[ad_1]
کسب و کار نیوز- تشکیل ماشین و قطعات در مهر امسال نسبت به مهر سال قبل، مطابق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس سقوط ۳۲.۱ درصدی را توانایی کرده است، در حالی که در فروردین امسال تشکیل ماشین و قطعات نسبت به سال قبل رشد ۴۰.۱ درصدی داشت.
به نقل از کسب و کار نیوز، عدم تحویل ماشین توسط خودروسازها در موعد مقرر از پرتکرارترین گله هایهای این روزهای متقاضیان ماشین است؛ سعید عزیزی از مخاطبان سامانه فارس من یکی از افرادی است که از کارکرد شرکتهای ساخت ماشین در تحویل با تأخیر محصول شکایت دارد. عزیزی او گفت: من در مردادماه تکمیل وجه را انجام دادهام و باید در اول مهر ماشین خود را تحویل میگرفتم اما با قبل ۵۴ روز از ماشین خبری نیست، چرا هنگامی ماشین تحویل نمیدهند، تکمیل وجه از سوی خریدار را پیگیری میکنند.
* مطالبات ماشینیی صندلی وزارت صنعت را در زیاد از دولتها متزلزل کرده است
خودروسازان به واسطه عملکردشان مدام در نوک پیکان انتقاد مردم قرار دارند و به حرف های کارشناسان، مطالبات ماشینیی صندلی وزارت صنعت را در زیاد از دولتها متزلزل کرده است. در دولت سیزدهم هم ۱۰ اردیبهشت امسال مطالبات خودرویی نمایندگان مجلس با وجود برنامه اشکار فاطمی امین، وزیر صمت زمان برای مدیریت بازار ماشین و راهانهدازی سامانه یکپارچه، به برکناری وی از مقام وزارت ختم شد و خردادماه عباس علیآبادی با رای مطمعن به جای فاطمی امین وزیر صمت شد.
طی سالهای تازه تنها زنگ خطر بازار ماشین از قیمت ماشین به صدا در آمده است و مطالبه مردم وقتی داغ میبشود که قیمتها رشد کنند.
* زنگ خطر سقوط آزاد تشکیل توسط خودروسازها به صدا درآمد
حسین احمدی کارشناس حوزه صنعت او گفت: کارکرد خودروسازها و شاخصهایی نظیر تشکیل، قبل از آنکه رشد قیمتی در بازار اتفاق بیفتد، آینده بازار ماشین را پیشبینی میکند و دقتها زیاد تر از این که معطوف به قیمت باشد، باید به شاخصهایی نظیر تشکیل ماشین معطوف بشود.
نگاهی به آمار تشکیل خودروسازها بر پایه گزارش تغیرات صنعت «مرکز پژوهشهای مجلس»، میتواند کارکرد کارخانههای خودروساز را عکس کند؛ بر پایه این گزارش، تشکیل خودروسازها امسال با رشد ۴۰.۱ درصدی در فروردین نسبت به فرودین سال قبل اغاز شد و این رشد تا مردادماه ادامه داشت، اما در شهریور و مهر ۱۴۰۲ نسبت به زمان شبیه سال قبل، ناظر افت تشکیل ماشین توسط خودروسازها بودیم.
تشکیل ماشین در شهریور امسال نسبت به پارسال ۱۴.۵ درصد و در ماه مهر ۱۴۰۲ نسبت به مهر ۱۴۰۱، مقدار ۳۲.۱ درصد افت داشت، برای مثال اگر یک شرکت خودروسازی در مهر سال قبل ۱۰۰۰ دستگاه تشکیل کرده می بود، تشکیل مهر سال ۱۴۰۲ آن به ۶۷۹ ماشین تقلیل اشکار کرده است.
* علت عدم تحویل بهموقع ماشین توسط خودروساز
پیشتر، مدیرعامل ایرانماشین در توضیح علت تاخیر در تحویل ۱۹۷۰۰ دستگاه ماشین به مردم، از ابراز مشکل بین این خودروساز و مجموعهای سخن بگویید میکند که ذیل وزارت صمت است، مطابق قانون باید ۱.۵ درصد مبلغ ماشین به صندوق حمایتاز تحقیقات و گسترش صنایع پیشرفته پرداخت تا مجوز شمارهگذاری صادر بشود.
در این راستا، حسین احمدی کارشناس حوزه صنعت او گفت: هر ماشین ثبتنام شده در سامانه یکپارچه یک ضمانت برای خودروسازها است و به نظر میرسد، روال افت تولیدی که زنگ خطر آن از خرداد به صدا درآمد و در شهریورماه تحقق یافت، علت مهم عدم تحویل ماشین به متقاضیان برداشت بشود. از نظر دیگر، احمد علی مردانی، فعال بازار ماشین او گفت: تفاوت قیمت تحویل ماشین در کارخانه و بازار به زیان کارخانه همه شده و همین زیان دهی عامل عدم تحویل ماشین به مردم است، به این علت قیمت ماشین باید آزاد و به مردم تحویل داده بشود.
* افت تشکیل ماشین چه تاثییر در بازار دارد؟
افت تشکیل ماشین در ۲ ماه قبل زنگ خطری برای بازار دارد، محمدصادق زرینی، کارشناس اقتصادی او گفت: افت تشکیل در اقتصاد به معنی افزایش قیمت این کالا در آینده است و دستگاه نظارتی باید با وسواس بیشتری علت این افت تشکیل را رصد و عرصه را برای افزایش تشکیل مهیا کند تا بازار به هم نریزد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه او گفت: شائبههایی از احتکار ماشین در بازار وجود دارد و یکی از دلایل افت تشکیل و احتکار، میتواند افزایش موجودی انبار خودروسازها و افزایش هزینه انبارداری آنها باشد، موضوعی که در صورت صحت، تایید گزاره احتکار ماشین است.
* بازار ماشین چشم به راه تصمیم مسئولان
پیشتر با انتشار کردن گزارشی، از احتکار ماشین توسط خودروسازان سرزمین خبر داده می بود. ماشین یکی از کالاهای مهم در زندگی مردم است و طی سالهای تازه، قیمتها بالا توان خرید را از مردم گرفته و داد مسئولان عالیرتبه را نیز درآورده است. حال باید چشم به راه ماند و دید آیا شرایط به بهبود بازار ماشین ختم میبشود یا در هم چنان به پاشنه اسبق میگردد.
[ad_2]
منبع




