[ad_1]
کسب و کار نیوز- رئیس مرکز تعامل های بینالمللی علم و فناوری او گفت: در سال جاری ۱۴ درصد از شرکتهای دانشبنیان در حوزه تجارت بینالمللی فعال بودند، ولی ۸۶ درصد شرکتها داخل هیچ گونه تجارت بازرگانی بینالمللی نشدهاند.
به نقل از کسب و کار نیوز، امیرحسین میرآبادی در دومین دوره گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان با گفتن این که اولین دوره این گردهمایی سال قبل برگزار شد که دستاوردهای خوبی داشته است، ابراز امیدواری کرد که با شراکت حداکثری دانشبنیانها این گردهمایی به یک اتفاقات ثابت در این حوزه تبدیل شوند.
وی با گفتن این که تا بحال بیشتر از ۲ هزار شرکت در فرآیند رسمی برسی باشگاه شرکتهای صادراتی قرار گرفتهاند، اظهار کرد: در سال قبل ۹۴۸ شرکت به این برسیهای صادراتی داخل شدند و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۰۰ شرکت در این برسی داخل شدند.
میرآبادی، ایران ساخت بودن، دارای تیم تحقیق و گسترش متخصص، تشکیل زیاد، دارا بودن مجوزهای ملزوم کیفیت عملکردی، دارای سابقه فروش داخلی و صادراتی، دارا بودن کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، دارای حرکت حرفهای در تعامل های بینالمللی و دارای رقابت از نظر قیمت و اراعه خدمات بعد از فروش را از شاخصهای برسی صادراتی شرکتهای دانشبنیان ذکر کرد.
رئیس مرکز تعامل های بینالمللی علم و فناوری خاطر نشان کرد: بر پایه این شاخصها نزدیک به ۹۶۰۰ شرکت دانشبنیان غربالگری شدند و از این تعداد ۲۱۴۲ شرکت داخل برسی سیستمی شدند و از این تعداد ۹۵۰ شرکت به ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیمبندی شدند.
به حرف های وی، از این تعداد ۱۲ شرکت در رده ۵ ستاره و ۱۰۰ شرکت در رده ۴ ستاره قرار گرفتند.
میرآبادی با گفتن این که ۱۷ شرکت در سال قبل از ۳ ستاره به ۴ ستاره تبدیل شدند، اظهار کرد: برخی از ۵ ستارهها در رده ۴ ستاره قرار گرفتند و برخی از ۴ ستارهها نیز در ردیف شرکتهای ۵ ستاره داخل شدند.
وی با اشاره به عرصه فعالیت شرکتهای دانشبنیان صادراتی ۵ ستاره، اظهار کرد: بیشترین تعداد این شرکتها در حوزه ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته می باشند و سپس از آن حوزههای مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر مواد، فناوری ارتباطات و نرمافزار قرار دارند.
تدوین مدل عارضهیابی شرکتهای صادراتی
رئیس مرکز تعامل های بینالمللی علم و فناوری با اشاره به تدوین مدلی برای عارضهیابی شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: در سرزمین محصولات با کیفیت دانشبنیان تشکیل میبشود، ولی صرف محصولات با کیفیت نمیتوان در بازارهای بینالمللی وجود یافت و نیاز به دیگر عوامل دارد؛ از این رو نسبت به تدوین مدلی برای عارضهیابی این شرکتها برای وجود در بازارهای بینالمللی عمل کردیم.
وی عارضهیابی صادراتی شرکتها را یک عمل زمانبر دانست و یادآور شد: مقصد مهم این عارضهیابی تحکیم برند ایرانی و تحول رویکرد کشورها به ظرفیت محصولات ایرانی است.
برچسب کیفیت
میرآبادی با اشاره به اعطای برچسب کیفیت ایران یا IEQL به شرکتهای ۵ ستاره صادراتی او گفت: وقتی که شرکتهای دانشبنیان در بازارهای صادراتی داخل خواهد شد، نیاز است تا بر پایه ابزارهایی کارکرد صادراتی آنها مورد برسی قرار گیرد که این برچسب در این راستا به آنها اعطا میبشود.
او گفت: از ۹۶۱۵ شرکت دانشبنیان تعداد ۱۳۱۳ شرکت در سال جاری در حوزه تجارت بینالمللی فعال بودند که این مقدار ۱۴ درصد شرکتها را شامل میبشود، ولی ۸۶ درصد شرکتها داخل هیچ گونه تجارت بازرگانی بینالمللی نشدهاند.
[ad_2]
منبع




