دستور جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خرد
- کسب وکار

دستور تازه بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خرد_دانش دوست


به گزارش دانش دوست

کسب و کار نیوز- مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درمورد برنامه این بانک برای جواب به برخی نارضایتی‌های مردم از شبکه بانکی بابت اخذ ضمانت‌ها او گفت: شبکۀ بانکی با «کمترین سخت‌گیری» و «بیشترین تسهیل‌گری» نص صریح قانون را در مطالبه وثائق از متقاضیان تسهیلات اجرا کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سحابی با گفتن این که در قالب قرارداد‌های فکتورینگ که با همکاری «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «بانک مرکزی» و «سازمان برنامه و بودجه» سامانه مطالبات قراردادی وزارت اقتصاد راه‌اندازی شده است و در قرارداد‌های فکتورینگ وثیقه‌های بانکی حذف و قرارداد بین پیمانکار و کارفرما جانشین آن می‌شود.

تعلق اعتبار ۵۰همتی برای قراردادهای فکتورینگ

وی با ابراز این که بانک مرکزی با وجود این که نوشته قراردادهای فکتورینگ در قانون بودجه سال جاری درج نشده است اما به منظور حمایتاز تشکیل سهمیه ای ۵۰ همتی به شبکه بانکی ابلاغ کرده است افزود: در این ابلاغیه سهمیه هر بانک از قراردادهای فکتورینگ اشکار شده است. این چنین سهم  شرکت‌های دولتی از طریق سامانه «سازمان برنامه و بودجه» و سهم شرکت‌های خصوصی از طریق «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تعیین شده است.

[elementor-template id="16659"]

وی خاطرنشان کرد:‌ ابزار تامین مالی فکتورینگ در راستای ابزارهای تامین مالی اقتصاد و پشتیبانی به حل مشکل افتنقدینگی واحدهای تولیدی در چارچوب ماده ۸ قانون حداکثر منفعت گیری از توان تشکیل داخلی مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی پیش بینی شد و در چارچوب این ابزار مطالبات پیمانکاران و اراعه‌کنندگان کالا و خدمات به کارفرماها توسط نهادهای مالی مورد پذیرفتن قرار می گیرد.

ادامه مطلب
شماره ۲۹۰۲ روزنامه کسب و کار

فراهم ۳۵۰همت در قالب فراهم مالی زنجیره‌ای

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی سهم اعتبارات تامین مالی زنجیره ای در سال جاری را در کل ۳۵۰ همت گفت که ۵۰ همت از این اعتبار به ابزار فکتورینگ تعلق خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی در سال جاری برای انتشار کردن اوراق قدم در سال قبل، اظهار کرد: سال قبل در عرصه انتشار کردن اوراق قدم برخی مانع ها و محدویت‌هایی وجود داشت که مانع از تحقق  اهداف بانک مرکزی شد اما با دقت به از بین بردن این مانع ها از جمله تکالیف تعیین شده برای دستگاه‌های بیشتری  برای پذیرفتن این اوراق بابت حقوق دولتی معادن، بدهی‌های بیمه، بدهی‌های مالیاتی و… تسهیل‌گری مناسبی در عرصه منفعت گیری از این ابزار تامین مالی فراهم شده است.

اجرای آزمایش کارت اعتباری متصل به اوراق قدم در سه بانک

[elementor-template id="16807"]

سحابی افزود: منفعت گیری از ابزار «کارت اعتباری متصل به قدم» با مقصد فراهم مالی خانوارها و پشتیبانی به قسمت اراعه در تشکیل به خصوص در محصولات نهایی در دستور کار بانک مرکزی است در این راستا در مرحله نخست، سه بانک به طور آزمایشی موظف شدند به این نوشته ورود کنند و چنانچه بازخورد مثبتی داشته باشد تعداد بانک‌ها افزایش اشکار خواهد کرد.

افزایش اعتبار گواهی سپرده خاص و عام

وی از افزایش اعتبار «گواهی سپرده عام و خاص» برای تامین مالی قسمت تشکیل در سال جاری خبر داد و  تصریح کرد: سال قبل در این عرصه ۲ هزار و ۴۰۰ همت مجوز برای شبکه بانکی داده شده می بود که این رقم در سال جاری افزایش اشکار خواهد کرد ضمن این که با صدور مجوزهای ملزوم منفعت‌گیری از این شیوه تامین مالی تسهیل خواهد شد.

ادامه مطلب
فرزین: منبع های ارزی در حالت مناسب است

صدور مجوز برای انتشار کردن ۲۰۰همت انواع صکوک در شبکه بانکی

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تعلق ۲۰۰ همت اعتبار برای انتشار کردن انواع صکوک از سوی شبکه بانکی در راستای گسترش ابزارهای تامین مالی خبرداد و او گفت: در قالب این مطرح  بانک‌ها هم خود و هم بنگاه‌ها را تامین مالی می‌کنند و  به شبکۀ بانکی مجوز داده شده تا بتوانند با ۲۰۰ همت به گفتن رکن ضامن انتشار کردن اوراق شرکت‌ها  در بورس فعالیت داشته باشد.

پیش‌بینی ۳.۲همت تسهیلات قرض‌الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

سحابی در ادامه با اشاره تمهیدات بانک مرکزی برای حمایتاز «شرکت‌های دانش بنیان» در سال جاری او گفت: در قالب قانون بوجه سال جاری  شبکه بانکی مکلف شده تا به مقدار ۳.۲ همت از این شرکت‌ها  از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند این چنین اعطای تسهیلات عادی همچون سنوات قبل به این شرکت‌ها انجام خواهد شد که در این راستا سال قبل، شبکه بانکی بیشتر از ۲۳۳ همت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرد که نسبت به سال قبل رشد ۶۱ درصدی را نشان می دهد.

تعلق ۱۰۰همت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تعلق ۱۰۰ همت اعتبار برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال در قانون بودجه سال جاری خبر داد و او گفت: هم اکنون سهمیۀ بانک‌ها تعیین و به آنها ابلاغ شده است. این چنین هماهنگی‌های ملزوم با دستگاه‌های وابسته صورت گرفته تا توزیع استانی و دستورالعمل‌های مربوط به دیگر نهادها با هماهنگی بانک مرکزی تسریع اشکار کند. این کار علتمی شود پرداخت تسهیلات سریع تر انجام شود.

ادامه مطلب
صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی/ اجرایی شدن نظام اعتبارسنجی در سال ۱۴۰۳_دانش دوست

وی خاطرنشان کرد:‌ سال قبل، شورای پول و اعتبار به منظور گسترش دامنه دربرگیری تسهیلات اشتغال تصمیم گرفت تا سقف تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه اشتغال به «رسته‌های شغلی بیشتری» تعلق اشکار کند.

افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان

سحابی تسهیلات مسکن را یکی از با اهمیت ترین تدبیرها بانک مرکزی به منظور پشتیبانی به رشد اقتصاد و تشکیل دانست و  یادآور شد: شبکه بانکی در سال جاری ضمن حمایتاز اراعه و تشکیل در قسمت مسکن، حسب «قانون جهش تشکیل مسکن» مانع ها و مشکلاتی که در عرصه‌های گوناگون از جمله مانع ها مربوط به پرداخت تسهیلات پروژه‌ها را بر پایه  مقررات از بین بردن کند؛ این چنین در قسمت تقاضا نیز برای این که جوانان خانه‌دار شوند و فرهنگ سپرده‌گذاری ترویج اشکار کند، سقف تسهیلات مسکن جوانان طی چند هفتۀ آینده افزایش اشکار خواهد کرد و به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود.

اعطای تسهیلات خرد با کمترین سخت‌گیری و بیشترین تسهیل‌گری

وی با اشاره به تشریح سیاست بانک مرکزی در سال جاری  برای اعطای تسهیلات خرد در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه او گفت: بانک مرکزی در ابتدای امسال، بلافاصله بعد از ابلاغ قانون، بندهای مربوطۀ آن را به شبکۀ بانکی ابلاغ کرد. مطابق قانون ارکان بانک مرکزی باید سهمیۀ شبکۀ بانکی را بر پایه توان هر یک تعیین و ابلاغ کند که این کار، مقداری زمان‌بر می بود به همین علت در ابتدای سال، سهمیۀ یک‌دوازدهم ماهانه به شبکۀ بانکی ابلاغ شد بعد از طی مرحله های قانونی و اداری سهمیه کامل بانکها تعیین و ابلاغ شود.

ادامه مطلب
ابلاغ بسته تامین مالی ۳۵۰ هزار میلیاردی به بانک‌ها برای ۱۴۰۳_دانش دوست

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به برنامه آن بانک برای جواب به برخی نارضایتی‌های مردم از شبکه بانکی بابت اخذ ضمانت‌ها او گفت: بانک مرکزی اصرار دارد که شبکۀ بانکی با «کمترین سخت‌گیری» و «بیشترین تسهیل‌گری» نص صریح قانون را در مطالبه وثائق از متقاضیان تسهیلات اجرا کنند.

تعیین سقف سهمیه پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

وی با گفتن این که در قانون بودجه سال جاری، ۲۰۰ همت بابت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در نظر گرفته شده است او گفت: ‌با اهمیت ترین فاکتوری که بانک مرکزی در تعیین سقف کلی و این چنین تعیین سهم شبکه بانکی به آن دقت دارد، توان شبکه بانکی در قسمت قرض‌الحسنه است. یعنی بازدید می شود مقدار سپرده‌هایی که بوده به چه مقدار رشد داشته، مقدار تسهیلاتی که برگشت خورده است به چه مقدار بوده و سپس بر پایه آن، توان شبکه بانکی سنجیده و سقف کلی و سهمیه ابلاغ می‌شود.

سحابی خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون نوشته تعیین سهمیه بانکها در عرصه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در ارکان بانک مرکزی در حال بازدید است و فعلاً سهمیه یک دوازدهم برای فروردین به بانکها ابلاغ شده و در آخر فروردین نیز در صورت نیاز، سهمیه یک دوازدهم اردیبهشت ماه ابلاغ می‌شود تا در نهایت بعد از اظهار نظر هیئت عالی بانک مرکزی در عرصه مقدار توان شبکه بانکی در رابطه سهمیه قطعی بانکها تصمیم‌گیری خواهد شد.

رشد ۲۴.۷درصد اعطای تسهیلات در سال ۱۴۰۲

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده در حوزه‌های گوناگون در سال قبل او گفت: در سال قبل شبکه بانکی بیشتر از پنج هزار و ۶۴۶ همت تسهیلات به قسمت‌های گوناگون اقتصادی پرداخت کرد. این مقدار، یک هزار و ۱۲۰ همت معادل ۲۴.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این چنین بیشتر از ۸۱ درصد از تسهیلاتی که شبکه بانکی پرداخت شده، برای حمایتاز کسب و کارها و تشکیل بوده است.

ادامه مطلب
گزارش جدید بانک مرکزی از تحولات قیمت مسکن/ رشد قیمت مسکن در تابستان منفی بود

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۷۲ هزار و ۹۰۰ نفر از تسهیلات ازدواج به مقدار ۱۵۸ همت منفعت گیری کرده‌اند. سال ۱۴۰۲ با یک صف ۱۵۰ هزار نفری به آخر رسید که این تعداد به افراد متقاضی در سال تازه اضافه خواهند شد.

آخر سردرگمی متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن فرزند سوم

وی کارکرد سال قبل شبکه بانکی در عرصه پرداخت تسهیلات ودیعه ساخت و خرید مسکن فرزند سوم را نزدیک به ۰.۶ همت گفت و تصریح کرد: این کارکرد قابل قبول نیست و لذا برای سال جاری تمهیداتی اندیشیده شده تا شعب به طور شفاف به مردم معارفه شوند امیدواریم کارکرد بهتری را ناظر باشیم.
سحابی پافشاری کرد: تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه ساخت و خرید مسکن فرزند سوم که در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده به پنج بانک عامل شامل بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، مسکن و پست بانک ابلاغ شده است. در این ابلاغ پافشاری شده تا سردرگمی که در سال‌های قبل برای متقاضیان پیش آمده می بود با انتشار کردن اسامی شعب منتخب بانک‌ها برای عموم مردم رفع شود.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع