[ad_1]
کسب و کار نیوز- وزیر صنعت با گفتن این که اکنون وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت خواست ندارد، او گفت: ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.
به نقل از کسب و کار نیوز، عباس علی آبادی در بازدید از نمایشگاه ماشین در رابطه با ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، او گفت: ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. آییننامه (کلی) واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شده و دولت بایستی ابلاغ کند؛ مسئولیت این کار به مسئولیت و وزارت صمت نیست. علت این تاخیر در ابلاغ را هم از خودشان سوال کنید.
وزیر صمت، در رابطه با تعرفه و سود بازرگانی واردات خودروها، خاطرنشان کرد: دولت سود بازرگانی را برای واردات خودروهای برقی، یک درصد در نظر گرفته است که تا بحال در سرزمین این عدد معقول نبوده است اما با وجود این که این نوشته میتوانست برای خودروسازان نگرانی تشکیل کند، اما در این برهه در جهت تشکیل فرهنگ خودروهای برقی در سرزمین، به این نتیجه رسیدیم پیش از این که خودروسازی برقی داشته باشیم، برای آنکه مردم امکان منفعت گیری از خودروی بهتر را داشته باشند، سود بازرگانی را حداقلی کنیم و در حقیقت دولت در این نوشته از حقوق خود قبل است.
علیآبادی در ادامه اصرار کرد: اکنون واردات مطابق روال در حال انجام است و هر شخص و شرکتی میتواند در چارچوب ضوابط تعیین شده که (این ضوابط) به سود مردم هم است، میتواند ماشین داخل کند. امروزه اولین قدم فراهم شده است که هرشخصی بدون آنکه بخواهد پاسخگو باشد، بتواند برای خودش ماشین داخل کند و بفروشد. تلاش میکنیم که این مسیر باز شده و گسترش داشته باشد؛ یقیناً که این نیز تبعات خواهد داشت و سوالاتی تشکیل میکند؛ بایستی بتوان به همه این سوالات جواب داد. سکاندار وزارت صمت در رابطه با تامین برق مورد نیاز برای خودروهای برقی، تصریح کرد: بیشتر از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه داریم که در زیاد تر ساعات سال، به طور کامل در مدار تشکیل نیستند؛ چراکه نیاز سرزمین بدین حد نیست. این ظرفیت، عمدتاً برای تامین برق “پیک” تشکیل شده است، این درحالیست که همیشه در شرایط پیک نیستیم.
او همین طور گفت: از ۸۷۶۰ ساعت در سال، تنها در نزدیک به ۷۶۰ ساعت در پیک باشیم، در ۸۰۰۰ ساعت دیگر در ساعات پیک مصرف نیستیم که میتوان از این زمان منفعت گیری کرد تا بتوان خودروهای برقی را شارژ کنیم؛ به طور مثال از شب تا صبح میتوان از این ظرفیت منفعت گیری کرد. در برخی روزهای هر ماه در سال، به جهت شرایط اقلیمی خوشبختانه نه نیاز به گرمایش است و نه سرمایش و نیرگاهها از مدار خارج می باشند؛ به این علت میتوان از این ساعات هم منفعت گرفت.
علیآبادی اصرار کرد: ضمن این که ما نمیخواهیم یک شبه، ۲۰ درصد خودروهای سرزمین را برقی کنیم؛ بهمرور زمان که برقیسازی انجام میبشود (طی توافقنامههایی که امضا میبشود)، از این جهت است که هم در احداث نیروگاههای برق و هم در فراهم کردن زیرساختها تلاش کنیم. نزدیک به ۲۲ میلیون دستگاه ماشین در سرزمین داریم که این تعداد برای برقیشدن، نیازمند زمان طویل است؛ به این علت باید قدم به قدم حرکت کرد. بیشتر از پنج سال است که در این عرصه در حال مطالعه هستیم و زیاد در این حوزه فکر شده است.
وی خبرداد: تا بحال توانستهایم ۱۵ ایستگاه شارژر برقی را فعال کنیم که هرکدام تعدادی شارژر دارد که جمعا نزدیک به ۸۰-۷۰ شارژر در تهران فراهم است. تلاش میکنیم که در همه شهرها و بین شهرها، ایستگاه شارژر را نصب کنیم. خوشبختانه تکنولوژی شارژرها، کاملا بومی است. ضمن این که برای احداث نیروگاههای خورشیدی برای تامین برق، عمل شده است؛ موافقتنامهای با سازمان انرژیهای تجدیدپذیر داریم که اندوختهگذاران برق خود را تحویل شبکه دهند و با درصدی بالاتر، در ساعات غیرپیک، برق را دریافت کنند و برای تامین برق شارژرها عمل کنند.
علیآبادی در رابطه با حذف قیمتگذاری دستوری و از بین بردن بحران نقدینگی خودروسازان، او گفت: گذر از شرایط امروز، به شرایط مطلوب، مقداری زمانبر است. پیروزیهای خوبی داشتهایم و توانستیم برای بخشی از خودروها این امکان را فراهم کنیم که از قیمتگذاری دستوری به سمت “قیمتگذاری پسینی” و “نظارت پسینی” حرکت کنیم؛ قدم روبهجلویی است اماتصمیمگیریها یکطرفه نیست و بایستی با نظر و مشورت نهادهای دیگر نیز اتخاذ تصمیم کرد. سکاندار وزارت صمت در رابطه با ادامه مطرحهای فروش ماشین (هرچند در حالت تازه و مطابق ظرفیت خودروسازان) او گفت: تا بحال ۳۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه ثبتنام کردند که تعدادی خودروی خود را تحویل گرفته، برای تعدادی ماشین هست اما تمایل به دریافت این خودروهای حاضر را ندارند. خودروهایی که انتخاب نمیشوند، بعد از سه دور اراعه، اراعهچهارم به طور آزاد برای عموم مردم خواهد می بود و مردم میتوانند برای خرید عمل کنند.
فروش ۱۲۰ هزار ماشین مازاد در حاشیه بازار به کجا رسید؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه اراعه محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار، اصرار کرد: ما درخصوص اراعه محصولات، تابع مقررات سرزمین هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه اراعه شد و برتری اول، تحویل خودروی افرادی است که ثبتنام کردهاند. برای سایرین، در حال تلاش هستیم تا تشکیل و اراعه افزایش اشکار کند. بر پایه اطلاعاتی که به بنده داده شده، خوشبختانه تشکیل در هر دو خودروساز افزایش اشکار کرده و حالت بهتری نسبت به قبل دارند. او گفت: اکنون روزانه بیشتر از ۴۰۰۰ دستگاه ماشین در همین دو خودروساز تشکیل میبشود. باقی خودروسازان نیز بیشتر از ۱۰۰ درصد تشکیل سال قبل خود، امسال تشکیل داشتهاند؛ به این علت اراعه نسبت به سال قبل، زیاد تر خواهد می بود. امیدوار هستیم که تاثییر خوبی داشته باشد.
علیابادی تصریح کرد: اما فراموش نکنیم که ماشین تبدیل به کالایی اندوختهای است و برخی خریداری میکنند و در پارکینگ خانه خود، نگه میدارند؛ به این علت هرچه هم اراعه زیاد تر میبشود، بازهم تقاضا وجود دارد. به باور بنده بازار دیگر اشباع شده و زیاد تر این تقاضاها، واقعی نیست. میترسیم از این که افراد دارایی خود را میفروشند تا در حوزه ماشین اندوختهگذاری کند. به این علت پیشنهاد ما است که چنانچه مشتری نیاز واقعی به ماشین ندارد، ریسک این اندوختهگذاری را به خود و خانواده خود تحمیل نکند.
وزارت صمت محدودیت و منعی در ثبت خواست برای ارز ندارد
وزیر صمت در رابطه با مسائل ارزی و تخصیص نیز اصرار کرد: بنده مسئول ارز نیستم و نباید راجعبه آن اظهارنظر کنم. تخصیص ارز نیز با وزارت صمت نیست و ما تنها ثبت خواست میکنیم. اکنون وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت خواست ندارد؛ مگر این که در بالادست محدودتی در تخصیص و تامین در آن سوی ماجرا باشد که ثبت خواست نمیکنیم که صفهای طویل تشکیل نشود؛ اما زمانیکه تخصیص آن طرف صورت میگیرد و تامین میبشود، ما هم متعاقبا اضافه میکنیم؛ اما فراموش نکنیم که در سرزمین محدودیت در منبع های وجود دارد اما بهر ه روی به لحاظ ارزی در شرایط خوبی است و اسایش خوبی در جامعه است.
وی، او گفت: تلاش ما این است که با برگزاری نمایشگاههای گوناگون در زمانها و مکانهای مناسب، امکان آشنایی مردم با ظرفیتهای سرزمین را فراهم کنیم و همزمان قیاسای بین توانمندیهای داخلی و خارجی داشته باشیم. امسال، این نمایشگاه، شرایط تازه و متغیری را در اراعه خودروهای برقی به مردم اراعه کرده است. برگزاری این چنین رویدادهایی در موضوعات تخصصی نظیر ماشین، پوشاک و… اساسا کار خوبی است؛ اما ملزوم است که به سمت بینالمللی کردن این نمایشگاهها حرکت کنیم و ناظر وجود شرکتهای خارجی و نمایندگان بیشتری از آنها باشیم.
[ad_2]
منبع




