[ad_1]
در حالی که در آخرین روز سال ۲۰۲۳ فیلم «وانکا» یونیورسال پرفروشترین فیلم آخر سال شد، ۳۰ میلیون دلار بر آنچه تا بحال فروخته می بود، افزود.
«آکوامن ۲»، «وانکا» و زیاد تر گیشه سینماهای هفته کریسمس در کل ۲۸۱ میلیون دلار بر آنچه در طول ۵۱ هفته دیگر سال فروخته شده می بود، افزودند تا فروش سینماها ۱۴ درصد از سال ۲۰۲۲ فراتر برود.
این در حالی است که پیشبینی میبشود فروش گیشههای سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۴ به علت ارایه فیلمهای کمتر و افت احساسات تماشاگران سینما، یک میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۲۳ بشود.
این آمار جهت شد تا برخی در روزهای جشن سال نو بگویند یک بابانوئل وجود دارد که سالی بیشتر از ۹ میلیارد دلار در گیشه داخلی آمریکا میریزد و آن را داخل صنعت فیلم میکند. تعداد بسیاری باور این چنین امری را نداشتند و به اختصاصی برای روزهای تعطیلات آخر سال که فیلم بزرگی در انتظار اکران نبوده است، این چنین فروشی را غیرقابل فکر میدانستند.
آمار ارایه شده برای فروش سینماها تا یکشنبه، آخرین روز ۲۰۲۳ برابر با ۹.۰۳ میلیارد دلار بوده است.
اکران مجموعه متنوعی از فیلمهای خانوادگی و بزرگسالان در طول تعطیلات این پیروزی را رقم زد از جمله «وانکا» که با فروش ۳۰ میلیون دلاری در گیشه ۴ روزه سال نو پیشتاز است. «آکوامن و پادشاهی گمشده» برادران وارنر ۲۳.۵ میلیون دلار و «رنگ بنفش» ۱۵ میلیون دلار در ۴ روز تعطیلات فروش کردند. فیلمهای بزرگسالان همانند «پسران در قایق» ساخته جورج کلونی در طول این ۴ روز فروشی ۱۱.۲ میلیون دلاری را توانایی کرد و حتی کمدی رمانتیک «هرکس جز تو» ۱۱ میلیون دلار در ۴ روز فروخت.
فیلمهای اکران شده توسط برادران وارنر در ماه دسامبر به تنهایی ۷۰۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروختند؛ چون «وانکا» ۴۰۰ میلیون دلار و «آکوامن ۲» ۲۶۰ میلیون دلار فروش کردند.
همانطور که پیشتر حرف های شد در سال ۲۰۲۴ به علت فیلمهای حاضر کمتر، نزدیک به یک میلیارد دلار از فروش سینماها کم میبشود و مجموع فروش به رقم ۸ میلیارد دلار افت خواهد یافت.
پل درگارابدیان تحلیلگر ارشد رسانهای کاماسکور او گفت: افزایش تا بالای ۹ میلیارد دلار چیزی بیشتر از دلار و سنت است و نشان دهنده درسهای آموخته شده در سالی است که مسلما یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین سالها برای سینما می بود.
او گفت: از آنجا که یک سال تاریخی برای گیشه در بین بعدعرصه پرفراز و نشیب اعتصابها، پخش آنلاین و تحول ذایقه تماشاگران به آخر میرسد، میتوان نتیجه گرفت که سینما هم چنان قسمت مهمی از اکوسیستم سرگرمی است.
بدون هیچ تردیدی برنده سال ۲۰۲۳ یونیورسال می بود که با فروش در کل ۱.۹۳ میلیارد دلاری فیلمهایش در گیشههای داخلی، ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ فراتر رفت و فیلم موفقی همانند «فیلم برادران سوپر ماریو» با فروش ۵۷۴.۹ میلیون دلار را به گفتن دومین فیلم پرفروش سال روی پرده داشت. «اوپنهایمر» با فروش ۳۲۶ میلیون دلار، «سریع ایکس» با فروش ۱۵۰.۱ میلیون دلار و«پنج شب در فردیز» با فروش ۱۳۷.۲ میلیون دلار دیگر فیلمهای پرفروش این کمپانی بودند تا جایگاهی را تصاحب کند که طبق معمول متعلق به دیزنی است. از سال ۲۰۱۵ این اولین باری است که یونیورسال پیشتاز فروش در گیشه سینماهای آمریکا شده است.
دیزنی با فروش ۱.۸۹ میلیارد دلار و افت ۲ درصدی در قیاس با فروش سال پیش، در رتبه دوم قرار گرفت و همانطور که پیشتر هم حرف های شد با افت فروش بلیت فیلمهای مارول سال سختی برای دیزنی رقم خورد. «مرد مورچهای و زنبورک: کوانتومانیا» با فروش ۲۱۴.۵ میلیون دلار و کم فروشترین گفتن فیلمهای مارولی دیزنی یعنی «مارولها» با فروش ۸۴.۴ میلیون دلار از جمله این موارد ناکامی بودند. «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» با فروش ۱۷۴.۴ میلیون دلار که کم فروشترین فیلم از فیلمهای این مجموعه می بود، هم از مایههای ناامیدی دیزنی شد.
برادران وارنر با ۱.۴ میلیارد دلار که ۵۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۲ است، جایگاه سوم را در بین استودیوها کسب کرد. فیلم «باربی» با فروش ۶۳۶.۲ میلیون دلار تقریبا نیمی از باکس آفیس این کمپانی را تامین کرد.
[ad_2]
منبع





