[ad_1]
سرمقاله
پایههای مالیاتی باید اصلاح شوند و پایههای مالیاتی باید گسترش یابند؛ چراکه تعداد بسیاری از فعالیتها در سبد پایهای مالیاتی ما قرار ندارند، اصلاحیه ششم این که باید تعداد بسیاری از معافیتهای مالیاتی برچیده شوند. این چنین باید نظام ممیزی و نظام خوداظهاری که دچار کمشماری و دچار اختلالات دریافت و پرداختی و دچار تبانی و رشوه و اختلاس می باشند، برچیده بشود. عدل مالیاتی حاصل یک نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد بوده و از پیشنیازهای اساسی برای رسیدن به این دستاورد ملی، تشکیل شفافیت اقتصادی در جامعه است.
با دقت به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش اشکار کند، قطعاً منبع های خوبی در اختیار بودجه سرزمین قرار میگیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات میتواند تبدیل آخر یافتن یا سرکوب هرچه زیاد تر فعالیتهای غیرمولد در سرزمین بشود.
تعداد بسیاری از کشورهای دنیا که انرژی، همانند نفت و گاز برای صادرات و درآمدزایی ندارند، ارکان درآمدهای جاری سرزمین را بر پایه اخذ مالیات از ثروتمندان و درآمد اصحاب قوت و ثروت گذاشتهاند. بهاینعلت انتظار میرود دولت و مجلس در کاری هماهنگ و همراه با طراحی ابزارهای محاسبه برای اخذ مالیات در دستهها و قسمتهای گوناگون انقلابی، برنامهای در امر دریافت مالیات از گروههای برخوردار جامعه داشته باشند.
اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته بشود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب میکند بخصوص در عایدی اندوختهها اگر از فعالیتهای سوداگری مالیات گرفته بشود آن زمان نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت. گویی فروش نفت یک قطره از دریای درآمدی است که از فرار مالیاتی برای سرزمین تشکیل میبشود. به همین خاطر احتمالا اصلا نیازی به فروش نفت و گاز نداشته باشیم و میتوانیم درآمدهای حاصل از فروش انرژی را در زیر ساختها و گسترش سرزمین برای بلند زمان اندوخته گذاری کنیم.
این چنین اجرا و منفعتمندی از سامانه مودیان مالیاتی در نهایت به سود نظام تشکیل سرزمین خواهد شد. قانون پایانههای فروشگاهی کمکی برای سیاستگذاری و تنظیمگری بهتر در بازار کالا و خدمات خواهد می بود.
[ad_2]
منبع




