[ad_1]
کسب و کار نیوز- عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک تهران از افت ۲۵ درصدی حاشیه سود صنعت و صنف پوشاک در سال ۱۴۰۲ به علت گران شدن تشکیل و اراعه قوی کالاهای قاچاق در بازار خبر داد.
به نقل از کسب و کار نیوز، علی مروت جو، عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک تهران در او مباحثه با خبرنگار ایلنا از افت حاشیه سود فعالان این صنعت و صنف در سال ۱۴۰۲ خبر داد و در این باره او گفت: عید سال قبل نخستین نوروزی می بود که شیوع کرونا به طور کامل به آخر رسیده می بود و این کار شرایط اختصاصیای را بر بازار حاکم کرد و جهت شد پوشاک فروش خوبی داشته باشد.
او گفت: عید امسال نسبت به سال قبل اوضاع بهتری ندارد اما در کل بازار خوبی است. با این حال همزمانی نوروز و ماه رمضان تا اندازهای در افت تقاضا موثر بوده و به طور کلی در ماه رمضان صنف پوشاک فروش کمتری دارد.
مروت جو در ادامه گفت: افزون بر همه اینها نمیتوان این حقیقت را هم نادیده گرفت که افزایش تورم در سال جاری نسبت به سال قبل قوت خرید مردم را کم کرده و با دقت به این که پوشاک شب عید کالایی انگیزشی است نه اساسی، افت قوت خرید مردم میتواند آن را از سبد خرید خانواده بیرون بکشد.
عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک تهران این چنین اظهار کرد: نوشته مهم دیگر اینست که در سال جاری قاچاق پوشاک به شدت و به طور منفی این صنعت و صنف را بیشتر از سالهای قبل متاثر کرده است؛ این نوع پوشاک به علت پایین بودن کیفیت آن و ورود قاچاق به قیمت پایین در بازار اراعه میشود و در شرایطی که قوت خرید مردم به علت شرایط تورمی پایین آمده تقاضای بازار را به سوی خود جذب میکند.
وی از اراعه کافی پوشاک در بازار شب عید او گفت و خاطرنشان کرد: تشکیل پوشاک در ایران به اندازهای هست که تقاضا را تامین کند و حتی ظرفیت برای صادرات هم وجود دارد. در همین حال گفتنی است که تولیدکنندههای ایرانی مشکلی با واردات انواع پوشاک از مجاری قانونی ندارند اما این قاچاق است که فعالان این صنعت را در ایران متضرر کرده است.
مروت جو گفت: قیمت فروش در بازار شب عید امسال نسبت به سال قبل تحول چشمگیری نداشته اما وزن آن افت یافته است در نتیجه حاشیه سود تولیدکنندگان و فروشندگان کم شدن کرده است؛ مشاهدات ما مشخص می کند حاشیه سود فعالان صنعت و صنف پوشاک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۰ درصد تا ۲۵ درصد افت داشته است این در حالیست که بازار پوشاک در پاییز و زمستان امسال هم به علت سرد نبودن هوا بازار پرتقاضایی نبوده است.
عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک تهران درمورد مقدار افزایش قیمت انواع پوشاک در شب عید امسال او گفت: تورم، افزایش دستمزد نیروی انسانی و افزایش قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به بالا رفتن هزینههای تشکیل قیمت همه شده انواع پوشاک انجامید اما فروشندگان هم تا اندازهای که بازار کشش داشته باشد میتوانند قیمت کالا را برای مصرفکننده نهایی بالا ببرند و به علت این که نمیخواهند بازار خود را از دست دهند به این علت ترجیح خواهند داد از سود خود کم کنند تا بازارشان نگه داری شود به این علت گرانی انواع پوشاک شب عید امسال نسبت به سال قبل از ۱۵ درصد فراتر نرفت.
[ad_2]
منبع




