از سیمین دانشور تا معروف‌ترین رمان دهه ۷۰/ شبکه نمایش خانگی به دنبال کتاب
- فرهنگ وهنر

از سیمین دانشور تا معروف‌ترین رمان دهه ۷۰/ شبکه نمایش خانگی به جستوجو کتاب

در سال های تازه کتاب های مختلفی مورد اقتباس چندین سریال تلویزیونی و خانگی قرار گرفتند که عمدتا موفق بودند. یاغی (سالتو)، زخم کاری ( بیست زخم کاری)، سوران (عصرهای کریسکان)، تله تئاتر کاتب اعظم (اعترافات کاتب کشته شده) و … از این جمله می باشند. در این گزارش نگاهی داریم به سریال های اقتباسی که در آینده پخش خواهند شد.

رویای نیمه شب

حسین امیرجهانی فیلمنامه سریال رویای نیمه شب را نوشته که اقتباسی است آزاد از رمان عاشقانه مظفر سالاری. او در این کتاب ماجرای دلدادگی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه مذهب را روایت می‌کند. موانعی بر سر راه وصال این دو زوج است و همین عرصه اتفاقات دراماتیک را فراهم می آورد. این رمان اولین بار سال ۱۳۹۵ انتشار شد که بعد عرصه ای تاریخی دارد. حسن آخوندپور چندی پیش عشق کوفی را با درون مایه تاریخی ساخت و تسلطش بر این دست سریال ها را ثابت کرد. این پیش عرصه به همراه جذابیت های داستانی رمان رویای نیمه شب، از جمله نشانه های امیدوار کننده برای پیروزی سریال تازه او به حساب می آیند. رویای نیمه شب دومین توانایی همکاری آخوندپور با سازمان اوج است.

ادامه مطلب
مبلغ جوایز نقدی برندگان سیمرغ جشنواره فیلم فجر چه مقدار است؟

سووشون

تاریخ ادبیات معاصر را که ورق می زنیم به آثاری می رسیم که «یگانه» می باشند. نمونه اش رمان سووشون تاثییر ماندگار سیمین دانشور که اولین بار سال ۱۳۴۸ انتشار شد. نرگس آبیار از کارگردان های موفق سال های تازه، سریالی به همین نام بر پایه رمان دانشور کارگردانی کرده که در شبکه خانگی توزیع خواهد شد. بهنوش طباطبایی بازیگر مهم سریال سووشون است. داستان رمان در شیراز و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم می گذرد و فضای اجتماعی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ ایران را ترسیم می‌ کند.

بامداد خمار

انتشار کردن رمان بامداد خمار نوشته فتانه حاج سید جوادی در سال ۱۳۷۴ یک اتفاق اختصاصی می بود. این تاثییر مورد دقت طیف بسیاری قرار گرفت و چندین دفعه بازنشر شد و تیراژ آن از ۳۰۰ هزار هم عبور کرد. اکنون و بعد از سال ها، بامداد خمار مورد اقتباس یک سریال برای پخش در شبکه خانگی قرار گرفته. یقیناً مسیر تشکیل سریال آسان نبوده و چند کارگردان عوض شده. آخرین خبر این که امیرحسین عسگری کارگردان فیلم تحسین شده برف آخر ، آن را می سازد. داستان رمان بامداد خمار روایت عشق دختری از خانواده مرفه به جوانی است از طبقه پایین که تبدیل ازدواجی پردردسر و نافرجام می بشود.

[elementor-template id="16659"]

زخم کاری ۳

محمد حسین مهدویان به همراه همکاران فیلمنامه نویس خود، در فصل اول و دوم زخم کاری کتاب بیست زخم کاری نوشته محمود حسینی زاد را مد نظر داشتند. نمایشنامه مکبث و هملت نیز به ترتیب مورد دقت آن ها در این دو فصل می بود. هرچند حسینی زاد از شیوه اقتباس سری دوم ، اظهار نارضایتی کرد اما سریال توجهات را بیشتر از پیش به سمت رمان او جلب کرد. اکنون حرف های می بشود فصل سوم زخم کاری بر پایه نمایشنامه دیگر شکسپیر یعنی ریچارد سوم طراحی شده است. این که بیست زخم کاری هم مورد دقت بوده یا نه اشکار نیست. تشکیل فصل سوم سریال مدتی است اغاز شده. این را هم اشاره کنیم که حسینی زاد در رمان بیست زخم کاری داستان چند مرد ثروتمند، مقتدر و بانفوذ را روایت کرده است.

ادامه مطلب
نامزدها یک روز با تاخیر اظهار خواهد شد

مستوران

این شب ها فصل دوم سریال مستوران در حالی روی آنتن شبکه یک است که فیلمنامه آن بر پایه کتاب مستوران نوشته شده. نویسنده سریال محمد حنیف است که رمان او با همین نام سال ۱۴۰۰ به بازار نشر آمد. مستوران وام دار افسانه ها و حکایت های کهن ایرانی است و سازندگان در برگردان تصویری رمان، موفق عمل کرده اند. به حرف های سید علی هاشمی،کارگردان، فصل سوم مستوران نیز ساخته خواهد شد. به نظر می رسد قسمت های دیگر از رمان مستوران، منبع اقتباس فصل سوم سریال باشد.

و باز هم اقتباس

علاوه بر سریال های مذکور، نام چند رمان دیگر هم در فضای غیر رسمی به گوش می رسد که مورد دقت سریال سازان قرار گرفته. با این حال بر پایه اخبار موثق، تلاش ها برای تصویری کردن برخی، از جمله آثار مرحوم عباس معروفی با مخالفت وراث او روبه رو شده. کتاب های این نویسنده به همه معنی دلنشین می باشند و قابلیت تبدیل به سریال های پر مخاطب را دارند. فعلا مهم این است که رابطه فیلمسازان با حوزه ادبیات خوب شده است و می توان به رونق زیاد تر اقتباس امیدوار می بود. طبعا این یک خرید وفروش برد برد است؛ چون هم کتاب ها، مواد اولیه مناسب در اختیار سریال ها قرار می دهند و هم سریال ها به بالا رفتن تیراژ کتاب ها پشتیبانی می کنند.

ادامه مطلب
اجرای شگفت بنرهای سفید، چرا هوتن شکیبا از پوستر عامه پسند حذف شد؟



منبع

[elementor-template id="16807"]

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها