فرزین: بانک‎ها در اعطای تسهیلات خرد به مردم سخت‎گیری نکنند
- کسب وکار

فرزین: بانک‎ها در اعطای تسهیلات خرد به مردم سخت‎گیری نکنند_دانش دوست

[ad_1]
به گزارش دانش دوست

کسب و کار نیوز- رییس کل بانک مرکزی با پافشاری بر تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات خرد به مردم از سوی شبکه بانکی او گفت: نرخ مطالبات غیرجاری تسهیلات خرد زیاد پایین تر از تسهیلات کلان است، به همین علت ضروی است ضمن اعطای اختیارات زیاد تر به شعب، بانک‎ها در اعطای تسهیلات خرد به مردم، مطابق قانون عمل کرده و سخت‎گیری نکنند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، «محمدرضا فرزین» روز پنجشنبه در پانزدهمین گردهمایی سالانه روسای موفق شعب، این گردهمایی را فرصتی مناسب برای مرور سیاست های نظام بانکی و فعالیت های آن خواند و افزود: دشوارترین فعالیت نظام بانکی، امور مرتبط با شعب است. برای همانند در روزهای تعطیل و در همه حوادثی که رخ می دهد، کارکنان نظام بانکی و به اختصاصی شعب در محل کار خود وجود دارند و نسبت به خدمت رسانی به عموم مردم عمل می کنند.

او همین طور گفت: از این منظر، شعب یکی ازموثرترین موسسات اقتصادی می باشند. هر فرد از لحظه ای که متولد می شود تا لحظه مرگ با بانک و نظام بانکی سروکار دارد. لذا شعبه بانکها نمادی از حالت اقتصادی سرزمین و خدمت رسانی به فعالان اقتصادی است. به این علت کارکنان شعب خط مقدم اقتصاد سرزمین محسوب می شوند و مردم چهره و عکس نظام بانکی را در نوع خدمت رسانی و تعامل های کارکنان شعب می بینند. از این رو و به جهت آنکه کارکنان شعب با مردم در ربط می باشند، آگاهی از نظرات کارکنان شعب زیاد حائز اهمیت است.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی ضمن اراعه پیشنهادی مبنی بر دریافت بازخوردها و نظرات مشتریان درخصوص روسای شعب تصریح کرد: اکنون روسای برتر و موفق شعب بر پایه نظر ما انتخاب می شوند. اما مناسب است که نظر مشتریان بانک ها نیز درمورد شعب اخذ شود.

 

لزوم اعطای اختیارات به شعب در عرصه اعطای تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به قانون تازه بانک مرکزی گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت در قانون تازه بانک مرکزی، توزیع مناسب درآمد در جامعه است و در این باره حرکت نظام بانکی و نظام مالی در توزیع درآمد اثرگذار است. یقیناً با نگاهی به برخورداری استان های گوناگون از تسهیلات، می توان تفاوت بین آنها را فهمیدن کرد.

وی خاطرنشان کرد: مطلوب است از سوی همکاران شبکه بانکی و بانک مرکزی، اختیارات بیشتری به استانها اعطا شود. در این عرصه انتقاداتی ها مبنی بر انتقال منبع های استانها به شعب تهران گفتن می شود به اختصاصی درخصوص برخی بانک های خصوصی که در برخی استانها شعبه ندارند و اگر شعب محدودی نیز در استانها دارند، زیاد تر سپرده های آنها تبدیل به تسهیلات نمی شود و تسهیلاتی در آن استان اعطا نمی شود.

فرزین با گفتن این که دلایل تعداد بسیاری در این باره وجود دارد، او گفت: یکی از دلایل در این عرصه آن است که شعب استانها از اختیارات ملزوم برخوردار نیستند و شرکت های مستقر در استانها نیز برای دریافت تسهیلات به شعب تهران مراجعه می کنند. به همین علت نیز باید تلاش شود اختیارات ملزوم به شعب بانکها در استانها اعطا شود. برای مثال در صورتی که واحد تولیدی بزرگی در یک استان وجود دارد، باید بتواند نیازهای خود را در شعب آن استان فراهم کند و نیازی به دریافت تسهیلات و سپرده گذاری در شعب تهران نداشته باشد.

او همین طور گفت: در صورتی که اقتصاد استان به واحدهای تولیدی خاصی وابسته است، باید شرایطی فراهم شود که منبع های در استان باقی بماند و آن واحدهای تولیدی نسبت به عملیات بانکی در استان خود اعم از سپرده گذاری و دریافت تسهیلات عمل کنند. یقیناً در این باره خواست کرده ام که معاونت سیاست گذاری پولی تصویری از این نوشته استخراج کند و راهکارهایی را در این باره اراعه شود. لذا این کار باید هم در نظارت بانک مرکزی جدی تر جستوجو شود و هم در گسترش شعب نظام بانکی و اعظای اختیارات و درجه بندی شعب لحاظ شود.

 

افزایش سهم تسهیلات خرد تبدیل گسترش شمولیت مالی شده است

رئیس هیأت عالی با گفتن این که تسهیلات خرد در سالیان تازه در نظام بانکی افزایش یافته است، او گفت: اکنون سهم این تسهیلات از نزدیک به ۱۳ درصد به نزدیک به ۲۲ درصد افزایش یافته است. معتقدم تسهیلات خرد در افزایش رضایت مردمی اثرگذار است؛ چراکه علاوه بر بازرگانان، تجار و اندوخته داران که به واسطه دریافت تسهیلات کلان با شعب بانکها سروکار دارند، عامه مردم نیز با برای از بین بردن نیازهای روزمره و نیازهای اساسی خود به شعب بانکها مراجعه می کنند.

فرزین با گفتن این که افزایش سهم تسهیلات خرد در نظام بانکی تبدیل افزایش شمولیت مالی در شبکه بانکی شده است، اظهار کرد: افزایش درجه شمولیت مالی مسئله مثبتی است که محقق شده است. برای مثال اکنون برای دریافت وام ازدواج در سراسر سرزمین، همه افراد بدون دقت به امتیاز خاصی می توانند به شعب مراجعه کنند و نسبت به دریافت این وام عمل کنند.

او گفت: یقیناً صف وام ازدواج افزایش یافته می بود، دغدغه ما افت صف وام ازدواج می بود، لذا سقف اعتبار پیش بینی شده برای وام ازدواج با همکاری مجلس شورای اسلامی افزایش یافت. اما باید در نظر داشت که نفس اعطای وام ازدواج و تسهیلات خرد زیاد خوب و مطلوب است و به افت محرومیت در جامعه زیاد موثر است و شمولیت مالی را افزایش می دهد و جز اهداف بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تضامین دریافتی از مراجعین تسهیلات خرد پافشاری کرد: افرادی که به منظور دریافت تسهیلات خرد همانند وام ازدواج به شعب مراجعه می کنند، بعضاً دو یا سه ضامن از سوی شعب از متقاضی خواست می شود. لازمه رفع کردن بخشی از این مشکل، اعطای اختیارات زیاد تر به شعب است. همانطور که در سلامت تسهیلات قابل مشاهده است، نرخ مطالبات غیرجاری تسهیلات خرد زیاد پایین تر از تسهیلات کلان است.

فرزین یادآور شد: در بخشنامه ای که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، پافشاری شده است که تسهیلات خرد می تواند با یک ضامن پرداخت شود. یقیناً باید در نظر داشت که مدام در اعطای تسهیلات این امکان وجود دارد که فردی بدحساب باشد اما باید از استثناها عبور کرد. لذا نباید سخت گیری زیاد بر عموم مردم درخصوص دریافت تسهیلات خرد اعمال شود و باید تلاش کنیم شدت اعطای تسهیلات افزایش یابد.

 

تسهیل گری در اعطای تسهیلات خرد را به فرهنگ شعب تبدیل کنید

رئیس کل بانک مرکزی با گفتن این که نوع برخورد روسای برتر و موفق شعب می تواند الگوی دیگر شعب در استانها باشد.خطاب به روسای منتخب سراسرکشور او گفت: الزامی است که تسهیل گری در عرصه اعطای تسهیلات خرد به یک فرهنگ در استان تبدیل شود و آن شعبه در استان مذکور به گونه ای شناخته شود که نیازهای مشروع و قانونی عموم مردم را به شدت جواب می دهد. وی درمورد نظام پاداش شعب با دقت به تسهیلات خرد پافشاری کرد: به مدیران بانک ها پیشنهاد می کنم یکی از شاخص هایی که به گفتن پاداش در عرصه تسهیلات خرد برای شعب در نظر گرفته شود، دقت به تعداد تسهیلات گیرندگان در کنار مبلغ تسهیلات اعطایی است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن پافشاری بر اهمیت اعطای تسهیلات قرض الحسنه یادآور شد: در مطرح ساماندهی صندوق های قرض الحسنه ۳۸۰۶ موسسه شناسایی شد و در سه دسته خرد، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شدند. اندوخته عموم صندوق های قرض الحسنه زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و مشتریان تعداد بسیاری بسیاری دارند و شبکه مویرگی فراهم مالی سرزمین در بین عموم مردم جامعه وجود دارد. معتقدم فراهم مالی از طریق شبکه قرض الحسنه سرزمین زیاد موثر است و تعداد بسیاری از بانکها نیز در عرصه قرض الحسنه فعال می باشند و نیاز است به این مسئله نیز دقت کنند.

فرزین در آخر ضمن پافشاری بر دریافت بازخوردها و نظرات کارکنان شعب بانکها، از روسای شعب و مدیران شبکه بانکی خواست کرد تا ۵ سیاستی را که جهت افزایش رضایت مردم از نظام بانکی می شود در قالب نظر برای وی ارسال کنند. وی او گفت:‌ پیشنهادات ارسالی تا یک ماه آینده این موارد بازدید می شود و از پیشنهادات برگزیده تقدیر به عمل می آید و تلاش می کنیم به سمت اجرایی شدن آنها حرکت کنیم.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]