شفاف سازی تمام فعالیت های اقتصادی
- کسب وکار

شفاف سازی همه فعالیت های اقتصادی


سرمقاله

سلامت دارایی هنگامی محقق می‌شود که در انتهای هرسال هر فرد اظهارنامه مالیاتی تکمیل کند. در این شیوه، اگر کارمندی که دارای حقوق اشکار است به طور ناگهانی یک خانه چندمیلیاردی خریداری کند، موظف است مسیر پول دریافتی خود به سازمان امور مالیاتی نشان دهد. ایران نیز همانند کشورهای گسترش‌یافته باید به سمتی حرکت کند که در آخر هر سال، افراد با مراجعه به حسابرسان، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کند و در عمل با انجام این کار، سقف تراکنش فردی بی‌معنی می‌شود. یقیناً درصورتی‌که مردم و صاحبان مشاغل بدانند و مشاهده کنند پولی‌که بابت مالیات به دولت پرداخت می‌کنند صرف چه کارهای بزرگ و پروژه‌های عظیمی می‌شود، به‌طور قاطق شراکت خود را زیاد تر خواهند کرد. مالیات ابزاری مهم در جهت تحقق عدل، سلامت، بهداشت و بالابردن سطح فرهنگ در کشورهاست.
اکنون دولت حداکثر توان خود را برای افزایش درآمد‌های مالیاتی به کار گرفته است. باید اصول و سازوکار‌های سازمان امور مالیاتی از مبنا تحول اشکار کند و رویکرد‌های نوینی جانشین شود. در غیر این صورت نباید انتظار هیچگونه تحولی را داشت. از نظر دیگر، همه فعالیت‌های اقتصادی در همه ابعاد باید شفاف شود و افراد با پرداخت مالیات خود درآمد تمیزی را کسب کنند، در غیر این صورت درآمد تمیز نیست.
یقیناً اگر همه مردم در او گفت و گو مالیات شراکت داشته باشند و مالیات خود را به‌موقع و بدون ابزارهای سختی قانونی پرداخت کنند، مسأله درست هزینه‌کردن مالیات‌ها هم باید در نظر گرفت. اگر این پول دریافتی در جای درست هزینه نشود، مطمعن مردم از بین می‌رود و به‌طور قاطق شراکت در مالیات‌دهی افت اشکار می‌کند.
مسئله قابل دقت فرد دیگر که در مقوله پرداخت مالیات نباید ساده از آن گذر کرد، آن است که در صورت عدم پرداخت مالیات هر بنگاه اقتصادی، سهم هزینه‌های آن بنگاه بر دوش دیگر تولیدکنندگان خواهد می بود‌. عدل اجتماعی در این روال دچار اختلال خواهد شد و نمی‌توان انتظار داشت تشکیل بر پایه حقیقت‌های اقتصادی پیشروی کند‌. این چنین اگر بنا بر معافیت مالیاتی باشد، این معافیت باید سپس از اراعه اظهارنامه مالیاتی از سوی اداره مالیات تشخیص داده شود.
برخی از نهادها و ارگان‌ها دارای شرکت‌های کوچک و متوسطی بوده که مالیاتی برای آن پرداخت نمی‌شود و به عبارت معافیت مالیاتی عجیبی دارند، این درحالی بوده که واحدهای تولیدی شبیه باید مالیات خود را پرداخت نمایند، در نتیجه ناظر رقابت نابرابر در بازار هستیم.

ادامه مطلب
گنجه؛ راهکاری برای دریافت ارزان و بی‌دردسر خواست‌ از دیجی‌کالا



منبع

[elementor-template id="16659"]
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها