آیا خوابیدن روی شکم مضر است؟
- سلامتی

آیا خوابیدن روی شکم زیان اور است؟

خواب شبانه خوب می تواند بر سلامتی و کارکرد روزانه افراد تاثیرات مثبتی داشته باشد. عوامل مختلفی از جمله استرس های کاری، مسوولیت های خانوادگی و برخی عوامل غیرمنتظره همانند بیماری ها می توانند در خواب شبانه افراد اختلال تشکیل کنند و بر کیفیت آن اثرات منفی بگذارند.

در حالی که نمی توان همه عوامل مختل کننده یک خواب خوب شبانه را کنترل کرد اما می توان با انجام برخی از راهکارها کیفیت خواب را بهبود بخشید.

این چنین به حرف های متخصصان، نحوه خوابیدن افراد نیز می‌تواند بر سلامتی آن‌ها تاثییر بگذارد که در ادامه به مطالبی در این عرصه پرداخته خواهد شد.

خطرات خوابیدن روی شکم

زیاد تر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی خوابیدن روی شکم را مناسب نمی‌دانند، به‌خصوص برای افرادی که به درد گردن و کمر دچارند.

[elementor-template id="16659"]

خوابیدن روی شکم جهت صاف‌شدن انحنای طبیعی ستون فقرات‌ می‌شود و سختی روی کمر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ناچار می‌شوید سرتان را به پهلو بچرخانید که همین امر سفت شدن گردن یا درد آن را در پی خواهد داشت.

ادامه مطلب
اگر برنج را این گونه مصرف کنید، چاق نمی شوید!_دانش دوست

زمان خوابیدن روی شکم یا به پهلو، صورت روی تخت فشرده می‌شود و همین امر پوست صورت را جمع‌شده وکج‌ومعوج می‌کند که جهت چین و چروک می‌شود.

خوابیدن روی شکم در دوران بارداری نیز مشکلاتی دوچندان تشکیل می‌کند، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری که شکم سریع تر بزرگ می‌شود. در این دوران، خوابیدن روی شکم یا صاف به پشت، می‌تواند به یک رگ خونی مهم در شکم سختی داخل کند و سختی خون را افت دهد. متخصصان سلامت و بهداشت پیشنهاد می‌کنند، افراد باردار به پهلوی چپ بخوابند تا جریان خون به رحم و جنین بهتر شود.

چه زمان خوابیدن روی شکم سودمند است؟

با این حال خوابیدن روی شکم همیشه بد نیست و می‌تواند خروپف را افت دهد.

[elementor-template id="16807"]

دراز کشیدن روی شکم حالت تنفس افراد مبتلا به مشکلات ریوی را بهبود می‌دهد، چون جاذبه به ریه‌ها پشتیبانی می‌کند در موقعیتی قرار گیرند که میانه نفس کشیدن راحت‌تر باز شوند.

ادامه مطلب
این که فرزند اول باشید یا آخر، تأثیری در شخصیت شما ندارد

نکاتی برای خوابیدن روی شکم

به نقل از «وری ول هلث»، اگر درد ندارید و می‌خواهید روی شکم بخوابید، با مراعات این چند مسئله می‌توانید ستون فقرات‌ را در موقعیت بهتری قرار دهید و خطر ابتلا به درد را کم کنید.

– از یک بالش نازک زیر سر خود منفعت گیری کنید یا این که اصلاً از بالش منفعت گیری نکنید.

– یک بالش نازک زیر لگن‌تان قرار دهید.

– تشکی با سختی (سفتی) متوسط تا سفت انتخاب کنید.

– قبل از بلندشدن، در رختخواب حرکات کششی انجام دهید.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها