[ad_1]
تیم ملی فوتبال ایران که این روزها در قطر وجود دارد، مهیا میبشود تا روز چهارشنبه در مرحله یکهشتم نهایی جام ملتهای آسیا به مصاف سوریه برود. این بازی در شرایطی آخرین دیدار مرحله یکهشتم نهایی این تورنمنت محسوب میبشود که این روزها، رخدادن یک اتفاق در دومین بازی ایران در مرحله گروهی، حسابی خبرساز شده است.
این اتفاق یقیناً فوتبالی نیست و مربوط به اجرای قطعه «دخت شیرازی» است که بین دو نیمه بازی تیم ملی فوتبال ایران و هنگکنگ در قطر برگزار شد. گروه دفنوازی زنان ایرانی که با دقت به نوشته روی دفهایی که به دست دارند، میتوان پی برد که عضو گروه دفنوازی «بهار» می باشند، اجرای این قطعه شیرازی را بر مسئولیت داشتهاند. این اجرا مربوط به هفته قبل است، ولی یکباره و با پخش این قطعه دفنوازی در فضای مجازی، حسابی مورد دقت قرار گرفته است. گرچه دراینبین عدهای از این کار حمایتکرده و آن را معارفه بخشی از موسیقی محلی ایران به افراد حاضر در قطر گفتن کردهاند، ولی تعدادی دیگر، از حرکت دوگانهای که شکل گرفته، انتقاد داشتهاند. دسته دوم آنهایی می باشند که میگویند چرا باید اجرای گروه زنان در ورزشگاه و کنسرتهای ایران ممنوع باشد، ولی این اجرا در ورزشگاههای قطر «مجوز» گرفته است.
این او گفت و گو «مجوز» درست همان موضوعی است که تبدیل به سوژهای جنجالی شده است. دقیقا به همین علت است که در یکی، دو روز قبل عکس العملها درمورد آن زیاد شده است. دراینبین، چندین نهاد در ۲۴ ساعت قبل با صدور بیانیههای گوناگون، اعطای مجوز به این گروه از سوی نهادهای داخل ایران را تکذیب کردهاند. ضمن این که در همین جهت حجتالاسلام علی احدی، مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، دیروز جمعه ششم بهمن از اعتراض ایران به کمیته برگزاری رقابتهای جام ملتهای آسیا به علت فعالیت همین گروه هنری خبر داده است. احدی که با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفتگو کرده است، با اشاره به فعالیت یک گروه هنری در بین دو نیمه دیدار ایران و هنگکنگ او گفت: «فعالیت این گروه از ابتدا نه با مجوز فدراسیون فوتبال و نه بههیچگفتن مورد قبول وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال بوده و بدون هماهنگی انجام شده و به محض انجام برنامه این گروه در بازی تیم ملی، ایران در نامهای رسمی و کتبی به کمیته برگزاری این رقابتها، اعتراض خود را خبرداد. طبق معمول انجام گروههای هنری سرزمینها باید با قبول تیمهای حاضر در مسابقات باشد، اما این روال طی نشد و فعالیت این گروه تأییدیه ایران را نداشت؛ به این علت اعتراض ایران به طور رسمی و کتبی به میزبان ابلاغ شد و از بازی سپس این گروه فعالیتی در ورزشگاه نداشت».
محسن معتمدکیا، مدیر روابطعمومی وزارت ورزش هم دیگر شخصی است که درمورد اعطای مجوز رسمی به این گروه عکس العمل نشان داده و در صفحه شخصیاش نوشته است: «این گروه شیرازی تأییدیهای از وزارت ورزش، وزارت فرهنگ و ارشاد و فدراسیون فوتبال برای اجرا در مسابقات جام ملتهای آسیا ندارد». سرانجام بعد از کشوقوسهای زیاد، امیرمهدی علوی، مدیر روابطعمومی فدراسیون فوتبال نیز درمورد دفنوازی در جام ملتهای آسیا در قطر او گفت: «این گروه شیرازی تأییدیهای از وزارت ورزش، وزارت فرهنگ و ارشاد و فدراسیون فوتبال برای اجرا در مسابقات جام ملتهای آسیا ندارد».
بهاینترتیب، فارغ از مباحث فرد دیگر که دراینبین نقل شده، مسئولان تلاش کردهاند شایعه رایج در این عرصه را تکذیب کنند؛ باوجوداین چندین علامت سوال دیگر در این بین باقی است که اندک ابهامی به جا میگذارد. اولین آنها این است که اگر این گروه از سوی ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا معارفه نشده، از چه طریقی خودش را به جام ملتهای آسیا رسانده است؟
مسئله مهمتر دراینبین این که این گروه دفنوازی زنان اولین بار نیست که بهگفتن گروه موسیقی ایرانی در عرصه فوتبال و در رقابتهای جهانی شرکت میکند. دقیقا در جام جهانی قطر هم همین گروه «بهار» در قطر اجرای برنامه داشتند. آن زمان با دقت به فضای حاضر در قطر، مسائل دقیقتر بازدید میشد، ولی هیچ زمان تکذیبیهای شبیه صادر نشد. در جام جهانی، این گروه نه در ورزشگاه و در زمان برگزاری بازی تیم ملی فوتبال ایران، بلکه بیرون از ورزشگاه و درست در زمانهایی که هواداران با تهیه بلیت تصمیم ورود به محوطه مهم ورزشگاه را داشتند، اجرا میکردند. آن زمان هم درست همانند همین الان، اجرای موسیقی محلی در دستور کار این گروه قرار داشت.
یقیناً فقط این گروه ایرانی در جام جهانی قطر حاضر نبودند، بلکه از سرزمینهای گوناگون با سبکهای متنوع موسیقی، هر گروه بهگفتن نماینده یک سرزمین در اطراف ورزشگاه فعالیت میکردند. گروه بهار نیز در آن برهه بهگفتن گروه موسیقی که قطعات محلی ایران را اجرا میکند، در جام جهانی ایفای نقش کرد. یقیناً در بین دو نیمه بازیهای جام جهانی، خبری از اجرای این گروه نبوده است و خوانندههای مرد و زن خارجی تلاش میکردند با اجرای یکی، دو قطعه، با تماشاگران دو تیم ربط برقرار کنند. این که چرا در آن زمان، یعنی در زمان جام جهانی قطر، فردی درمورد اجرای این گروه حساسیتی نشان نداده و یکباره در جام ملتهای آسیا فعالیت آنها مورد دقت قرار گرفته است، احتمالا مربوط به محل اجرا که از اطراف ورزشگاه به زمین چمن کشیده شد، باشد و فرد دیگر دقت زیاد در فضای مجازی است.
ضمن این که اصولا اگر این گروه از سوی ایران معارفه نشده، کارگروه فرهنگی ایران در جام ملتهای آسیا که از زمانها پیش به این سرزمین رفتهاند، چه برنامههای فرهنگی با نام ایران در این عرصه اجرا کردهاند؟
[ad_2]
منبع





