیمرغ بازیگری ندارد و علت آن هم وجود تنها فیلمش در قسمت «نگاه نو» است. این قسمت مربوط به فیلم‌های کارگردانان فیلم‌اولی است و در فرآیند قضاوت تنها یک جایزه به‌گفتن بهترین فیلم برای آن در نظر گرفته شده است و دیگر قسمت‌های فنی فیلم همانند بازیگری، اساسا قضاوت نمی‌شوند.

اما به گمان زیاد وجود الناز شاکردوست در این فیلم با سوژه ملتهبش مورد دقت منتقدان و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

الناز شاکردوست سپس از سال‌ها وجود در فیلم‌های تجاری، از سال ۹۵ تصمیم گرفت با انتخاب‌های سنجیده‌تری در مسیر بازیگری حرکت کند و وجود در نقش‌هایی که نیاز به لهجه یا گویش خاصی دارند، از گیلانی و ترکی گرفته تا افغان و… همراه با گریم‌های متفاوت را توانایی کند.

او سپس از چندین فیلم با نقش‌های خاص، حضورش در فیلم‌های درام را تثبیت کرد و نشان داد تواناییِ بسیاری در ایفای نقش‌های گوناگون دارد و می‌تواند بازیِ باورپذیری از خود اراعه کند که تاثییر بسیاری روی مخاطبان خواهد داشت.

این بازیگر امسال و در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «بی بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده در این دوره از جشنواره وجود دارد.

این فیلم بر پایه داستانی واقعی به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی چند ساله تازه می‌پردازد و کاظم دانشی که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته می بود، در این فیلم به گفتن نویسنده وجود دارد.

روایت دوم؛ از صحرا تا ثریا

الناز شاکردوست تا پیش از این که در فیلم «خفه‌گی» بازی کند، زیاد تر در فیلم‌های گیشه‌ای وجود داشت. شاکردوست از اغاز دهه ۸۰ داخل سینما شد و یکی از بازیگران پر مشغله می بود که عادت داشتیم او را در فیلم‌های عاشقانه و  به تعبیر گیشه‌پسند ببینیم. اما از سال ۹۵ و با انتخاب شاکردوست توسط فریدون جیرانی برای بازی در نقش صحرا مشرقی، همه چیز تحول کرد.

صحرا پرستار یک بیمارستان روانپزشکی می بود و با مردی آشنا می‌بشود که همسرش را به بیمارستان آورده و در ادامه به علت تنهایی تلاش می‌کند با آن مرد زیاد تر آشنا بشود.

نقش صحرا همراه با گریم متغیری که داشت، یکی از نقش‌های مهم در کارنامه شاکردوست به حساب می‌آید که علتشد تا قسمت فرد دیگر از بازی‌اش را اراعه کند و به همین علت در آثار متفاوت فرد دیگر روبه رو دوربین قرار بگیرد.

شاکردوست دو سال سپس در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار به ایفای نقش پرداخت که باز هم نقشی متفاوت از خود به نمایش گذاشت. فائزه بی‌خبر از همه جا عاشق پسری می‌بشود و با او ازدواج می‌کند، اما به مرور به حقیقت هایی پی می‌برد.

از اواسط فیلم مخاطب ناظر حس بی‌پناهی و هراس فائزه است که هیچ راه نجاتی ندارد و شاکردوست به بهترین شکل این احساسات را به مخاطب هم منتقل می‌کند.

پای الناز شاکردوست به پرونده آرمان و غزاله باز شد!/ تجربه خاص در «بی‌بدن»

روایت سوم؛ الناز و توانایی شکار سیمرغ

توانایی وجود در جشنواره فجر و نامزدی برای جایزه سیمرغ، برای هر بازیگری حائز اهمیت است. الناز شاکردوست برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

فیلم «تی‌تی» یکی دیگر از نقش‌های به یادماندنیِ شاکردوست محسوب می‌بشود که در نقش تی‌تی با لهجه گیلانی سخن بگویید می‌کند. زنی که به شدت ساده و غرق در رویا‌های خودش است و به همین علت از او سوءاستفاده می‌بشود.

«ابلق» فیلم فرد دیگر در کارنامه شاکردوست به حساب می‌آید که با لهجه ترکی سخن بگویید می‌کند و به او ظلم می‌بشود و عده‌ای معتقد بودند که نقش او در فیلم‌های «ابلق» و «شبی که ماه کامل شد» شبیه یکدیگر می بود. شاکردوست این چنین برای بازی در فیلم «ابلق» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

فیلم «آخرین تولد» ساخته نوید محمودی، یکی دیگر از نقش‌آفرینی‌های شاکردوست است که در نقش زنی افغان با گویش افعانستانی ظاهر شد و تسلط او روی این گویش از ویژگی‌های مهم نقش ثریا به حساب می‌آید.

آخرین فیلمی که الناز شاکردوست در آن وجود داشت، فیلم «یادگار جنوب» ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری است که سال قبل در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر وجود داشت.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا ...