[ad_1]
به حرف های برخی از اعضای کمیسیون تلفیق، نمایندگان تنها مطالبه مردم را پیگیری کردند و در این راستا بسیار خاص را برای کارمندان در نظر گرفتند و ۲ درصد هم به حقوقها اضافه کردند. یقیناً مجلس منبع های این افزایش را هم از منابعی که دولت در نظر گرفته می بود و به حرف های آنها کم برآورد شده می بود، دیدند. اما دولت هم چنان نسبت به تغییرات مجلس در بودجه ۱۴۰۳ انتقاد دارد و معتقد است که مجلس بار مالی را بر دولت تحمیل کرده است.
پختگی بودجه از مسیر اختلافات
شهریار حیدری، نماینده قصر شیرین و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اصلاحات مجلس در بودجه ۱۴۰۳ او گفت: لایحه بودجه را دولت تنظیم میکند و به زعم دولت، بودجه بر پایه برنامهها و نیازمندیهای مردم تنظیم شده، اما به زعم مجلس همه قسمتهای بودجه کارشناسی نیست و برخی از قسمتها نیاز به اصلاح یا حذف داشت.
او در ادامه گفت: نگاه مشترک مجلس و دولت به پختگی بودجه پشتیبانی میکند. تحول بودجه در مجلس طبیعی است و اصلاح بودجه در مجلس در همه ادوار مجلس بوده و ادامه هم خواهد داشت. در برخی از موارد بودجه اختلافات جدی وجود داشت و نهایتا مجلس و دولت توافق کردند که چه راهکاری اراعه دهند و با این راهکار بودجه تصویب شد.
این نماینده مجلس اصرار کرد: مجلس به خوبی در بودجه و برنامه هفتم عمل کرده و دولت هم شراکت جدی و فعال داشت و نظراتش را خبرداد. دولت تلاش کرد نظراتش در مجلس اعمال بشود و متقابلا مجلس هم تلاش کرد که دولت را نسبت به نظراتش قانع کند. اما در کل اختلاف دیدگاهها جهت پختگی بودجه خواهد شد و بودجه ۱۴۰۳ با دقت به مشکلات و نیازمندیها و سیاستهای دولت نوشته شده و مجلس هم این احتیاط را داشته است.
اصل و مبنا تنظیم بودجه دولت است، مجلس در پارهای از موارد بودجه را تعدیل، حذف و تحکیم کرده است. در نهایت بودجه ۱۴۰۳ با نگاه و رویکرد دولت و همراهی مجلس با اصلاحاتی به تصویب رسیده است. شورای نگهبان امکان پذیر از برخی از مواد بودجه عیب بگیرد و این نوشته جهت حذف برخی بندها بشود.
حیدری اظهار کرد: اختلاف بین دولت و مجلس بر سر بودجه طبیعی است، اما این اختلاف در بودجه جهت اختلاف دولت و مجلس نخواهد شد. یقیناً مجلس بر کارکرد برخی از وزرا نقد دارد. مجموعه سوالات و تذکراتی که نمایندگان از وزرای دولت دارند، قابل تحلیل و تفسیر است، اما زمان نیست، چون در انتهای مجلس یازدهم هستیم و پرداختن به این سوالات در صحن مجلس با دقت به زمان اندکی که داریم ممکن نیست.
با این وجود مجلس تلاش کرده با دولت همراهی کند و ملاحظات مورد نظر دولت را در امورات اقتصادی و سیاسی مورد نظر قرار دهد. اما چون مسوولیت تصویب بودجه بر مسئولیت مجلس است قاعدتا مجلس بر بودجه حساس است. نزدیک به ۲۹۰ نماینده مجلس بر بودجه نظر دارند و هر کدام ملاحظاتی دارند و این ملاحظات تا نزدیک به ۸۰ درصد با دولت مشترک است و نزدیک به ۲۰ درصد اختلاف دیدگاه وجود داشت که کاملا طبیعی است.
منبع های دولت پاسخگو نیست؟
این چنین جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس خاطرنشان کرد: کلکلها بین مجالس و دولتها همیشه بوده و در این دوره هم ناظر آن هستیم. چون امسال سال پایانی مجلس است، نمایندگان نیز زیاد احتیاط دولت را نمیکنند. از نظر دیگر مطالباتی در جامعه وجود دارد از جمله افزایش حقوقها و بسیار خاص که نمایندگان به آن دقت داشتند. مردم معتقد بودند که با دقت به تورم، افزایش حقوقها پاسخگوی نرخ تورم نیست که یقیناً درست هم میگویند. اما از نظر دیگر منبع های دولت پاسخگو نیست و در اینجا اختلاف نظری بین دولت و مجلس به وجود آمد.
او او گفت: مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۳ در خصوص افزایش حقوقها و تخصیص بسیار خاص کارمندان به شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع ارجاع شده است.
یقیناً قبلا تنها شورای نگهبان بودجه را بازدید میکرد، اما اکنون هیات عالی نظارت هم بودجه را بازدید میکند؛ به این علت اگر این دو نهاد ببینند که منبع های دولت پاسخگو نیست، مجلس ناچار است که این موارد را اصلاح کند.
این عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس با اشاره به ادعای دولت مبنی بر افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی سقف بودجه در مجلس تصریح کرد: در یکی از مصوباتی که مجلس در آخرین روز بازدید بودجه داشت، آمده می بود «تا ۱۰۰ همت برای تسهیلات بانکی تخصیص دهد»، اما بهکار بردن واژه «تا» یعنی هیچ و اگر یک ریال هم دولت پرداخت کند میتواند بگوید به تکلیفم عمل کردم.
این چنین در قسمتهایی آمده که دولت مجاز است که این عمل های را انجام دهد و این نوشته تکلیفی را بر دوش دولت نمیگذارد. به نظر میرسد جای نگرانی وجود ندارد.
قادری خاطرنشان کرد: اگر دلایلهای دولت در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت محکم باشد آنها استدلال دولت را میپذیرند و مجلس ناچار به اصلاح بودجه میبشود.
[ad_2]
منبع





